Byta bur varannan vecka??
Hej, det är så att jag ska skaffa guldhamster snart. :D Minna föreldrar är skilda och jag bor hos dem varannan vecka. Med min förra hamster så flyttade jag buren mellan mamma och pappa varje vecka (fast hamstern satt ju i transporten undertiden) och med att börja med tänkte jag göra det nu också (för att den ska få lära känna.mig i lungn och ro i början) men sen har jag funderat på att ha två burar till hamstern för det är väldigt jobbigt aty bära den tunga buren.. Tror ni att det skulle gå för den att byta Bur varannan vecka eller skulle det innebära stress för den?? Vill att min hamster ska trivas men om jag skulle slippa att släpa mellan buren så skulle jag även kunna skaffa en större Bur till den! Tacksam för svar. :)
jag flyttar min med olika burar vaje vecka, min hamster ser ut och må prima ;)
Ok, jag får se hur jag tycker att den är som individ liksom, om den är stressig och nervös eller lungn och säker för då kanske det kan gå… Minna kaniner gjorde ju det förut och det var ju inga problem . Är det ingen som har testat att göra detta? :)
#2 såg inte att du hade svarat haha, ser burarna lika dana ut då eller är de olika?
När jag var mindre flyttade jag min hamster mellan olika burar, och visst såg hamstern ut att må bra och så men det är ändå inget jag skulle göra igen. Har läst att de gjorts forskning som visar att hamstrar blir väldigt stressade när man gör rent buren för att alla lukter och så försvinner, så vad borde de då inte bli av att byta Bur varje vecka? :S
Det är inte alltid som man ser stress, och olika individer (även när det gäller djur) hanterar stress på olika sätt. Vissa är mer utåtagerande medan andra lägger det mer inom sig och dom har ofta mer lätt att utveckla magsår och liknande..
Hej!
Det är ju svårt att veta säkert men jag tror att det skulle gå jättebra. Hamstern kommer ju känna igen sig på båda ställena och du är ju med vilket är en stor trygghet för den. Maten kommer vara den samma och det är ju viktigast, snabba foderbyten är ju som du säkert vet jobbigt för magen. Lukten kommer den också känna igen.
Kanske kan du ta med lite bomaterial i transportboxen och lägga i buren den ska till så känner den sig ännu mer som hemma på en gång?
Tänk på vilka förändringar en hamster måste klara av i det vilda!
Din hamster kommer få en liten utmaning varje vecka i och med flytten men hamstrar är ganska smarta djur, den kommer förstå att detta inte är farligt och efter några veckor så har den vant sig.
Lycka till!
Mvh Ingunn
#4 de är heelt olika hos mamma har jag en SAMLA och hos pappa har jag en gallerbur, men förut hade jag galler hos mamma också.. Men han har faktist slutat gnaga på gallret hemma hos pappa för att han är van vid samlan hos mamma (y) men han mår hur bra som helst!
Tack för alla svar! :) Jag tror att jag ska testa sen när jag har lärt känna den och så (om det inte skulle vara så att jag får en väldigt nervös individ då) men det där med att ta med lite från den andra buren är nog en bra ide! :) Kom på att man lätt kan ta med huset och hushållspappret den sover i.. :)