Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4714 ggr
Odette
4

Nu är även mina hamstrar borta..

Som de flesta vet är jag en av de som fått hem Papova hos mina hamstrar, tanken var att jag ändå skulle ha kvar mina djur men då i livslång karantän. Nu när ytterligare ett fall av Papova har blivit känt, och personen som nu blev drabbad- blev det pga att denne agerat chaufför till mig och mina importer då jag hämtade dem så känns det bara dumt och egoistiskt att ha kvar mina djur. Jag har fått mig ännu en tankeställare..
Det handlar inte bara om mig och mina djur, utan även de som riskerar att få hem något PGA mina djur.

Även om de hade kunnat leva och må bra flera år till så vill jag inte riskera att sprida smittan vidare, och mina djur var med all sannorlikhet smittade, det har jag fått svart på vitt. Även om de inte visade några symptom så kommer jag annars alltid att gå omkring och vara orolig, och det orkar jag inte i längden. Att de var en smittokälla kommer jag aldrig att komma ifrån.

Hade det rört sig om ett par månader hade jag inte släppt taget om dem, men jag vill inte gå och vara orolig för andra i 2-3 år framöver bara för att jag älskar mina djur och inte vill ta farväl av dem. Från de att Papova blev känt har mitt enda mål varit att inte behöva göra mig av med mina djur, jag struntar i allt vad avel heter så länge jag slipper ta bort dem. Men med tiden har väl även jag insett att det finns inget mellanläge, så länge jag har dem kvar så finns risken att någon annan också blir drabbad.

Så nu får det räcka, jag kan inte bara tänka på mig själv.. 24 älskade små liv har nu blivit begravda i en och samma grav, något jag hoppas att jag aldrig mer behöver uppleva.

Jag saknar dem oerhört, och det gör så ont i hjärtat att man blivit tvungen att inse att det faktiskt inte går att ha kvar dem hur gärna man än hade velat. Känns som ett stort svek, men å andra sidan vet jag att mina djur hade det bra hela tiden och det är det viktigaste.

De mådde inte dåligt, och dom tänker inte "varför gjorde du såhär mot oss?!" och det är väl det som är trösten i det hela. Det är endast mina tankar och mitt bekymmer, min sorg och mitt beslut.

Det enda jag vill säga nu är att vi måste sluta skylla detta på varandra, och andra. Det är ingens fel att Papova finns och enda sättet att få bukt med problemet är att upplysa och informera om allt vi vet om smittan. Samt fortsätta ta reda på mer fakta om hur det sprids! Vi får inte glömma

Jag hoppas att ni som inte sitter i karantän men kanske borde- får er en tankeställare nån gång. Man måste kunna se livet i ett större perspektiv än sig själv.
Ingen är felfri, men ingen är heller fri från ansvar.

Vila i frid nu mina små barn, jag saknar er.. det vet ni.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[Emma--]
0

Beklagar verkligen :( förstår att det inte var ett lätt beslut.

NinjaKakan
0

Odette, det är så tråkigt att höra. Vila i frid alla små sötbollar. Det är aldrig lätt sånhär. Men styrkekramar till dig som tog detta beslutet.

ajanki
0

Åh, så tråkigt att höraGråter

Skickar tröst och styrkekramar.

[Ingunn_1969]
0

Varm tröstkram till dig. Hittar inga ord känner jag. Gråter

/Ingunn

Odette
0

Ingunn, det behövs inte. Finns inte så mkt att säga, det räcker med kramen!

_

Frosstis
0

Neeej! :'( Stackars, stackars er.. Gråter Dumma papova Skrikandes Hoppas det blir bättre med dig, skickar massa varma tröstkramar.. :(

Hamsterlycka
0

Beklagar enorm, Monica.. :'( Stor tröstkram till dig. Vila i frid små vänner <3

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Zaviie
0

Beklagar verkligen :( Så trist!

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

AnnaCDSG
0

Åh, Monica :'( Vad otroligt sorgligt att läsa.. Jag beklagar verkligen. Gråter
Starkt av dig att ta beslutet. Kan inte föreställa mig hur ont det måste göra. Men det var helt rätt och jag hoppas verkligen också att fler tar sitt ansvar.

