Samla storlek? :)
Jag ska idag(om någon timme) till ikea, och där ska jag köpa en samla-låda till Aurora. Vilken storlek rekomenderar ni? :) Såklart är störst alltid bäst, men de blir ju lätt lite otympliga… Hon är dvärghamster, och skriv gärna i liter, tycker att det är enklast!
// Erika
Jag rekommenderar den största alltså 130liter, har endast dom största till mina knubbisar som behöver det, dom mindre har för tillfället duna burar :) Vilken köpte du? Mvh
#1 Köpte ingen, de hade inte rätt storlek så jag ska till ett annat ikea och köpa 130l till helgen… :)
okej, det tycker jag du gör rätt i :)
personligen så tycker jag att det är dom bästa!
#3 Jo, tänkte att det kanske fanns någon bra storlek mellan 130l och 45l, men det fanns uppenbarligen inte :/ Så vi kör på 130l! :D
kör på 65-litaren ! :) Funkar perfa
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
tycker nästan att om man har möjlighet att köpa den största så är det en självklarhet, stod och kollade på 65l lådorna och tyckte dom såg så små ut :S
Plus att det är roligare med en större låda, man kan göra så mycket mer roliga grejer till dom..
#5 Är inte 65 liters lådan väldigt låg? :/ Jaja, jag tror att jag ska köpa 130 liters iaf :)
#6 Precis! Jag vill ju kunna ha massa roliga saker som lilla Aurora kan roa sig med. :D 45liters lådan som hon har nu ska Gurkan ärva, han har en jättedålig gallerbur som ska skrotas… ;) Sedan blir det väl att köpa 130 liters samlor till alla fyra hampisarna<3 :P
Menade hög och inte låg ;P
jo den är lite låg. Min ena offwhite hona ska föda i en sån låda om 2 dagar, funkar alldeles prima, men har ju självklart lock på som jag borrat massa stora hål i. Hade skaffat den största om det var så att de inte var så ont om plats i rummet :( . Får köpa en 130 litare när vi sålt sofforna ^-^ men håller med du, det är alltid roligare med den största lådan :)
Ja självklart måste man ju ha plats också, har för tillfället 1 kaninbur,1 akvarium, 2 samla(130l) och en duna i mitt rum och det e lite ont om plats men ska försöka övertala mina päron att jag ska få ha mitt lilla zoo i förrådet nån gång i framtiden haha :P
Haha jäklar :P jo samma här bor i en liten tvåa med pojkvännen och hans mamma. vi har de största rummet men min råttbur och 2 akvarium och samla lådan tar upp hälften av platsen haha. Får blir större burar när vi flyttar hemifrån :D
#9 Nu blev jag förvirrad, menar vi samma låda ens? ;P
#10 & #11
Haha, jag vet hur det är, har själv fyra hela hamsterburar i mitt lilla rum, sedan har jag även en och en halv isärplockade burar… Plus en stor otymplig garderob och massa andra saker som jag har samlat på mig ;) Skulle vilja(och behöva) ha typ två extra rum för djuren. Då skulle allt som jag vill ha få plats! :P
Förlåt att jag stör, men hur lång och bred är en samla från ikea?
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag har sju stycken såna här SAMLOR http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50169548/
Har man mycket strö i så blir den faktiskt ganska rymlig. Iaf rymlig nog till en eller två dvärgar.
Jag har sågat ut ett stort hål uppe i locket och satt nät över. Har även sågat ut ett mindre hål på den lilla luckan o satt nät. Smidigt med den där luckan eftersom man slipper lyfta av locket varje gång man ska öppna.
Har velat köpa en sån men alltid tänkt att den e så liten i botten, du e smart du!! haha
att jag inte tänkt på det tidigare..
får bli en sån samla till minstingen här hemma som hatar sin duna Bur, tänkte byta över till akvariet till honom men har ingen sugpropp till vattenflaskan..
alltid är det nått som fattas haha
Hi hi ja så tänkte jag med först. Men insåg att golvytan inte alls blir liten om man som jag ändå vräker i ett lager strö som är 10-20cm. Kan mäta imorgon o ser vad mina har att röra sig på o ta kort på ventilationen. Snygga är dom väl inte. Men grymt praktiska :D
#13 Det beror på vilken du menar? 130 liters är: 79*57*42… :)
#14 haha, sju stycken?! Det var inte dåligt, köpte du alla samtidigt? ;)
De verkar väldigt smarta, och med tankte på att jag vill köpa 3-4 stycken kommer jag att behöva stapla dem, och då blir det nog jobbigt att lyfta ner alla ifall jag vill komma åt den understa… :/
Är det föresten någon som vet om samla 130liter kommer att utgå ur IKEAs sortiment? Fick för mig det av någon anledning.
