Sjuk hamster?
Jag har min hamsterbur inne på mitt rum och jag sov inne hos pappa för att jag är sjukt ledsen nu när katten blivit påkörd och jag kände mig så ensam. Jag har varit hemma från skolan idag också eftersom att jag är lite förkyld, sjuktledsen och sjuktarg på en person i min klass. Jag har suttit vid min laptop i pappas säng hela dagen och sen nu för en stund sen så gick jag in på mitt rum. Jag hörde att det prasslade och krafsade, så jag kollade åt det hållet men jag såg ingenting. Så jag gick till min hamsters Bur och kollade om han var där, men ingen var där. Så han hade rymt. Jag kollade bakom mitt skrivbord. Det är lådor som sitter ihop med själva skrivbordsställningen, eller vad man ska säga. Och längst ner så är det som ett litet rum med 3 väggar. Där inne satt han och jag försökte få ut honom. När jag väl fick ut honom så märkte jag att det var som gult klägg runt hans rumpa, det stank och ena ögonlocket hade typ åkt ihop lite.
Jag greps i panik för jag vill verkligen inte att han ska bli sjuk, och dö… Jag sprang ner till pappa gråtandes och berättade för honom vad som hänt. Vi gick upp så att han skulle få se - men när jag kom upp så gick det runt en hamster som såg helt frisk ut, inge klägg i rumpan, ögat såg normalt ut. ALLT var som vanligt.
Jag vet inte vad jag ska göra. Är han sjuk så att jag behöver åka in till veterinären med honom eller är det bra med honom?
SNÄLLA hjälp mig, jag vill inte att han ska må dåligt, eller tillochmed dö… jag vet inte ens om han mår dåligt eller inte…
Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,
Jag har läst på hamsterföreningens hemsida om vad det kan vara, men det står inget om det… 
Åh, jag är så orolig!
Var det gula kladdigt eller mer bara blött? Han har inte bara suttit i sitt egna kiss där bakom och hunnit tvätta sig innan din pappa kom?
Titta där han satt om du kan se om där finns kiss. Han kan ju ha suttit där länge och kissar de o bajsar kan det bli rätt äckligt om de sitter i det. Bajset geggar ut sig med kisset liksom.
Hamstrar kan få diarré. Så kolla honom några gånger idag o se så han inte blir kladdig igen. Försök se om han bajsar vanliga pluttar.
Ser du om ögat ser svullet ut? Är det rött runt omkring ögat? Tåras det eller varar?
Ibland kniper dom ju ihop ögonen lite konstigt om de är lite yrvakna eller kommer ut i dagsljus om de har suttit mörkt bara. Är han sjuk i ögat kommer du se att det rinner eller är geggigt.
Det gula var kladdigt och såg ut som en kräm.
Där han satt när jag hittade honom så ser jag inget kiss, men i bokhyllan så hade han kissat.
Kladdet som var runt hans rumpa såg inge ihop smutsat med nånting, bara gult som en kräm man bakat ihop.
Ja, det ska jag verkligen göra! Jag ska hålla koll på honom.
Ögat hade inte svullnat eller var rött eller så. Det såg bara ut som att han hade en normalstort öga och ett lite mindre.
Nu känns det bättre. För det som du skrev som det kunde vara passade inte in på Casper. Men jag ska hålla koll på honom utifall det faktiskt var nånting.
Ja det låter bra. Håll koll på bajseriet bara o se så han inte är lös i magen. Kolla så han äter o dricker och inte verkar slö. Nu har han ju varit ute på äventyr så han är kanske lite sömnig ändå. Är han lös kan han lätt bli uttorkad så det är bra att ge honom gurka eller något sånt gott som innehåller mycket vätska.
Ögat tror jag bara va en tillfällighet.
Men eftersom du själv är förkyld är det bra om du kan få hjälp med att hålla honom när det ska kollas i baken o så. Hamstrar kan bli smittade av våra förkyldningar så man ska hantera dom så lite som möjligt medan man själv är sjuk. Måste du hålla själv ska du helst tvätta händerna riktigt noga först o gärna sprita dom om ni har det hemma. Och hosta inte över honom :)
Hoppas allt går bra nu!
#4 Jag får se ikväll om han är slö.
Han bor i en Bur men lyckades smita ut. Det ska fixas idag så att han inte kan rymma igen.
Det där med att hamstrar kan blir smittade av männsikor visste jag redan, så jag har inte hållt på med honom så mycket på sista tiden. Bara gett han mat, vatten, ränsat toan, burit honom till hagen och lagt han i buren igen efter hans lilla äventyr. Inget gos. :c
Tack så mycket. Det får vi verkligen hoppas!
Kanon! :)