Hjälp?
Hej jag har ett par frågor:
1.Hane elller Hona?
2.Guldhamster eller dvärghamster?
3.UNGE ELLER VUXEN?
4.Vilket namn?
5.Vilken Bur?
Snälla hjälp mig 
ps. jag gillar guldisar :D
1.Hane elller Hona? - Det får du välja själv, det är i regel ingen skillnad mellan dem. 2.Guldhamster eller dvärghamster? - Guldhamstrar ska vara själv, dvärghamstrar ska vara minst två och två. 3.UNGE ELLER VUXEN? - Unge 4.Vilket namn? - Lista ut något! :) 5.Vilken Bur? Det finns fyra sorter: Akvarium, samla, duna och gallerbur :) Du kan googla på dem så ser du vilken som passar dig själv bäst, pwss.se är en superbra hemsida med många burar! :) Eftersom du gillar guldhamster mest så tycker jag att du ska ta det!
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Det är helt upp till dig. Vad gillar du bäst.
1. Hanar är lite mer lugna i sig själva, honorna kan vara mer bestämda. Men en hona kan bli minst lika snäll som en hane om man bara hanterar dem bra.
2. Guldhamstrar måste bo en och Dvärghamstrar måste bo minst 2. Så det beror på om du ska ha en eller två. :)
3. Ungar är lite spralliga, från uppfödare kan dem vara väldigt snälla, men fortfarande lite spralliga, en vuxen hamster är nog bra för nybörjare, dock lever dem ju inte lika länge som om du skulle köpa en unge. :/
4. När du väl har köpt din hamster kan du titta på den och se vad den passar att heta. :)
5. Jag rekommenderar Duna Bur eller Samla låda. :) Gallerbur är inget att rekomendera, men visst går det sådär det också. :)
Tack men jag kommer inte på något namn kan ni inte ge lite tips?
#3 Jag tycker att du ska vänta tills du har fått hem hamstern… Och det bästa är föresten att köpa från uppfödare! :)
Dvärghamstrar måste vara minst 2 och de kan vara något svårare att få tama än guldisar. Guldisar är också större :-) Köp en unge så är den lättare att få tam!
Tack! 
Någon mer?
Ja, jag kan väl bara säga att jag håller med #2… :)
kej.. mer?
1. Spelar ingen roll :) Det är vad du själv känner att du vill ha :)
2. Som andra har skrivit vill du ha två skaffa dvärg och vill du ha en skaffa en guld :) Sedan är en guldhamster lite större att hantera, en dvärghamster är ganska mycket mindre :) Jag tycker både ock är väldigt mysigt, både guldisar som är större och dvärgar som är mindre, men vill du ha mer att ta i så välj guldis :) Eller om du vill pröva på något nytt eftersom du redan har guldisar så kan du ju välja dvärgar, helt upp till vad du själv väljer :)
3. En unge helt klart och köp den från uppfödare så är den van vid händer :)
4. Det vet du när du ser hamstern eller börjat lära känna honom/henne.. Jag funderade på massa olika namn och sen när jag fick hålla min tjej första gången fick jag bara en magkänsla om vilket namn jag skulle välja :)
5. Jag rekomenderar akvarium, samla lådor eller dunaburar :) Har alla tre här hemma och de funkar jättebra :) de spånar inte, är lätta att städa och finns i stora storlekar :) gallerburar rekommenderas inte då de flesta är höga och de kan gnaga galler :P
1. Det bestämmer du själv. När det gäller guldar är skillnaden att honorna blir lite större och är det en långhårig hona så får hon inte lika lång päls som en långhårig hane.
Vissa säger att honor är livligare än hanar, det är dock inte bevisat.
I mitt fall gäller detta då mina 2 hanar är lite lugnare än honan men de är då lite äldre med (lugnar såklart ner sig med åldern)
2.Eftersom du skrev att du gillar guldisar skulle jag säga guldisar.
Tänk bara på att de lever en och en.
3. Beror på vad du är ute efter. En lugnare hamster så är ju en äldre ett alternativ då vet ju även den förra ägaren om hur den fungerar och vad den har för personlighet osv.
En unge får du ju själv följa och lära dig de stegen själv, med en något piggare liten hamster.
Så det är helt individuellt vad man känner.
Är det dvärgar så skall man absolut inte sätta ihop två vuxna hamstrar som aldrig bott tillsammans innan.
En ung och en vuxen går att testa men det kan gå fel.
Det smartaste vad gäller dvärgar är att köpa två ungar från samma kull, om det nu är dvärg du bestämmer dig för.
4. Tänk ut några fina namn som du själv gillar, leta efter inspiration på forumet eller internet överlag. Fråga om du vill ha namnhjälp.
Men det bästa är att bestämma sig för namn när du träffar hamstern/hamstrarna och ser hur deras personligheter är osv.
5. Gör en kort sammanfattning av vad jag anser:
Gallerbur: Jag gillar inte gallerburar då de flesta hamstrar gnager på gallret och det låter något fruktansvärt.
Det är ganska svårt att få tag på en gallerbur som är i bra storlek och med rätt avstånd mellan gallrena.
Det är också en del hamstrar som fastnat i gallret när de klättrat och skadat sig på den vägen.
Dunabur: Själv aldrig haft den men verkar fungera utmärkt för de flesta.
Man skall dock tänka på att hålet som är i dunan är till för att ha vattenflaskan till och bör inte ta bort den därifrån då de lätt gnager hålet större och tar sig ut.
Detta är en bättre Bur än gallerburen enligt mig.
SAMLA lådan: Jag själv anser att 130l samlan är den enda som är fungerande som ett permanent hem till en guldis. Denna låda skall dock utgå från sortimentet vad jag hört.
Så dessa bra lådor är ju tyvärr inte ett alternativ så länge till.
Akvarium/Terrarium: Det snyggaste enligt mig. Terrarium är lite lyxigare då man slipper nät och man öppnar glasdörrarna framifrån.
Men terrarium är svårt att hitta i bra storlek, till bra pris.
Sedan är det ibland så att det är för lite lufthål i terrarierna för en hamster vad jag förstått det som, så det får man kolla upp.
Akvarium är lite billigare att inhandla, finns fler utav dem än terrarier och man kan hitta en del till riktigt bra pris.
Nackdelarna med akvarium är att man bara kan ta hamstern uppifrån och att de kan vara ganska tunga så man får vara lite stark eller be om hjälp om det skall lyftas.
Min favorit är dock ändå akvarium alt. terrarium. Går att ha mycket bottenströ, finns i många storlekar, man ser hamstern igenom och man kan göra mycket kul i akvariumet/terrariumet när det gäller inredning.
Nu blev detta ett jättelångt inlägg! Men en del bra fakta!
#11 det är inte bevisat som du säger. Men jag har haft hamstrar sedan 2002 och alla hanarna har varit lugnare i sättet. Jag har även haft runt 18 kullar (ungefär 180 hamstrar) och i alla kullarna har hanarna varit lugnaare i sättet. Själv klart har honorna också varit lugna. Men hanarna har varit lugnare i sig sjäva, och honorna är mera äventyrare. Dock finns det ju undantag. :)
jag är född 2002vWoow
Hej alla nu har jag fått en hamster
1. hane
2.Guld
3.unge
4.Coco :3
5.Galler den var den sists i lagret :(
Får vi se bilder på honom?