Hamster iFokus

Hamster

Etikettroborovski
Läst 1363 ggr
Michaela-N
1

Robbar + Samla-låda?

Har inte bestämt mig än om jag vill ha nya dvärghamstrar efter att min sista avled igår, men jag har länge kikat på roborovski och till och med satt mig i kö hos Roslagens för ett par, en helvit och en agouti-unge. Har en del frågor till er som har robbar. 1. Skulle en samla-låda passa dem? 2. Om man har den största 130l. , hur många kan man ha i den utan att det blir trångt? Jag hade gärna haft tre (eller fler) 3. Hur pass rymningsbenägna brukar de vara? 4. I hur stora flockar trivs de bäst? 5. Vilka håller bäst ihop, hanar eller honor? 6. Hur gör man med Hjul till dem? Jag vill ge dem en möjlighet att motioneras även när jag inte är hemma, kan ett tefat (flying saucer) passa? 7. Hur fäster man en vattenflaska i en samla-låda? 8. Är det någon speciell mat som är bättre för dom? Jag har haft fyra egna vintervita och jag har köpt en dvärghamsterblandning i affären, med extra små bitar. Passar den? 9. Har de stort rörelsebehov? 10. Hur är dagsrytmen? Är de mest nattaktiva som andra hamstrar? 11. Finns det något annat jag bör tänka på?

UlrikaD
0

Jag tycker du ska ställa dessa frågorna till Roslagens. Där kan du säkert få bra svar på alla dina frågor:)

Michaela-N
0

Jo, men känner mig så korkad när jag mejlat henne tusen gånger med massa frågor xD

Clariiz
0

#2; Nu föder jag inte upp hamstrar, men gerbiler och kaniner. Och jag lovar att man som uppfödare bara blir glad av frågor. Då vet man att djuren kommer till ett bra hem. Till någon som har intresse och verkligen vill lära sig.
Kan garantera att hon bara blir glad för dina frågor :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Miss__Linda5
0

Dagsrytmen på mina roborovski brukar variera lite men oftast går de upp en liten sväng på morgonen för att dricka och kolla läget lite. Sen lägger de sig och kommer upp igen på kvällen och natten. Men givetvis om man pratar med dem och har med sig en godsak så kommer de upp dagtid. Glad

Miss__Linda5
0

Jag vet inte hur rymningsbenägna de är egentligen eftersom jag har akvarie.. så de har inte en chans. Men ett tips är att roborovski inte klarar höjder..bygg inte på höjden med leksaker..och ge dem inga plasthus. De rör sig välldigt mycket på nätterna. Ju större yta du ger dem dessto mindre bråk mellan dem.

Scorpio97
0

Jag har robbar, dock har jag dunaburar.

En av mina är väldigt rymningsbenägen, men inte dom andra två.

När dom är vaken beror på när du håller på med dom. Mina är vakna på morgonen och kvällen/natten - precis som jag (; Men om jag prasslar lite i spånet så brukar det alltid sticka ut en liten hamsternos ur någon av husen, även om det är mitt på dagen.

Jag har vanliga Hjul till mina, köpta från djuraffären. Ska försöka få tag i trähjul nu, eftersom mina Hjul är av lite dålig kvalité och går sönder efter en-två månader.

Jag köper samma mat som jag hade till min vintervita, tror inte det är någon skillnad faktist.

Enligt mig så är dom något piggare och har lite större rörelsebehov än vintervit, men det beror ju på indviden. Jag har tre hamstrar och bara två hamsterbollar, så varje hamster får springa 15-45min ungefär i hagen och dom andra två i bollarna, sen byter jag. Det verkar dom ganska nöjda med. I handen sitter dom stilla i ungefär två sekunder, sen är det full fart igen. Men jag har djuraffärs-hamstrar, från uppfödare är dom nog handtamare (:

//Jessie