Galen hamster :P
Min hamster är jätte springig när man har upp honom i händerna, Han sitter inte still en sekund :P Även fast jag rastat honom länge innan så bara springer han och sånt heeeeeela tiden. Jag orkar inte ha uppe honom så länge eftersom han håller på såhär så det blir ju dåligt för honom själv :( Snäll hjälp mig! P.S: Han är 1 år.
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
Hej!
Alla hamstrar är ju olika precis som vi människor, vissa är aktiva, andra mer lugna. Hamstrar är ju av naturen aktiva djur och har mycket "spring i benen", kanske är det så att din hamster helt enkelt är en aktiv typ?
Vår gamla avelshane Wellingtons Blue Water är precis så som du beskriver, även fast han har varit ute länge kan han inte sitta still utan benen ska röra på sig jämnt. Hans söner däremot är tvärtom, dom ligger som platta pannkakor i handen och vill bara gosa, nästan så jag blir lite bekymrad att dom ska få för lite motion.
Vissa hamstrar blir extra springiga om dom har ont någonstans, en av våra ungar hade gjort illa benet allvarligt och sprang som en dåre trots trasigt ben, säkert för att komma undan det onda och att hon kände sig hotad. Tror inte att det är så med din däremot, medmindre han var mycket lugnare förut och plötsligt har ändrat beteende nu vid 1 års ålder?
Kanske får du bara acceptera att du har en pigg och springglad hamster och njuta av att titta på att han kutar omkring istället för att ligga still och gosa?
Mvh Ingunn
#1 Ja han är ju väldigt aktiv trotts sin ålder men det är ändå så jobbigt för mig. Eftersom han baraspringer och håller på så orkar jag inte ha han i händerna så länge och känner därför mig som en dålighamsterägare :'(
Jag tror du är en jättebra hamsterägare, och din hamster mår inte alls dåligt av att du inte håller honom i händerna. Bara han får vara ute och springa av sig då och då så är han nog jättenöjd med det, och så kan du passa på att klappa och gosa lite när du flyttar honom till och från buret. Då fortsätter han vara van att bli hanterad och känner igen dig och dina händer.
Hamstrar har inte samma behov av att umgås människor som t.ex hundar och katter har, får de bara det de behöver av mat, vatten, bostad och aktiviteter så är de nöjda. Att vi håller på med dom är nog bara en av alla saker som en hamster kan tycka är roligt en stund, men det är precis lika bra av att få någon toarulle eller några gömda solrosfrön eller annat att sysselsätta sig med.
Har du någon rasthage eller ett rum där han kan springa fritt?
/Ingunn
Ok, Tack för tipsen! :)
J jaghar en hage fast den gillar han inte att vara i men jagharett rum som jag iblnd "hamstersäkrar" och låter honom vara där. Han gillar också att vara i springbollen så jag låter honom vara där i ganska länga ca varannan dag :)
har han något Hjul?
Min hamster va full av översotts energi innan han fick sitt Hjul.Han gnagde på gallret (har en duna med lite plattformar i),o betedde sig smått…hm nervöst är fel ord… Nu är han fortfarande ganska livlig men man ser att han är lite lugnare och mer harmonisk han gnager inte på gallret tex och han ligger o gossar om man tar ut honom på förmiddagen. Ett förslag är att ha hjulet inne tills du går o lägger dej alt sätt in det när du går o lägger dej så får han kuta några timmar per dag….det är ett bra kompliment till bollen o hagen. Jag försöker ha min Griffon i sin låda hela kvällen o sen får han va i buren på natten och då springer han i sitt Hjul så blir det lite variation…man ska inte underskatta att hamstern i det vilda springer flera km var natt… Men att du skulle va dålig hamsterägare för att du fått tag i ett litet vilddjur det ska du inte bekymra dej för!
…jag hade en hamster som va direkt associal…oerhört vacker hamster och han bet mej aldrig (pappa satte han tänderna i två gånger dock) va inga problem att ta upp, men han hade egenheten att om man kom ner i köket på kvällen o han va ute o sprang satte han sig o blängde på dej om han sprang i hjulet ungefär som "va fn glor du på"…sedan kutade han in i huset o sedan såg man inte honom mer på flera timmar, va det sent på natten gick han o la sig…
Men som tidigare talare säger alla gillar inte att ligga o gossa så är det bara tyvärr
…oki…
är det nån tröst så blir min hamster mkt upprörd oxå om man tar bort hans hjul…
men tja då låter det som du verkligen gjort allt i din makt för att han ska få utlopp för sin energi. Han kanske lugnar sig med tiden…
Men det är klart att man juh gärna har en lugn mer goss villig hamster…så jag förstår din frustration
#7 Ja det är ju det…
Jag har tänkt ut en liten plan för hur jag ska göra så han blir lite lungnare och lite tröttare:
Först när han vaknar på kvällen ska jag låta honom springa ett tag i sitt Hjul som han oftst gör direkt när han "kommit igång" på kvällen. Sedan ska han få vara i lekhagen ca 30 min och sedan ska han få vara i springbollen 30-40 min och efterhand så minskar jag tiden på varje "station" så att säga.
Tycker ni det låter bra eller något jag ska ändra på? :)
Jag har läst nånstans att det är inte bra att lämna hamstrar i springbollen längre än 15 minuter. Man vet aldrig när det är för mycket för dem och det är en ganska små plats att vara. Jag tycker att lekhagen är mycket bättre. :)
#9 Både på dvärghamster och hamster iFokus finns det de som har hamster där mer än 1 timme! Min lilla Tiger ÄLSKAR att vara där ochsätter sig även och pausar ibland.
#10 Aha, okej! Jag är ju ny på detta. 
#11 jag har också läst att de kam vara länge i bollen en av mina kompisars hamster brukade sova i bollen ;
#12 Tack för hjälpen. 
Vill bara tilllägga att den hamstern brukade springa in i ett hörn kura ihop sig och sedan somna
….jo jag har oxå läst det där om 15 minuter i boll…är lite skeptisk…iof finns det juh folk som inte tycker hamstern ska ha Hjul i buren oxå…
Mina har sprungit i bollen tills man har sett att dom börjar bli trötta alt är påväg att somna. Tanken är juh trotts allt inta att dom ska sova i bollen. Sen gillar inte alla hamstrar bollen men det är juh en annan sak.
#8 jag tror personligen på taktiken låt det lilla livet va ute i buren/ hagen så mycke det finns tid för så han får springa av sig utanför buren. "nya intryck" tar juh oxå på energin. När jag börjar jobba på kvällen sätter jag min griffe i sin SAMLAlåda som jag har som rasthage så får han va där tills jag kommer hem vid 2 på morgonen.(för min del ser jag fördelen med lådan att jag klan lämna honom där när locket är på) Då får han va ute ur buren så mycke det går. Göm gärna maten lite eller istället för att ställa in en matskål, strö ut lite frön, kexbitar mm så får han leta o har något att göra. Självklart kan du kanske inte ha hamstern ute på liknande tider det förstår jag juh med
Men ett alt kan juh va att stoppa in honom i bollen på kvällen om du ser på tv?