Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2023 ggr
Linneeea
0

Katt och hamster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

I vår familj har vi länge funderat över att köpa katt. Men hur gör man med både hamster och katt?

• Hur rastar jag hamstern när katten finns i huset?

• Kan katten på något sett komma åt hamstern trots att den är i buren? Typ att katten öppnar buren på något sett, har läst att katter kan lära sig att öppna skåp etc.

• Kommer hamstern bli stressad över katten?

• Kommer katten försöka ''ta'' hamstern? Eller kommer h*n tröttna och låta hamstern vara?

Såhär ser buren ut, kattsäker eller inte? Har självklart locket på.

Vanílj
0

Jag känner en tjej som har både katt och hamster. Hon rastar hamster i ett rum med stängd dörr så att katten inte kan komma in. Ibland tar hon ner hamstern i bollen och då kan de vara i samma rum. Just hennes katt är inte så värst intresserad av hamstern när hon är i bolllen, men det är nog väldigt olika från katt till katt.

Hamsterlycka
0

Du har väl inga sånadär klipps som du fäster på sidan? Jag tror att katten kan slå av locket utan det..

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Hamsterlycka
0

Samlor kan nog katter välta också.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[Emma--]
0

Har en katt här hemma som aldrig tröttnar på att försöka "leka" med hamstrarna. Brukar sätta burarna så att hon inte kan sitta runt dom och försöka jaga hamstern. Och då har jag innekatter som enbart jagat flugor och sånt och som är rädda för mina råttor :P Hamstrarna har dock aldrig brytt sig och sitter bara och tittar på katten. Jag har inte varit med om att katterna lärt sig att öppna burarna. Då känns det som en större risk att hamstrarna lär sig. Men bäst att räkna med allt. Största risken med buren på bilden är väl om katten sätter sig på nätet och att det inte håller. Rastas mina hamstrar utanför buren så är det i ett rum där katterna inte är, om jag inte använder hamsterbollen. Då bryr sig inte katterna. Men enbart en hamsterboll är ju inte det bästa, det använder jag för att öka tiden utanför burarna för mina hamstrar.

Scorpio97
0

Jag har tre katter och tre dvärghamstrar. Dock är det bara en av katterna som brukar vara i mitt rum. När jag rastar hamstrarna så stänger jag helt enkelt dörren till mitt rum. Även om dom bara ska springa i bollarna, eftersom min katt lyckades få upp en sådan när jag vände ryggen till dom. Så katterna får inte vara i mitt rum om inte hamstrarna är i burarna helt enkelt.

Jag har dunaburar, varav två är lite trasiga i locket. Men det har aldrig varit några problem. Ingen katt har lyckats öppna burarna, och dom har inte vält dom heller.

Min katt har suttit på hamsterburarna, medans hamstrarna lungt går omkring därinne. Jag brukar säga åt katten om hon sitter där väldigt länge, eller börjar krafsa på buren/försöker jaga. Katter är ganska lättlärda, så hon har insett att det är okej att sitta och titta på dom en stund - men inte mer än så. Jag har aldrig märkt att någon av hamstrarna blivit stressade.

//Jessie

NinjaKakan
0

• Hur rastar jag hamstern när katten finns i huset?

Bakom lås och bom typ. Nä men i ett rum där du kan stänga om dig och där katterna inte är vid tillfället där du rastar dom helst enkelt.

• Kan katten på något sett komma åt hamstern trots att den är i buren?

Nej, inte om du inte har en gallebur eller en väldigt låg Bur skulle jag vilja säga och inte heller om du ser till att ha clips på din låda eller en kanske en tung bok på.

• Kommer hamstern bli stressad över katten?

Det är olika från hamster till hamster, mina har inte brytt sig om dom även fast där har suttit 3 katter och glott. Men jag brukar ha en osynlig gräns där katterna inte få gå över. Titta men inte röra typ.

• Kommer katten försöka ''ta'' hamstern? Eller kommer h*n tröttna och låta hamstern vara?

Om du inte har en riktigt lat katt så antagligen kommer katten tycka att det är väldigt intressant.

Såhär ser buren ut, kattsäker eller inte?

Kattsäker, men sätt på clips så du kan stänga den ordentligt ^^ Och sen hade jag försökt kolla så att nätet håller för en katt att sitta på, för det lär den försöka göra oavsett om du vill eller ej :P

AnnaCDSG
0

Jag har två katter och i alla fall den ena som har stark jaktlust är väldigt intresserad av hamstrarna. Jag har löst det så att jag har hamstrarna i mitt sovrum där jag har "kattförbud" och alltid dörren låst när jag inte är därinne.

Ena katten som är lite lugnare får komma in en stund ibland när jag är med men jag lämnar henne aldrig ensam i rummet. Hon brukar inte bry sig om hamstrarna i burarna utan går oftast och lägger sig på min säng, men skulle en hamster komma och springa förbi nere på golvet skulle hon säkert bli intresserad.

Mina hamstrar har inte fått någon direkt kontakt med katterna men däremot är hundarna i mitt rum då och då och hamstrarna har inte visat några tecken på att vara stressade av det alls. Men det är säkert olika från hamster till hamster.