Min Ludde
Ser att folk gör trådar om sina hamstrar så jag kanske ska göra en om min Lilla Ludde =)
Han kommer ifrån Zickan.
Han är en jätte go liten kille. Tycker om att utforsska och ligga o sova i ett litet hörn i sin Bur.
Han sitter still i handen när man bär honom och har inget emot en puss lite då & då.
Jätte fin päls och släp har han.
I den här tråden kommer jag ladda upp bilder på honom och skriva lite fakta om honom. :)
Snabb fakta om honom :
Namn: Ludde
Född: 26/5-11
Ras: Guldhamster
Färg: Vit Bö = Vit brunörad/ögd
Päls: Långhårig
Ögon: Mörkt bruna
Så gulliiig!! 
Han är så jäkla söt och fin ! 
Mvh Alicia.
sån sötis så ljus å fin. ett fluffmonster 
Tack allesammans =)
Ja han e helt unnnderrbaar =D
Har skrivit fel datum haha 26/4 är han född. Klantigt av mig^^
Så härlig päls han har.. väldigt fin kille må jag säga 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#20 jaa han har jätte mysig päls :) så skönt att gnugga ner nästan där i haha. Tack :)
Vilka är föräldrarna? :) Han är superfin! :D
Jag tror dom heter Arista och Atlas ^^ Inte 100
Mamman tror jag kommer från UlrikaD här på hif
Ame å, nee, Är pappan Atlas. Min Atlas från min A-kull. Har Atlas fått en kull. (Nåe zickan då, du skulle ju höra av dig när han fick en kul jö!
)
Då häslar moster och moster, mormor och morfar. Och mormors syster till Ludde! :)

Om mamman till Ludde är Arista så har jag fött upp morfar till Ludde, inte mamma:)
Fast är det verkligen samma? Isåfall var mamman 1 år när hon fick sin första kull.
#32 jag har inte så jätte stor koll på var hans föräldrar kommer ifrån, la upp en bild på hans mamma iaf. Kullen föddes 26/4-11
#33 naaw vad fin Atlas är! Det var ju när zickan hade fått hem honom! :)
Ja, jätte kul att se att Atlas fick ungar i alla fall! :) Och jätte kul att se hans unge ockå!
Fin är han i alla fall lilla Ludde! :)
Ja han är jätte fin och helt underbar :) Aa jag vetinte om de va i april eller maj han föddes :O nu blev jag ju osäker.. Kanske va i maj förresten haha!
Men fy, fy på zickan att para svart och cremebaserat, he, he nee, fast då blev det ju vit, som Atlas mamma är! :)
Atlas är ju född den 14 mars 2011. Var Atlas bara 2 månader när kullen kom?

Någonting är galet här i vilket fall som helst. En vit och en svart hamster får inte en vit bebis.
Så det bör vara någon annan mamma här.
Hon är ju mer för uppfödning av råttor så hon kanske inte visste att man inte ska para svart o cremebaserat. Men men gick ju bra ändå =)
Ja, fast Atlas är ju Offwhite! :)

#41 Se ovan. Det blir inte vitt av de föräldrarna.
hahahaha alltså jag måste fan prata med zickan nån dag o kolla vilka som är föräldrarna. Nu blev jag helt snurrig i skallen! :p
Även fast man inte bör para dem katergorierna tillsammans så kan det ju, som Ulrika säger inte komma vit. Men om man parar en Offwhite som Atlas är med ……..ja vad ska man para Atlas med för att det ska bli vit???????
Jag kan inte sånt. Måste väl va nån andra eller några andra som är föräldrarna då helt enkelt..:S
#44 he, he jag förstår dig. Skulle också bli helt snurrig om jag inte kunde hamster genitiken så bra! XP
#46 ja, kanske det. Men Ulrika kan det bättre. Ulrika: Vad ska man para Atlas Offwhite med för färg för att det ska komma vit?????

För att få vitt behöver man dubbla anlag för silver.
Lättast är nog att fråga vem som är föräldrar till Ludde, tror jag.
Jag är mer insatt på råttor.
Jag vetinte om kullen var planerad som Ludde kommer ifrån, tror inte den var det. Och jag vetinte exakt vilka som är föräldrarna men jag har alltid trott de va arista och atlas. Men om inte dom kan få vita ungar så är de väl inte dom då?..
Båda kanske har silver bakåt i släkten?
Vit är ju en silvervariant, och kan inte så mycket om den men vet att om man parar en Vit med en Silversobel så kan det komma vit och Silversobel, men om man parar en Creme med en vit så kommer det bara Offwhite. Och om man parar en Offwhite med en Silvergrå homozygot så kan det komma vit! Mer kan jag nog inte, kanske om jag tänkter efter men nepp kommer inte på! :S
Aristas mamma var väl silvergrå?
#53 Vet inte? Är du helt säker vilka föräldrarna är?
Atlas mamma är vit sö.mö. och hans pappa är Creme ds, det gav alltså en kull med Offwhite och Offwhite dominant spot.
För att det skall bli vita ungar så måste båda föräldrar vara en silvergrå variant och även bärare av creme. En vit är alltså en homozygot offwhite. Det kanske är möjligt att Luddes mamma är silversvart? Då är det även möjligt att få vita ungar :)
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
haha gud jag fattar typ ingenting.. har inte lärt mig hamster färger ännu. Vet dock offwhite och sådant hur det ser ut men vad alla förkortningar betyder kan jag inte. Och kan inte vad som blir vad av vad haha. :P
Jag är inte helt säker på vilka föräldrarna är men har fått någon stam tavle aktigt av zickan på arista. Där läste jag att mamman heter Saga och är silvergrå kh.
Om luddes pappa då är Atlas Offwhite, i så fall är luddes mamma Silvergrå homozygot kh om det skulle ha kommit vit! :)
Tror det ligger till så att när zickan var bortrest på Gotland så var det någon som kom hem till henne och mata djuren och då råkade slarva med att stänga buren.. Måste vart en tjuvparningskull. Men hon bestämde sig för att behålla ungarna eftersom dom var så handtama och underbara. Men hon hade bara 2 hamstrar då och det var altas och arista så måste vara dom som är föräldrarna! och exakt vilket datum kullen föddes vet vi inte säkert. Försöker luska ut det just nu ! :O

Då är Arista silversvart och inte svart. Vilken tur att Arista klarade det då. Det är ju ingen som vet vad hon var med om innan hon kom till mig. Alla omplaceringar var ju i ganska taskigt hull.
#59 Ja de va tur att hon klarade det =( Tråkigt när tjuvparningskullar händer! Men gjort är gjort eller vad man ska säga. Dom fick ett gäng underbara ungar iaf
han är jättefin
!
#63 tackar ! =)
Grattis Ludde i efterskott! 
#65 han tackar ;)
Åh så fin han är! :D så lik min puff, fast puff är korthårig ^^
har du fått reda på föräldrarna nu då? ;)
#67 nä antar de e tjuvparning. Ingen aning
Naw.. han e ju så gullig. Verkligen fin 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Haha så sööt!! Kinderna proppade med majs.. Kolla video och bilder på min blogg eller dw..
Blogg: http://angiie-f.blogspot.se/
Jättefin kille och sååå söt med kinderna proppfulla
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#72 tackar =) jaa han ser lite rolig ut..
NAAW, en väldigt gullig bommulstott är han 
// Nadja
vacker hamster!
Haha tackar!! =)