Många, många varma styrkekramar till dig och vila i frid alla små änglar.

Charlie2006
0

Vet inte vad jag ska säga Gråter, otroligt tungt beslut att ta. Styrke kramar till dig.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

nakuta
0

Usch så hemskt att behöva genomlida detta Skickar massa styrke kramar till dig Gråter

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Bine93
0

jag kan inte ens föreställa mig hur otroligt jobbigt det är för dig..Gråter
Vila i frid små liven och stora stora styrke kramar till dig!! Gråter

Trollmamma80
0

En stor varm kram från mig! Gråter Det är tragiskt det här och jag hoppas vi snart slipper höra om fler som fått smittan…

MaaariaS
0

Beklagar Gråter*kram*

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Roonja
1
atlanta
0

Blir så ledsen när jag läser sånt här. Vad hemskt för dig. Många kramar från mig.

lisabengtsson
0

massa kramar till dig<3

NinaS
0

Usch så sorgligt. Men tycker du tagit ett klokt beslut i en hemsk situation… Massor av kramar!

UlrikaD
6

Beklagar återigen och önskar verkligen att jag inte visste hur du känner dig:(

Men visst är det hemskt att folk fortfarande bagatelliserar det här när man själv sitter och har inga hamstrar kvar pga denna sjukdom. Fruktansvärt.

Roxie
6

Beklagar här också, och säger som Ulrika. Önskar att jag inte visste hur du känner dig :( Det gör fruktansvärt ont detta..

Förstår heller inte hur folk fortfarande inte kan ta detta på allvar. Tycker att vi redan har bevis nog på hur jäkla illa det kommer gå om det inte skärps till nu. Det gör mig så ledsen och besviken, när vi fått avliva alla våra djur och folk fortsätter som om inget har hänt. Tack för den.

// Sofia

[Sniff]
0

Beklagar så otroligt mycket. Miljoner styrkekramar!

Lojs
0

Lider något otroligt med dig och alla andra som fått ta bort sina små älskade. Jag kan inte tänka mig hur tomt det skulle bli utan mina. :'(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Anena
0

Beklagar. Gråter

Skulle vilja skriva så mycket mer men det är tomt i huvudet.
Jag tänker på er alla, som fått ta det här beslutet. Det är starkt
av er. Tröstkramar.

luddtott
2

Tycker det är starkt av er som har tagit bort alla era hampisar och tankarna går till er var gång jag sitter och klappar på min lilla pälsboll. Vi är nog många här inne som vet hur tomt det blir bara när man har en hamster och den dör. Jag får en klump i magen bara jag tänker på hur tomt det måsta vara…nu har jag inte treffat dej men jag har juh en unge från sulfidas och det käns ganska overkligt att veta att i det rummet med alla hamstrarna finns där nu en enda liten…

Jag kommer inte besöka några utställningar värken med eller utan hamster så länge min Boris lever just för att inte utsätta någon för risken…o sedan sitter jag och hoppas att han får leva symtomfri…

Men det känns juh fruktansvärt att så många trevliga avelsdjur men framför allt mysiga husdjur gått ur tiden på så kort tid pg detta!

Jag håller med om att vi alla måste ta ansvar för att inte detta sprids vidare. Ja jag personligen är självklart orolig för min egen pälsboll, jag kännner igenom honom var dag, hittar jag några små vårtor? Känns han som vanligt i kroppen? Men jag tänker även när jag går hemifrån. Jag har tex inte på mej samma tröja/kläder som jag har när jag gossar med Griffon när jag går till zoobutiken och jag skulle uppriktigt sagt inte låta nån som jag visste har hamster alt umgås med andra hamstrar klappa min utan att upplysa denne om läget och risken.

Ja det här suger rent ut sagt! Men nu är det som det är och ni som "fick detta med er" gjorde det inte med flit och jag håller med om att vi måste ta detta på allvar och jag tycker det är oerhört starkt att ta beslutet att ta bort en hel uppfödning all heder till er alla som tagit detta svåra beslut!