För, när mina nuvarande hamstrar inte finns mer vill jag starta en liten uppfödning av vintervita, och då vill jag ha samla lådor till alla.
Tänkte att om de nu ska utgå ur sortimentet kanske det skulle vara bra att köpa i alla fall fyra stycken, på en gång. Bara det att 4 stycken 130liters samlor med lock kommer att kosta 756 kroner… :/
#17 Hehe nej först köpte jag en för att prova om den va bra. Sen köpte jag resten. Sen har jag tre 130liters Samlor och två nästan precis lika stora lådor jag köpt på Jem & Fix. I de har jag de som bor i grupper fler än två och mammor med kull. Funkar bra.
Att stapla va ingen bra idé märkte jag själv efter ett tag. På sommaren börjar det bli varmt och instängt i lådorna och då behöver man göra ventilation i locket har jag märkt. Står de på varandra går det ju inte.
Modellen med luckor står dåligt på varandra. Buren överst trycker på locket under så den lilla luckan öppnar sig av sig själv. Jag har köpt billiga hyllor på IKEA o där funkar de perfekt att ha!
Mätte bottenytan på en Bur som har 15cm strö. Då är den 69cm lång och 39cm bred. Hade egentligen velat ha ännu större, men det tar lite för stor plats tyvärr. Och mina trivs bra i dessa ändå. Givetvis krävs det att de får komma ut och springa utanför buren varje dag men det ska man ju alltid låta dom göra oavsett hur stor Bur man har :)
Så här har jag gjort med ventilationen.
#18 Vad smart med ventilationen! :D I den 45liters samlan som Aurora har nu tog jag en lödpenna och fixade hålet till gallret… :) Det sprack inte iaf. ;)
#19 Jättesmart, kommer nog göra likadant till mina hamstrar :)
Jag har nu en 130l SAMLA till Simba. Den kostade £11 (ca 120kr) jämfört med en större 'riktig' hamster Bur som låg kring £60-80 (ca 650-900kr) och är stor och rymlig, Simba trivs super bra i den. :)
Nu har jag köpt en samla; "tunna med lock", ska fixa den nu i kommande vecka så blir de klar lagom till kommande helg så att den kan invigas ;) Jag tror att den blir perfekt! :D
Det tror jag blir jätte bra! Visa bilder när det är färdigt! :)
Hur har du satt fast gallret, Emma? Vart fick du gallret ifrån? Skitsmart! :) Är det lådor som är från IKEA? :) Är dem större än 72x40x39?
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag köpte det här nätet på Jem&Fix. Hade velat ha svetsnät, men de hade de inte. Men detta funkar också.
Jag har satt fast det med straps. Jag borrade alltså hål och trädde i straps, genom nätet och sen spände ihop dom. Funkar fint om hamstern inte når upp att gnaga. Annars hade jag nog använt ståltråd. Jag har använt limpistol innan men jag har närkt att limmet lossnar lätt :-S
Resten får du svar på om du läser inlägg #18 och #14 :))
jag kör på två 45l och sen har jag hål i mitten av locken och ett rör som förenar de två lådorna.
Mvh Miranda
Slugawoo's Guldhamsteruppfödning
#26 Vad är straps? Tror du att den är rymlig nog för en guldhamster? Har en samla nu på 72x40x39 och den tycker jag är för liten.
Justin Bieber - 23/4 13 
#28 det är kattstrypare :-)
#28 Denna är ju inte större i så fall så tycker du att din är för liten hade jag köpt en 130 liters SAMLA om jag vore du :)
Detta är straps: http://www.kabelbutiken.com/media/catalog/product/b/b/bb-200.jpg
#29 Oj det lät dramatiskt… :s #30 Okej, tack! :D
Justin Bieber - 23/4 13 
Straps kan även kallas buntband, det kan va bra att veta om de i affären inte vet cad man menar om man frågar efter det 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
#31Det kallas bara så :P Buntband är också en benämning som #32 skriver :)
#24 Klart! :D
Ska ut senare idag och leta tjocka grenar som jag kan ha i buren :) Självklart ska de "grillas" i ugnen först, men hur länge och på vilken temperatur vore bäst(vi har en varmluft-ugn)? :)