Hur stor SAMLA?
Hur stor SAMLA behöver man ha till guldhamstern?
Madsan
Om den ska bo i den permanent så skulle jag säga den största. De näst största är ok under kortare perioder.
45l eller mer
Mvh Miranda
Slugawoo's Guldhamsteruppfödning
#2 45l är på tok för litet.
130l är det minsta jag hade haft som permanent Bur.
Däremot skall jag skaffa några av de på 75l(tror jag de är på?) och ha som sommarburar under kortare perioder då min familj tar hand om dem när man ska bort några dagar el dyl. på sommaren.
Lite svårt att komma släpande på ett 100l akvarium, ett 120l akvarium och en 130l SAMLA då.
Mvh Miranda
#5 Sålänge det är över lagen så är det ju inga problem. Men sen kanske man får rasta mer som sagt ;)…
Man kan ju kolla hur hamstern trivs med! Har ju poängterats att små burar också kan vara bra!
Madsan
ja men den mista lagliga sida är 25x20cm och samla lådorna har ju sidor på 57x39cm. det är dubbelt så mycket
Mvh Miranda
Men dåså ;)
Madsan
#6 menade att om lagen visar något så behöver man inte ha någon cm över det, för att kunan säga "min hamsters Bur är över lagen iallafall" utan att hamstern behöver ju mer yta för att kunna trivas ordentligt ;) Men det finns ju hamstrar som vill ha litet utrymme, det beror ju på bilken hamster som kräver vad. :) Och om man har liten Bur + rastas mkt så är de fortfarande i buren så mkt :)
Tror inte det är någon hamster som vill leva i en 45l samla även fast en del föredrar mindre utrymmen. Oftast föredrar de inte mindre utrymmen utan stora med mycket saker att aktivera sig i. Men vissa äldre hamstrar och även i vissa lägen yngre trivs i mindre utrymmen med. Men då kanske minst en 75l. Jag hade inte haft en 75l annat än en vecka till mina som högst om jag måste åka iväg t.ex. Och då får de alltid röra på sig i ca 2 timmar per dag.
75l är också ok att ha ungar i om de ska bo t.ex en och en innan de ska flytta i någon vecka eller så.
Jag har ju tre livliga hamstrar som gärna är ute och springer och klättrar osv så för mig är det inte ett alternativ som permanent Bur, och så är det oftast med unga hamstrar överlag.
Uppfödare kan jag förstå om de tänker lite mer på sånt för att få plats. Att om man har hamstrar som är ok med mindre Bur och inte rör sig så mycket så är en 75l ok t.ex.
Men har man plats så tycker jag nog man borde tänka på sin hamsters bästa… lagliga måttet borde egentligen vara ett olagligt mått. Man får ju tänka sig själv hur det hade känts att bli instängd på en väldigt liten yta i förhållande till sin egen kropp.
De har ju sina behov de med…
Köp en 130 SAMLA, kostar bara 149, inte ens dyrt och det är perfekt utrymme, jag och min kompis köpte varsin idag så nej inte 45L, det är för litet och inte shysst mot djuret ..