//Cissi

Hamsterlycka
2

Håller med er andra att det är otroligt sorgligt att vissa inte tar sitt ansvar, det kan ju bli så för de utsatta att det slutar såhär..Gråter

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Alice98
0

Beklagar! Gråter

Skickar massa styrkekramar till dig! <3

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Nattglans
0

Tröstkramar… Vilken frukansvärd situation!! Gråter

Ulricke
0

Kondolerer masse! Det er virkelig trist at slik skal skje. Tenker på deg og de andre som har gått gjennom det samme.

Instagram of my dogs, ferret, fashion and Japan!

Sarah!
0

Stackars dig monica! Gråter Men bra gjort!

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

kaizoR
0

Precis som med alla andra papovasmittade så är jag hemskt ledsen för din skull… Det går inte beskriva hur hemskt det är med det här j***a viruset!

Du gjorde rätt sak om det känns rätt i huvudet… Tyvärr kan man inte tänka med hjärtat i sådana här situationer… Rynkar på näsan

Massor med styrkekramar!! <3

Odette
8

Tack för alla fina kommentarer.. det värmer att ni ändå finns där ute och ägnar en tanke till mig och de små. Var och la en bukett blommor på deras grav igår och tårarna bara rann.
Hur kunde det gå såhär fel Gråter

Egentligen önskar jag att jag tagit detta beslut tidigare, för jag anser att har man konstaterad Papova i sin besättning är det de enda rätta att göra. Men det satt så fruktansvärt långt inne, att faktiskt göra det.
Nu har jag haft så pass lång tid på mig att bearbeta alla möjliga tankar och känslor, vissa perioder har allt känts helt okej medan andra perioder vill man bara gräva ner sig själv istället för tanken på att gräva ner sina djur. Det är - och kommer alltid att vara bland det värsta jag varit med om.

Men man kommer inte ifrån de faktum att djuren smittar.
Och jag insåg tillslut att jag vill inte vara en risk för alla andra.. även om jag inte umgås med andra som har hamstrar så vill jag vara säker på att jag iaf tagit mitt strå till stacken och inte ignorerat det man redan vet; att det är fruktansvärt smittsamt.

Det var sånt man bara hade läst om, sånt man inte trodde skulle hända en själv. Sånt man inte begrep, eller förstod sig på. Jag förstår det inte än idag men det är uppenbart att man inte kan komma undan när man väl blivit utsatt för smittan.

Det enda jag önskar mig idag- är att alla andra också kan ta sitt ansvar. De få personer som envisas med att smittan inte alls är så farlig, och "allt är bara uppblåst". Dessa få personer kan ställa till med så jäkla mycket så det finns inte..

Önskar att även dem kan få en rejäl spark i baken så de också fattar att andra blir drabbade av deras själviska ageranden!
Man blir både ledsen och upprörd, och arg ända in i själen..

Finns det risk för Papova i ens besättning måste man göra något åt det, man kan inte sälja djur precis som vanligt för att "inget är ju bekräftat".

Annars har ju mina djur, sofias djur och alla andra nästan fått sätta livet till för ingen nytta Gråter

_

[Em_I_Am]
0

Stor stor styrkekram!

[CruellaDeVil]
2

Världens största kram till dig! Vilket mod det krävs för att ta bort så många till synes friska hamstrar… Jag sitter ju själv med en drös små pluttar och det skulle vara ofattbart hemskt att behöva hamna i den sitsen att ta bort alla. Jag har ju turen att ha en hamster från dig sen innan allt det här med importerna och även en gammal kille från Sulfidas. De ger mig så mycket. Så ni som inte längre har kvar era avelsdjur får glädjas åt hur mycket kärlek era småbebbar ger och de bebisar som fortfarande föds efter dem.

Jag hoppas verkligen att papovan stoppas snarast och att alla tar sitt ansvar.

Odette
1

Naw, det är lite så jag också känner Cruella, att få se och höra om de som fortfarande lever och är friska. De små som fortfarande glädjer sina mattar och hussar.

