Hamster iFokus

Hamster

Etikett: rysk-vintervit
Läst 1392 ggr
alfred.
0

Hjälp min pappa tror inte på mig

kan någon länka till jordbruksvärkets sida där det  står att det är lag på att ha dvärghamster på att hålla dvärghamstrar i par eller i grupp

alfred.
0

han tror inte på mig när jag visar det eftersom det står "huvudregeln"

plutopellis
0

Hmm, ska googla vidare..

gulzebra
0

"4 kap. Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter
Allmänt
1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och
skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov."

"8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par
eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra
omständigheter, så att risken för osämja minimeras."

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

plutopellis
0

Se sida 18 och framåt 1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

alfred.
0

Nu tror han mer på mig men han tycker attdet inte stämmer eftersom man inte behöver ha två hundar eller två katter.

plutopellis
0

Kan tilläggas just med katt att köper man från katthem säljs de alltid två och två just för att de inte ska vara ensamma. Sen var privatpersoner gör går ju inte reglera på samma sätt tyvärr Rynkar på näsan hoppas han tar sitt förnuft till fånga. Om du redan har en med bra Bur mm så är det ju väldigt liten kostnad att få köpa en eller någon till ju..

alfred.
1

Jag har en rysk vinter vit själv i en stor Bur men min mamma och morfar

(mina föräldrar är skilda). vill inte att jag ska ha två nu när jag redan har köpt en för ett år sen och de är rädda att de ska bråka när de inte är köpta samtidigt men när jag ska skaffa hamstrar igen ska jag få köpa två.

men det spelar ingen roll för min mamma tror på mig och jag har ingen hamster hos pappa så det spelar egentligen inte någon roll om han inte tror på mig.

dåligt förklarat men jag är bara 12 årSkrattande

Hamsterlycka
0

Ifall hamstern är över ett år så kommer den ändå inte funka tillsammans med en annan hamster, tyvärr.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

alfred.
0

är en månad kvar tills han är ett år

Hamsterlycka
0

Samma sak. Det kommer inte att fungera, utan slutar med att de slåss till döden. Bättre att låta den vara själv.

Frosstis
6

hamsterlycka: så kan det inte alls vara. Köper man en bebis kan det faktiskt funka. Man kan fråga uppfödaren om man får lämna tillbaka hamstern om det inte funkar.

Hamsterlycka
3

Varför ska man ta risken när hamstern ändå är så gammal och att bebisen blir sen lämnad själv? Då är det ju bättre att sälja iväg bebisen med en jämngammal.

mandyosv
0

var bor du? =)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

alfred.
0

Göteborg

alfred.
0

Testade idag att ha honom med lilla systers hamster men min hamster börja bråka med den så han får bo själv

kimky
0

Tips för det är en ensam äldre hona - Skaffa två yngre hamstrar som kan hålla den äldre sällskap och när den går ut tiden så har de två vandra sällskap ihop.

Inga problem att sätta ihop äldre hamstrar, himla mycket lättare än ex. råttor,nataler(som typ 50% chans dödar varandra), gerbiler m.m.

Ända som är viktigt är att hålla uppsyn på alla första tiden och så :) Något som kan vara viktigt att se är att alla äter för vissa får inte äta för den andra ibland.

alfred.
0

Min hamster är en hane

kimky
0

Men hanar då

Frosstis
0

#17 men råttor är inte alls svårt. Känns svårare med hamster än råtta..

alfred.
0

ok ska försöka övertala min mamma om att få köpa fler

kimky
0

# Vuxna hanar ihop med vuxna hanar brukar kunna bråka lite iaf av märkts :P

mandyosv
0

#22 Lite? de brukar nog försöka döda varann.

Jag tycker inte du ska behöva köpa någon ny hamster nu Alfredw.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

alfred.
0

jag kommer inte köpa någon ny hamster men tillslut dör tyvär min hamsterGråter. Så när jag köper hamstrar igen så ska jag köpa två. Tyvär så köpte jag min hamster i en djuräfer. När vi ringde upp dem och berättade om lagen så se de att de viste deet men inte brukar säga någotSkrikandes