Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4618 ggr
AnnaCDSG
4

Panda + Daewoo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra veckan fick Panda (Paradisgårdens Ögonfröjd) träffa Daewoo här hemma. Så nu hoppas jag på bebbar här snart igen. Glad Båda två är helt underbara så jag ser verkligen fram emot att få ungar efter dom.

Jag har inte sett någon brunst hos Panda sen parningen och hon har gått upp en del i vikt. Så förhoppningsvis har hon små bebisar i magen men man vet aldrig. :)

Beräknad födsel är den 22/3.

Förväntade/möjliga färger: Svart, normalfärgad, normalfärgad umb, rost, rost umb, choklad, creme, caramel, sobel, b.ö. sobel.

Teckningar: Dominant spot

Hårlag: Långhår, satin, ev. rex.

madsan
1

Gud vad fina :)

Madsan

nadilda
1

Oj dom är helt bederånda, om jag någon gång ska ha en guldis ska den vara så lik ögonfröjd som möjligt!

Lycka till med kullen och hoppas du får många vackra bebisar!

Glad

Roonja
0

Lycka till. Hoppas på många fina bebbar nu då! Skrattande

Novis10
0

Håller tummarna för bebbar då! :D

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

[squash97]
0

Men ååååå vad söta!! Vill ha!!Kyss

Lojs
0

Lycka till! Jag håller tummarna för bebisar!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Amorita
0

Lycka till, hoppas det blir många och fina bebisar. Glad

Tinwe
0

Håller tummarna för massa bebisar! Kyss Föräldrarna är bara sååå fina! Skäms

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Anena
0

Lycka till. Choxi vinkar.Glad

Zorro_Tiger
0

Med så fina föräldrar blir det säkert en massa fina ungar :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

UlrikaD
0

Pandas syster har ju bebisar hemma nu. 10 stycken fick ju hon, så Panda kanske får ett gäng hon också.Skrattande

Fast mitt gäng är ju tre veckor redan, tiden går så himla fort.

Miilla
1

Spännande! båda är verkligen jättefinaGladKyss

Odette
2

Underbara föräldrar! Tror det blir en kanon kull *håller tummarna*

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

AnnaCDSG
0

Tack för alla lycka till och tumhållningar! :)

Panda ser helt klart ut att vara dräktig. Det verkar som något är på gång nu så hon kanske föder senare ikväll eller inatt. Iih, vad spännande! Skrattande

#9 Du får pussa lilla Choxi från mig!

#11 Åh, det visste jag inte. Grattis till kullen i efterskott då! Glad Vem är pappan? Har dom någon egen tråd?

En magbild från igår förmiddag.

AnnaCDSG
0

En extrabild bara för att hon blev så söt där. Flört

UlrikaD
0

Hon ser ju helt klart dräktig ut:)

Nej, jag har inte gjort nån bildtråd på dem i och med att de ändå ska bo här tills i juni. Du kan få en bild bara för att du är du.Skrattande

Pappa är Paradisgårdens Älvis, s.ö vit. Nästan hela kullen är satin.

[CruellaDeVil]
0

Oj så snygga föräldrar! Posta några bebisar i ett kuvert till mig! ;)

AnnaCDSG
0

Lycka!!! Nu har det kommit bebisar! Kyss
Den/dom första kom någon gång runt kl. 23 igår kväll och Panda verkar må bra. Jag tror att jag såg 7-8 stycken nu på morgonen, men jag väntar med att säga något säkert med tanke på hur det gick sist jag skulle räkna bebisar och antalet hade ökat varje gång jag tittade. Flört Men jag är ganska säker på att det inte är fler än 10 nu i alla fall.

#16 Det var ju den sötnosen jag såg på facebook! Kyss Ja, men då förstår jag att det inte kändes så brådskande med en bildtråd. Kul att det blev så många satin. Jag hoppas på en hel del satinbebbar i Pandas kull också. :)

#17 Haha! Det kommer ett litet kuvert i brevlådan inom några dagar. ;)

[Sniff]
0

Grattis! Åh vad sugen jag blir! Creme satin eller creme ds satin… ååååh! Kyss

UlrikaD
0

#18 Grattis!!!!

Ja, hon fick 10 bebisar, massa satiner och några satin/rex. Och alla i stort sett off-white.

Hoppas på några mini-Pandor hos dig:)

Gilbert är jätteavundsjuk för att han inte fick träffa söta Pandisen ju!Tungan ute

Novis10
0

Grattis! :D

//Nova

[CruellaDeVil]
0

#18 Haha, bäst jag håller ordentligt koll på posten då!

Grattis till de små!

Zorro_Tiger
0

Nämen gud vad roligt! Du bara måste lägga ut bilder så snart du bara kan :) <3

Anena
0

Grattis till de små!

