Den bästa buren
Detta skrev jag som svar på en tråd här, om hur man kan göra så som det är så likt en vild hamsters natur som möjligt!
Visst fick jag ihop det ganska bra ändå??
En hamster i det vilda springer flera kilometer varje natt.. så börja med ett stort akvarium, jag har ett till min mest aktiva som är ca 170x70 cm.
De lever ju i öken & på stäpp, så jag hade tagit och fyllt minst halva akvariet med Sand, andra hälften med jord och ovan på gräs och fint ängshö (JA MAN KAN GE FINT HÖ TILL HAMSTRAR, DET HAR VARIT DISKUSSIONER OM DETTA MEN VAD GÖR EN HAMSTER I DET VILDA? önskar ingen diskussion om detta) Även färskt gräs varjedag och maskroser. Hamstern kommer boa med höet som den gör i det vilda.
Du kommer ju ha svårt att hitta Växter från syrien, så du får nog nöja dig med svenska.. Jag har vedträn i, (inga behandlade utan från en som hugger själv) Det är ju bra och naturligt. Grenar från t.ex fruktträd är nödvändigt att ha och det kan man ju ha i överdriven mängd.
En hamster har inget hus i verkligheten och heller ingen matskål, så maten skulle jag portionera ut i buren så den får leta efter mat (vilket inte kommer bli svårt ändå) de äter frön, bär, blad, rötter, små maskar & insekter i verkligheten.
Så som Foder skulle jag ge en FRÖblanding , alltså inga konstgjorda "runda pellets". Jag vet inte vilka bär en hamster äter i det vilda, heller inte vilka fröer.. Men man får nog köpa fågelfröer av olika slag. Sedan får man nog ge olika grönsaker som man normaltvis också gör. En hamster skulle i naturen inte kunna döda en ko så nötkött ska man ju då skippa, ge istället små syrsor som finns att köpa i djuraffären, och zophobas & mjölmask. Beroende på hur tuff hamster du har så är det osäkert om den kommer ta syrsorna och maskarna, men den lär sig nog.
Bottenmaterialet som jag skrivit ovan ska ju vara i ett ganska djupt lager, för i naturen är det ju nästan oändligt, där under får man placera ut en massa stenar och rötter som går att köpa i affär så man får ej giftiga, bara att trycka ner dom så att det blir mycket för hamstern att gräva i & runt!
I naturen har självklart hamstern inte fri tillgång till vatten men det är klart att den nu måste ha i fångenskap, jag säger skål istället för flaska, mer naturligt eller hur?
Du kan nog INTE få nån naturlig liknelse i en Bur så akvarium är det allra bästa.
KOM IHÅG MYCKET STRÖ och MYCKET saker nertryckt där i ! Jag vill gärna se bilder på resultatet!!
Lycka till!
Obs det blir nog dyrt med chinchilla Sand i hela buren och det tror jag inte det finns på syriens öken men du kan köpa billigare fin fågelsand utan snäckskal i så kommer hamstern bli lycklig, ett hörne i buren kan ju vara fyllt med chinchillasand för hamsterns päls.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Kan du visa en bild av dina burar? Jag vill gärna se hur de ser ut!
En hamster skulle nog trivas riktigt väl i den buren! Lät helt underbart ju
.
Grejer som jag bara villpåpeka är att fröblandingar inte är så bra för hamstrar, de blir lätt tjocka av det. Det är väl naturligare än pellets, men det betyder inte att det är bättre. I vildmarken så springer de runt flera km och letar efter mat, de motioner mer och blir alltså inte tjocka av fröna. I fångenskap kan de inte springa omkring alls lika mycket och motionera, därför är det bra att ha ett pelletrerat Foder, även fast det inte är så naturligt. Oxbow Healthy handfuls är ett jättebra pelletrerat foder som är mycket bättre än vanliga torrfodermixar fulltproppat med frön, nötter och annat onyttigt. Oxbow Healthy Handfuls innehåller också allt det en hamster bör få i sig per dag, inte extra mycket av det feta som många andra Foder har.
Och det med vattenskål fungerar inte så bra i jord och Sand, vattenskålen blir snabbt smutsig. Jag tycker att en hamster ska ha tillgång till rent vatten 24/7, inte en timmer per dag bara. Så det är nog bättre med vattenflaska då. Förut använde jag torv till mina hamstrar, det var omöjligt att ha vattenskål då, det blev jättesmutsigt direkt.
Annars tyckte jag att resten lät bra (y)
.
Här har jag en gammal bild när jag använde torv och planterade lite saker i buren:

Mvh Alicia.
#2 Hahahah, min har fröblandning. men dem blir inte tjocka för det.
Har du någon superpower fröblandning eller Alicia?? 
Jag har vattenskålar till mina och får byta vattnet flera gånger om dagen. Alternativet är vattenflaskor med självhäftande kardborreband eller magneter för att hålla dem uppe och hitentills har jag inte fått det att hålla, de lyckas alltid slita ner dem på ett eller annat sätt så vattenskålar funkar bäst för mig, några tips på en annan lösning? :)
#2 snyggt! vad är det du planterat? :D
Ang. vattenskålar så råkade vi tyvärr ut för en trist sak när jag gick i skolan (gick naturbruk med inriktning djur, vi hade alla slags djur på skolan). Med mycket bottenströ och vattenskål hände det tyvärr att en kull nyfödda dvärgbebisar drunknade på sin första utfärd utanför boet… :( Skålen hade liksom sjunkit ner i spånet i en grop och ungarna trillade i… Kan oxå vara värt att tänka på… :(
Jag har mer än 50% fröer i min blandning. Kanske egentligen upp emot 70% egentligen. Det gäller bara att använda rätt fröer. Solrosfrö är fett, så det ska man bara ha lite av om ens alls.
Anledningen till att jag har så mycket fröer är för att det har visat sig vara det bästa att ge diabetesdrabbade arter som Campbells. dessutom tycker jag också om att ge djuren så naturlig föda som möjligt. Däremot ger jag mycket sällan eller i princip aldrig kolhydrater i form av pasta, ris osv. Jag ger inte heller frukt, mer än som någon godisbit någon gång ibland.
Tycker också Mandys hamsterpalats låter som rena hamsterdrömmen!
#1 Jag har inte fixat så tyvärr.. än! ;)
#2 Jättefint!!
Ang vattenskålar, så har jag de i många av mina fack. Och det är inga problem! Låga kanter bara så de inte välter dem :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#3 Har använt lite allt möjligt, men mest hamster crispy som sägs vara ett bra Foder. Men Anna hon tipsades om ett jättebra pelletrerat Foder vid namn Oxbow Healthy Handfuls som ska vara ett väldigt bra Foder som ska hålle en hamster i rätt form, vet att många veterinärer rekommenderar det till överviktiga hamstrar eller bara vanliga hamstrar. Så jag har beställt det i min djuraffär, det är mycket dyrare än andra Foder men det ska tydligen vara ett superbra Foder har jag läst :)
#4 Blårbärssris :)
#8 Tack :D
Mvh Alicia.
#4 Ska försöka fixa en bild på min lösning på vattenflaska till dig sen när vi fixar färdig den sista vi håller på med nu 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Puttar upp för tycker denna tråd är bra !
lägger man i en massa toarullar ,byttor med hål(ingångar),kartonger mm under spånet/bottenströ då får de gångar som inte rasar ihop när de gräver.
Sök på Detolf hamster(på tex google) så finns det bilder på underbara burar som är naturligt inredda(älskar såna burar
)
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Dom har kanske inte hus i det vilda, men hus måste man ha ändå. Står i föreskrifterna.