Hamster + katt
Hej på er!
Ni som har katter och hamster, hur reagerar era hamstrar?
Jag fick nämnligen en smärre utskällning av en släkting idag för att jag ska köpa guldhamster i sommar. Hon påstår att hamstern kommer sitta livrädd i sin Bur när/om katterna tittar på den.
Men när jag var liten hade jag guldhamstrar och ingen av dem var rädd när vår stora väldigt intresserade hund stod vid buren och flåsade, och när jag nämnde detta för henne så sa hon att det är skillnad på katt och hund.. Fast jaa, en hamster kan väl ändå inte se skillnad på en katt och hund? ;P Om något borde väl hunden vara mer skrämmande än en katt som är mycket mindre.
Jag kommer ha min hamster i ett akvarie (eller ombyggt Detolf-vitrinskåp), med en planka/träskiva över (med lufthål såklart) som är byggt så det inte kan glida av akvariet/skåpet, så om nu katterna skulle sitta på akvariet/vitrinskåpet, skulle ju hamstern inte se dem ovanifrån.
Kommer heller aldrig ha hamstern lös när katterna är i samma rum, då kommer jag stänga in mig med hamstern såklart.
Så, hur reagerar era hamstrar på era katter?
Tror ni risken är stor att min hamster kommer bli jätterädd?
Inga av mina 2 har brytt sig om mina 3 gamla katter. Snarare tvärt om, varit extemt nyfikna. Men sen satte jag också gränser på hur nära buren dom fick vara. Dom satt en bit ifrån och tittade på dom men inte närmre. Så det ska nog inte vara några problem ska du se :)
Inga av mina har reagerat på mina katter, men samma som ninjakakan, så får inte mina katter ex sitta på buren osv utan där är gränser
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Tack för era svar! :) Nej jag kommer också sätta gränser för dem, att de inte ska sitta alldeles intill buren eller sitta på den. :)
Känns skönt att veta att era hamstrar inte reagerat! Nu kan jag börja längta igen, hehe. 
Klart du ska längta, mina hamstrar springer runt oh busar i buren som vanligt och bryr sig inte det minsta om katterna
Amor vincit omnia
Jo, jag vet. :) Men jag ororar mig så lätt (speciellt när man blir utskälld för att istortsätt vara galen som ens tänker tanken
).. Mina djur är som mina familjemedlemmar och jag vill ju att de ska må bra.
Men nu kan jag pusta ut. :)
Har bara haft en hamster som varit rädd för min katt då just när han kom hem hitt, men rädslan gick bort efter någon dag. Ingen av mina andra bryr sig, och hamsterungarna använder katterna som klätterställning och bittsak. 
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Vad skönt att rädslan försvann efter någon dag! :) Får hoppas det blir samma för min hamster om han skulle bli rädd…
Hahaha oj!
Vilka modiga små krabater, och vilken snälla katter du har! :D Jag vet inte hur mina kommer reagera, men jag hoppas de tar det mer ro. De är innekatter så de har aldrig jagat något levande, förrutom flugor, haha. Men det betyder ju inte att de inte kommer bli jaktsugna.. Så jag kommer ta det säkra före det osäkra. :)
Sen kan jag berätta att min ena hamster som nu somnat in pga tumörer, hon rymde och katterna satt och titta på henne när hon sprang runt på golvet, men vågade inte gå nära, för hon va ganska tuff, så de hö sitt avstånd 
Amor vincit omnia
#7 ja man ska alltid ta det säkra före det osäkra, ändå om jag inte tror mina katter skulle göra något och aldrig har gjort det litar jag inte 100 på dom.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Min har endast brytt sig när katten har lyckats ta sig in i buren. Då blev han såklart rikitgt, riktigt rädd men eftersom att det var på dagen så var han inne i huset när det hände.. (Dock hörde han ju katten).
Att någon katt ligger på locket till buren (Har en SAMLA låda som bur) eller att de nyfiket tittar in i buren har han inga som helst problem med. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#8 Hahaha! Vilken kaxig hamster då. :D Hihi, söta katter… ♥
#9 Jo precis, tror inte heller mina skulle göra något, men jag kommer ju absolut aldrig ta risken liksom.
#10 Oj stackars liten, ja det är klart att han blev jätterädd när han helt plötsligt får en jättestor främmande varelse in i sin Bur! Vilken tur att det slutade lyckligt!
Okej vad bra att han inte tycker det är otäckt heller! Ska bli spännande att se hur min reagerar. :)