Miilla
0

Grattis till kullen!Glad älskar verkligen den lilla pandans utseénde, färg, teckning, allt helt enkelt! Daewoo är hur fin som helst också…bebbarna kommer bli jättevackra när dom blir lite störreKyss

Charlie2006
0

Grattis till bebisar. Kyss En stolt farmor sitter här hemma i sin Bur och har börjat sticka små sockar till dom. Skrattande

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

AnnaCDSG
0

Tack! Skrattande

Nio stycken små marsipangrisar räknade jag till igår och alla är mörkögda. Och så kunde jag se ett par tydliga d.s.-ar när jag kikade in lite snabbt förut idag. Sååå spännande! Själv önskar jag mig en choklad d.s. men det vågar jag nästan inte ens hoppas på. Oskyldig

Nu är ju några födda den 21:a och några den 22:a. Men jag skriver nog den 21/3 som födelsedatum eftersom det var då dom första kom. :)

Sen lite tråkigare nyheter.. Det är en bebis som saknar en av baktassarna. Den har bara en benstump där, stackaren. :( Överlever den så får den stanna här hos mig.

-

#20 Du får säga till söt-Gilbert att han har ju fått träffa andra vackra tjejer förr. Det ska han vara glad för! Flört

#26 Haha, vilken gullig farmor! Daewoo kan knappt vänta tills han får skicka bilder på sina barn till alla släktingar. Tungan ute

Natalinas
0

Visst har du en hemsida ? isåfall vad heter den :)?

[JoannaStridh]
0

Gud vad fina hamstrar! Älskar dina bilder!

Odette
0

Nämen lille bebisen då.. har den bara en liten stump till tass, förstår att mamma hjärtat smalt! En sån liten stackare bara måste man ju vara lite extra rädd om Skäms

Väldigt roligt med lite fläckiga bäbisar, det är så kul med blandad kompott! :D

_

Tinwe
0

Oh vad roligt! D.s gillas! Flört

Men lille stumpen då.. Kämpa på! Rynkar på näsan

/Matilda

[CruellaDeVil]
0

Men lilla hamstergullet! En god vän till mig tog hand om en hamsterhona som hette Stumpen just för att hon saknade ena frambenet. En bit av benet fanns under huden och rörde sig där under. Hon var verkligen jättecharmig och levde helt utan problem. Så är det inga andra fel på den lilla hos dig så ska den ju kunna leva helt problemfritt. :)

Jag har själv ett par handikappade fåglar och de lever ett fullgott liv. Själv ömmar man lite extra för just de som livet inte alltid varit så generöst mot.

AnnaCDSG
0

#28 http://guldhamster.cybersite.nu :)

-

Jag har inte hunnit uppdatera tidigare och sen har vi haft lite internetkrångel här. Hemsidan är inte heller uppdaterad sen innan kullen föddes. Men hemsidan får jag ta hand om när jag hinner. Här kommer i alla fall en ordentlig uppdatering med tråkiga nyheter.

Bebisarna bor nu i en egen liten låda med en värmedyna under och äter modersmjölkersättning för valpar. Panda lever och mår okej men vill inte ta hand om ungarna.

Jag ska berätta om allt från början..
Sent på söndagkvällen, alltså när bebisarna var knappt fyra dygn gamla, fick Panda ett epileptiskt anfall. Efter det verkade hon lite "borta" men gick i alla fall tillbaka till ungarna. Snart kom det ett krampanfall igen och hon rusade upp ur boet med några bebisar hängandes i spenarna, som ramlade av mitt i buren. Panda vaknade snart ur anfallet och gick runt lite i buren. Jag flyttade tillbaka bebisarna till boet (med en plastsked som jag hade gnuggat lite med burmaterialet). Panda gick förbi bebisarna och la sig och sov i ett annat hörn.

Mamma ringde jourtelefonen på Blå Stjärnan i Gbg och där sa dom att EP-anfallen kunde bero på kalkbrist så vi gav Panda lite mjölk genom en spruta. Men snart fick hon ännu ett anfall. Sov ensam, gick runt i buren, sov, fick anfall… Och så höll det på.
Kl. tre på natten la hon sig hos ungarna igen så dom fick dia 15-20 min. Sen fick Panda ytterliggare ett anfall och efter det ville hon inte vara hos ungarna överhuvudtaget. Vi hade ingen vetekudde hemma men mamma har tofflor som går att värma i mikron. Så vi värmde en sån, lindade in i ett örngott och la under bebisarna, och så en handduk ovanpå så dom höll sig varma.