Det kommer att ta sin lilla tid innan man fått bukt på smittan, men ju fler som slutar hålla huvudet i sanden desto fortare går det att bli av med.

_

Imasy
0

Åh nej! Såg denna tråd nu. Fy fasiken vad jobbigt och ledsamt :(

Viola_83
2

Även jag har fått ett fall av papova.

Jag var chaufför till Monicas hamstrar på utställningen i Norrköping dec.-11. Ingen av våra hamstrar hade någon som helst kontakt med varandra utan dom satt bara i samma bil.

Den hamster som fick papova hos mig har inte lämnat mitt hem på 1 1/2år utan hon satt i buren ovanför en hamster som ställdes ut i Norrköping. Dom har inte haft någon som helst kontakt med varandra dessa djur men ändå fick hon smittan. Den visade sig som en stor vårta mitt på hakan och vid obdussion hos SVA hittade dom 3 små vårtliknande saker runt nosen och en på höger framtass. Innan hon avlivades så var hon, för ögat, fullt frisk. Dock lucktade hon väldigt illa, typ inflamerat sår (svårt att beskriva).

Till saken hör att jag köpte en hamster från zoobutik i början av Januari. När hon var betald och klar frågade jag vem som fött upp henne, bara av ren nyfikenhet. Fick till svar att hon kom från Imazoo. Har nu i efterhand fått höra att det ev. har funnits papovafall i djuraffär på djur från Imazoo.

Jag anklagar inte någon för detta så att alla vet det utan jag vill bara informera att min hamster, som bara suttit hemma, fick smittan och att den här smittan kan kanske vara mer smittsam än vad många har trott från början. Men det är bara min egna teori och jag har inga bevis för någonting.

Även jag har valt att ta bort samtliga hamstrar för att inte föra denna smitta vidare. Så imorgon (28/6) så kommer 14 små underbara liv att få somna in för gott.

Var rädd om dig och kom ihåg att det finns bara en av just dig!

NinaS
0

#36 Beklagar… *styrkekram*

[Ingunn_1969]
0

Fullständigt vidrigt, jag lider med alla er som tvingas ta bort alla era älskade djur.

Styrkekram till dig, Viola, jag ska tänka på dig i morgon!

/Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Odette
0

Tycker det är jätte fint att du ändå skriver om detta, och så får man höra det direkt från dig. Det är också bra att du även tar upp imazoo hamstern så har man även det i åtanke.

När jag hörde om detta blev jag bara så himla ledsen, du vet inte hur glad och tacksam jag är över att du körde oss i Norrköping. Såå himla gulligt av dig, det gjorde hela våran dag ^^

Å så blir det såhär, jag vet att det inte är mitt fel men visst fasiken känns det ruttet att när man väl vågar importera och när man väl tar sig iväg på såna här roliga resor så är det här konsekvensen.. :'(
Jag kommer alltid att vara glad och tacksam för att du var våran privata chaufför, även om det kändes lite som vi trängde oss på hihi. Men du var så himla gullig och trevlig.

Man fattar inte vad det är som händer, det är så overkligt att man inte vet vart man ska vända sig. Är så himla ledsen för din skull Viola, kunde jag vrida tillbaka klockan hade jag gjort det för länge sen Gråter

Stor kram!

_

Viola_83
0

Tack så mycket. Det känns jobbigt men jag tar hellre på mitt samveta att jag kanske avlivade en frisk hamster än att ha på mitt samvete att jag låter dom leva och att någon av dom skulle vara full av tumörer på insidan som jag inte ser med ögonen.

Det känns lite extra jobbigt att två av hamstrarna är mina döttrars och jag vet inte hur jag ska förklara detta för dom. Det är två herrar där den ena nu är 2 1/2år och den andra fyller 2 om bara 3 veckor. Så är det någon som har något bra förslag på en förklaring till mina barn så är jag mer än tacksam för det.

