Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1385 ggr
[JoannaStridh]
0

Försvunnen hamster

Hamstrarna är just nu i datarummet som vi för övrigt använder som "rum där vi slänger in all skit vi inte vill ha", alltså är det sjukt mycket grejer här inne.

Och Astridh fick precis en dunabur, och på något sätt har hon lyckats "puffa" upp ena sidan på gallret så hon lyckas rymma. Så nu är hon någonstans här i rummet, jag verkar att gå till skolan förrän jag hittat henne. Jag och min bror har försökt vända upp och ner på rummet vi har dessutom hämtat en utav våra hundar som är en jakthund, men inte ens hon fick spår på henne. Och Astridh kan omöjligt ha försvunnit i resten av lägenheten… För hon är alldeles för stor för att ta sig ut ur springan.

Så jag vet inte vad jag ska göra, har gråtit…Och ropat hennes namn. Kollat på alla ställen hon skulle vilja vara. Oftast kommer hon fram när hon själv känner för det, men…Jag vill ha henne nu. Det här är tredje gången hon rymmer sen i April så hon gillar att rymma.

Lojs
1

Det lättaste är att köpa en snäll råttfälla på typ granngården och ladda den med något smaskigt. Jag har massa grejer i rummet där hamstrarna bor och det är det bästa sättet att få in dem. Det hjälper även att ha ett gnisslande Hjul stående på golvet, då kan man höra när hamstern är framme. ;) Lägg ut typ gurka eller så, så hamstern kan få vätska om den kommer fram utan att fångas in. Det är jättesvårt att hitta dem på dagen när de sover, så du får nog tyvärr nöja dig med ikväll/inatt om du inte vill vända uppochner på alla grejer.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[JoannaStridh]
0

#1 Tack, jag är så sjukt orolig för henne…

Gud…

Kokolandia
0

Ett smart tips för att hindra framtida rymningar är att sätta ett litet hänglås på burdörren eller vira runt ståltråd. Jag hade själv en rymmarhamster förut som jag fick göra så med.

Smart det där med gnisslande Hjul!

[squash97]
3

Om du inte har möjlighet att just precis nu köpa en sådandär snäll råttfälla kan du sätta en hink i rummet, lägga massa spån i botten och någon som luktar riktigt, riktigt gått ovanpå spånet(hamstergodis, eller annat). Sedan gör du som en trappa med böcker(eller annat)upp till hinkens kant.
Förhoppningsvis kommer då hamstern känna lukten, följa den uppför trappan och sedan hoppa/ramla ner i hinken.
Det är därför det behövs mycket mjukt spån, eller ett tjokt tyg eller liknande… Men det bästa är ju en snällråttfälla. :)

Annars finns det en tråd om vad man kan göra när hamstern rymmer på dvärghamster iFokus! :)

[JoannaStridh]
1

#4 Tack så mycket! Ska komma ihåg det till nästa gång!

Vi hittade henne till slut i en garderob…

[squash97]
0

#5 Ja, det är bra att veta… Under tiden man fixar en snäll råttfälla. :)
En garderob? Haha, de kan allt hitta det mest konstiga ställen att gömma sig på ;)