Växter i Buren
Hej. Jag vill att min Bur har några Växter inuti men jag vet inte vilka jag borde köpa. Plastik verkade som en dålig idé men kan man använda dem också?
Jag vill en naturlig Bur. Jag vet inte varför vi kan inte använda jord som mest använda till reptil. Det är ju svårare att städa… det är kanske därför.
Men japp! Jag hämtar min hamster i början av juli så jag har tid men jag har börjat planera och skaffa saker.
Tack!
Istället för jord kan du använda torv, det är nästan samma sak! :)
Som Växter kan du ha ex kattgräs, persilja, sallad, groddar, m.m Du kan ha i allt som går att odla till en hamster och sedan ta bort/klippa bort så det inte blir för mycket att äta :) Det är jätteroligt att inreda naturligt. Man kan ha torv och sen en "avspärrning" och på andra sidan alspån (eller aspspån) och bara trägrejer, inte av plast eller så. Och typ massa stenar, grenar, trägångar (och sånna trägrejer man kan köpa i ex djuraffär eller på internet). Man kan även ha en stor avdelning för Sand! :)
=)
Kanske ta in grenar med löv på (från fruktträd) utifrån. Är både snyggt, och håller hamstern syselsatt :)
Du kan testa att köpa plastväxter som man sätter fast med en sugprop på glasväggar, kanske sätta en bitt upp så inte hamstern får tag att gnaga på dom.
Men beror helt på hamstern om du kan ha plastväxter i buren eller inte.
Ormbunke är ogiftig, så det kan du köpa.
Vet personer som använt jord i buren, så det funkar, men du får räkna med att hamstern blir smutsig. :) Skulle tro att hamstern tycker det är väldigt roligt med jord annars.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Bra idéer! Jag ska verkligen tänka att lägga i dem. Men kan jag lägga i ivy (vet inte ordet på svenska)?
#2 Jaha! Jag var inte säker på att använda torv. Jag tycker att jag kan lägga Växter inne min Carefresh i… little clay pots! Bra idé med att hänga plastväxter istället. Ormbunke kommer ser ut ganska bra inne!
Jag gick ute och plockade upp .. grenar (branches?) och fryser dem nu. Jag ska lägga upp bilden och se om det är okej för buren.
Det fins massor ääpleträd här så jag kommer hitta några stycken senare!
Ooh, det kommer ser vacker ut hoppas jag!
#3 jag vet faktiskt inte 
Ivy=murgröna, men vet inte om det funkar till hamster 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Tyvärr murgröna är giftig. Jag hittade precis det.
#3 Har läst att murgröna (Ivy) är giftigt, så skulle skippa det.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Tänk på att torven måste vara utan gödsel/ gödning eller andra tillsatser som kan vara farliga för hamstern! Köp ekologiskt! :) Annars rekommenderar jag hampaströ. Det ser lite mer naturligt ut än spån eller "toalätt". Dessutom dammar det inte alls, luktar gott och håller hampisarna rena och fina!