Sammanlagt hade Panda runt tio krampanfall under natten och morgonen. Mamma tog ledigt från jobbet några timmar och vi åkte in till veterinären på morgonen. Där fick Panda sitt sista anfall innan hon fick kramplösande medicin. Hon fick även kalk genom blodet.
Veterinären trodde dock inte att det var kalkbrist för då borde anfallen ha kommit tätare, eller varat hela tiden. Så vi vet inte vad det berodde på. Men hon fick ändå lite kalk för säkerhets skull.

Lille Stumpens ben hade börjat se svullet och irriterat ut och jag var rädd att det gjorde ont så han fick somna in hos veterinären när vi var där i måndags. Panda bet senare den minsta ungen allvarligt i huvudet, så nu är det bara sju små underverk kvar.
Vila i frid små änglar.

Panda vill inte alls veta av ungarna längre så nu får dom alltså bo ensamma i en låda med värme. Dom har nu ätit ersättning sen måndag förmiddag och verkar än så länge klara sig bra på det. Dom har ganska fint hull, är pigga och kissar & bajsar som dom ska. Dom har även smakat på lite vetegroddar.

Så nu är det bara att hoppas på det bästa. Jag och mamma hjälps åt att mata och massera bebisarna varannan timme. Dom har lärt sig att associera våra händer med mat så dom blir helt vilda när man tar upp dom. Då är det lite svårt att få in maten i munnen. Men det går med lite tålamod och rätt teknik. Jag är i alla fall jätteglad att vi klarar av det och att jag har min mamma till hjälp.

Panda sover mycket nu. Hon har inte varit sig själv måndag och tisdag men idag har hon varit lugnare och mer som vanligt. Jag hoppas verkligen att allt är över nu så hon inte blir sjuk igen. Min underbara Pandabjörn.. Tycker så synd om henne. :(

Nu är det bara en tydlig d.s. kvar. Sen är det en som varit rosa hela tiden som fått ett par otydliga fläckar på kroppen så den kanske också är en fläckis.
Färgerna är egentligen ganska ointressanta just nu tycker jag. Det enda som betyder något är deras överlevnad. Men är det någon som är nyfiken så tycker jag att det ser ut att vara ungefär såhär:

1 nf
2 rost 
1 choklad
1 ljus med ett par otydliga fläckar
1 mörk dominant spot (nf eller svart?)
1 halvmörk utan kindteckningar (b.ö. sobel kanske?)

Nu är det snart matdags för bebbarna igen så nu ska jag gå och förbereda lite. :)

Roonja
0

#33 usch vad hemskt. Stackars lilla Panda och bebbarna förståss. Men bra att dem flesta klarade sig! Håller tummarna att allt går bra! Skrattande

Natalinas
0

Vi håller tummarna, fy vad hämskt!!

Själv hade jag en hamster som inte fick ut alla men 6 st som jag fick mata 1 gång i timmen då dom var 2 dagar gamla. alla dog tyvärr det var nyår.

Mamman dog tyvärr också Sulfidas Cascabel.. det var hemskt men om du och din mamma klarar fixar så det klarar sig borde du få en medalj för jag vet hur svårt det är när dom är så små!

Med är detta ärftligt ?  Om inte är jag otroligt intresserad av en rost en hona då :)!

Kan betala för den så fort du vet om dom klarar sig och om någon är en hona:)

Jag och alla mina 16 hamstar och 4 möss 3 kaniner och 2 hundar håller alla tummar och tassar för dig och din panda och hennes bebisar!

[Izi]
0

Min lilla hälsar och hoppas att faster snart blir bättre

Tinwe
0

Nej fy så hemskt! Gråter Vila i Frid småttingar.

Jag förstår verkligen att det måste varit tufft för dig nu och jag håller tummarna för alla små underverk som fortfarande är i livet och självklart skickar jag en styrkekram till både dig, din mamma, Panda och bebisarna. Hoppas allting "slutar" fint nu, det är så tråkigt när sånna här saker händer. Rynkar på näsan

/Matilda

Anena
0

Nej, vad tråkigt. Gråter

Här hemma håller vi tassar och tummar för er alla. Tänker på er.

Novis10
0

Usch vad tråkigt Anna, håller tummarna för Panda och bebbarna, ska tänka på er.Rynkar på näsan

//Nova

kimky
0

R,I.P men hoppas det blir bättre nu för er :o och hälsa panda att vara en liten kämpe :O

AnnaCDSG
0

Tack för alla tumhållningar men tyvärr slutade det olyckligt.