Monica känn inte att detta är ditt fel på något sätt. Du bad om en tjänst och jag ställde upp. Ingen i hela Sverige visst vad detta skull sluta. Och det vet nog ingen nu heller. Tycker det är jätte tråkigt och skrämmande att vi fått in denna smitta i Sverige.

Sen vill jag även tillägga att det är JAG som äger/ägde Mapilamis Glamour! Jag köpte henne som liten och hon har vart på en utställning i Kallhäll när hon var 4månader. Efter den utställningen fick hon oväntat besök i sin Bur av en hane och fick ena örat sönderbitet. Hon gick inte att ställa ut något mer (vilket var väldigt synd då hon var otroligt fin). Hon har sedan den utställningen inte lämnat mitt hem.

Det jag där emot måste tillägga till mitt förra inlägg ar att Jag hade med mig Skärgårdens Xandor (samma där det är MIN hamster som jag köpte vid 6 veckors ålder) till utställningen i Norrköping. Han dog knall och fall helt oförklarligt en morgon för ca 2 månader sedan. Hade ingen tanke på någon smitta eller liknande. Det jag där emot upptäckte var att hans ena bakben var svullet och han hade svårt att gå. Detta skedda alltså någon dryg timme innan han avled i mina händer. Jag vet inte nu i efterhand om det har med papova att göra eller inte men har ju läst att dom kan ha symptom på insidan och inte visa något på utsidan. Det jag där emot har fått förklarat för mig är att samtliga fall av papova som påvisats har haft vårtor och det hade inte Xandor.

Var rädd om dig och kom ihåg att det finns bara en av just dig!

[CruellaDeVil]
0

Rättar lite här. Imazo heter företaget de flesta zoobutiker tar in hamstrar från, inte Imazoo. Enligt vad jag fått höra så importerar de hamstrar, så självklart finns det risk för att smitta kommer in via dem. Hur vi än gör kommer risken för papova alltid att finnas men jag hoppas att det här utbrottet snart är stävjat och att det inte upptäcks fler fall.

Ledsen för din skull, Viola_83. Ska tänka på dig imorgon. Styrkekram.

Linda3046
1

R.I.P Alla fina hamstrar! Gråter Men jag förstår ditt beslut, och önskar att de som inte tar papova på allvar kunde svälja sin stolthet och göra det rätta! :/ Det är väl redan över 100 hamstrar som fått sätta livet till, så jag tycker inte papova-rädslan känns överdriven direkt..

Erika89
0

Stryrkekramar till er som går igenom detta <3 <3

kimky
0

Läst igenom tråden och skickar styrke kramar!

Det ang. Imazo är ju väldigt känt med att de impoterar m.m och en sak ska jag tillägga de gör inte dethär Papova problemet bättre!!
De har senast i mitten April impoterat stora mängder(för att vara Imazo) dvärghamstrar,guldhamstrar och gerbiler just ifrån Tjeckien! Samt så hade de en leverans pågång nu till Juli tror jag,dessa uppgifter har jag fått genom kontakter som köperin av Imazo då de var där på besök och fråga runt lite extra..
Ingen hänsyn eller så verkar de ha för dethär med Papova och till butiker har dom ingenting sagt vad vi vet?

Odette
0

#44 Har de tagit från Tjeckien så vill jag nog helst dra kudden över huvudet nu och inte titta fram förrän om ett år ungefär :S

Det kan ju vara helt friska djur ändå, Tjeckien är ju stort liksom. Men samtidigt så har de nog inte samma sätt att hantera smittan som vi, så det vete tusan.

Vad ska man göra åt det?? Att det exporteras och importeras via grossisterna ? Känns som ett hopplöst fall att försöka ge sig på :(

_

kimky
0

#45 Japp det har de,tog en extra stor sändning i slutat av Maj..

Dock troligen inte för uppfödarna där borde väll sälja de billigare med tanke på att det är 50/50 chansing att de är sjuka eller friska.. Det verkar dock inte Imazo bry sig ett skvatt om!

Sen ifall om hittar någon död kommer dom ju inte skicka in den eller något - då kan dom ju förlora kunder ifall det kommer ut.. "¤)%#/ att det ska vara såhär..