Allt gick så fort.. Ungarna var pigga som vanligt på dagen i onsdags. På kvällen blev dom slöa, började se magra ut och orkade inte äta alls mycket och alla somnade in under kvällen och natten mot torsdag. :(

Hade jag vetat detta i förväg hade alla fått somna in hos veterinären i måndags. Istället för att behöva sitta i en människohand och äta konstgjord mjölk för att sen inte klara sig ändå.. Men vi ville ju ge dom en chans att få leva. Man undrar ju nu om man kunde gjort något annorlunda. 
Men vi kämpade verkligen med dom små liven in i det sista. Gråter

Sov gott nu alla små bebisänglar.
Ni ska få en fin grav där ni får vila i frid tillsammans.

Panda verkar däremot ha återhämtat sig helt! :) Jag trodde verkligen att jag skulle förlora henne i måndags så jag är så tacksam att hon är här hos mig och mår bra nu.

Men något som oroar mig lite är att vid ett tillfälle igår kväll när hon precis hade vaknat och gick upp ur boet släpade hon baktassarna efter sig. Jag trodde att hon hade blivit förlamad men efter en liten stund gick hon som vanligt igen. Så det var förhoppningsvis bara något tillfälligt. Hon verkar inte ha ont i benen eller tassarna i alla fall. Jag fortsätter att hålla extra koll på henne nu och hoppas att det inte händer något igen.

#35 Usch, vad tråkigt med Cascabel och ungarna.. :( Ja, jag har hört tidigare att det är svårt att föda upp så små hamsterungar själv. Man försöker ju ändå att hålla hoppet uppe när man sitter där och matar, samtidigt som man är beredd på det värsta. Man vill ju bara hjälpa dom små stackarna men det är svårt. :'(

Nu blev det ju inga överlevande ungar men angående om det är ärftligt eller ej så hade veterinären gjort lite undersökningar och hittat information om hamstrar med ärftlig epilepsi, men jag vet inte om det var svenska hamstrar. 
Hos Panda var det antagligen stressen runt förlossningen och att ta hand om alla bebisar som utlöste krampanfallen men om det är något ärftligt har jag ingen aning om. Släktingarna är friska vad jag vet. Men hade någon av ungarna överlevt hade jag inte avlat på den/dom för säkerhets skull.

#36 Vilken söt liten! :') Vem av bröderna är det som är pappa till den?

Erika89
0

Beklagar sorgen!
Du gjorde verkligen allt för dom och du får inte känna att du kunde ha gjort nåt annat, du gav dom allt!

*kram*

Roonja
0

#41 Så tråkigt, beklagar. Gråter

Men tur att Panda klarade sig! :)

Lojs
0

Jag beklagar verkligen sorgen!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Tinwe
0

Jag beklagar sorgen :( jättetråkigt att dem små inte klarade sig, men skönt att Panda verkar må bra!

/Matilda

Odette
0

Ojdå.. det var verkligen inte något man förväntat sig :'(
Beklagar verkligen, det måste kännas fruktansvärt när man väl sitter där och försöker mata de små :(
Men som du säger så är ju huvudsaken att Panda mår bättre nu. Men ni misstänker att det är epilepsi iaf?

Himla tråkigt att det slutade såhär, ta hand om Pandsingen nu så hoppas vi att hon kan återhämta sig efter allt!

_

[Izi]
0

Brodern som fått ungar heter heter Östen i stamtavlan och är svart rex. Har fått svarta,choklad,caramel bl.a i den kullen. Beklagar förlusten

Zorro_Tiger
0

Nej! Det här får bara inte hända!!! Jag och mina små hampisar hfäller en tår för Pandas döttrar/Söner som nu vilar i frid som hamster himmlens nykomligst sötaste <3

[CruellaDeVil]
0

Beklagar att de små inte klarade sig. Jättetråkigt. Hoppas Panda repar sig väl och slipper få fler anfall.

Miilla
0

Men nej vad sorgligt att läsa Rynkar på näsan Stackars de små liven, synd att dom inte klarade sig. Men tur att världens vackraste Panda verkar må bättre i alla fall :)

Anena
0

Jag beklagar sorgen.

AnnaCDSG
1

Har inte varit alls aktiv här den senaste månaden men tack så mycket alla som skrivit!

Allt är bra med Panda fortfarande, inga fler krampanfall blev det. Hon sov mycket ett tag efter men nu är hon precis som vanligt och vill komma upp på kvällarna. :)

#46 Ja, vi vet ju inte om det är riktig epilepsi hon har egentligen, men det var i alla fall riktiga krampanfall. Sacco (vår hund för dom som inte vet) har ju epilepsi och anfallen Panda hade såg nästan precis likadana ut som dom Sacco brukar ha. Vissa detaljer hur anfallen började och slutade var precis samma som hos hunden.
Men förhoppningsvis slipper hon fler anfall i framtiden sålänge hon bara får ta det lugnt. :)

Sarah!
0

Så tråkigt :( tur att panda klarade sig iaf!

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida