Den sorgligaste dagen:(
Då har då dagen varit här, dagen jag lovade aldrig skulle komma. Inga av mina hamstrar finns mer, alla är borta.
För er som inte vet historien om Papova så finns det jättebra att läsa här:
http://exentrions.weebly.com/papova-med-facit-i-hand.html
När beslutet kom om karantän i februari så hade jag precis två stora leveransklara kullar, så jag fick helt plötsligt 20 hamstrar extra. Men tänkte att visst klarar man av allt till juli.
Men när beskedet kom att det var livstids karantän som gällde eller avlivning kändes allt bara helt fruktansvärt.
Men jag bet ihop som jag alltid gör, klart jag fixar det här också.
Jag gör allt för mina djur, men att ta hand om 55 guldhamstrar och se till att de kommer ut dagligen, får bra mat, motion, gos, kel och vara med och umgås är verkligen inte lätt.
För att inte tala om att städa 55 hamsterburar. När man har slutat städa i en ända är det dags att börja om.
För att alla skulle få komma ut varje dag så fick jag vara vaken längre och längre, och var jag bort några timmar på dagen så gick ju all planering i stöpet och då hann jag knappt gå att lägga mig. Vet inte när jag sovit en hel natt sist och gått och lagt mig innan morgonen.
För nån vecka sen kraschade jag totalt. Stod och städade burar, med kanonont i ryggen och begynnande migrän. Två hamstrar var ute i hagarna och några stod och hoppade på bakbenen när de såg mig och väntade på sin tur.
Då insåg jag att jag aldrig skulle orka resten av deras liv. Kanske om jag haft hjälp. Men nu gick det inte mer.
Jag känner mig ledsen och besviken på mig själv för att jag inte klarade av det. Det var ju inte deras fel att det här hände.
Kan tilläggas att ingen av mina hamstrar visat några symptom, så alla var ju pigga och glada som vanligt.
Det jag gjorde idag var ofattbart och helt fruktansvärt. Jag packade ihop 55 hamstrar och åkte till Blå Stjärnan.
Enligt mig så avlivade jag 55 friska djur och jag skäms.
Skäms för att jag inte kunde hitta någon annan lösning, men får de inte flytta från min lägenhet, vad ska jag göra?
Jag mår så otroligt dåligt över det här att jag vet inte om jag kommer att hämta mig.
Har aldrig sagt att jag är världens bästa djurägare, men jag har sagt att mina djur alltid får komma ut varje dag, får Färskmat och kel och gos. Alltid, alltid, alltid.
Och nu svek jag det. Det gick helt enkelt inte längre och jag är så besviken och ledsen på mig själv.
Och känner sån skuld över vad jag gjort. Friska djur.
Men nu är hamstrarna i himlen och jag hoppas att de någon dag kan förlåta mig, för jag sitter här med tårarna forsande nerför kinderna och underar om jag någonsin kommer att bli glad igen. Det här är det värsta jag någonsin gjort.
Och för att strö extra salt på såren så ska man nu betala 4000 kr. Som sjukpensionär så är det inte lätt att hitta såna pengar nånstans. Så mitt i all sorg så måste jag försöka reda upp den ekonomiska situationen också. Hur gör man det? Jag vill bara sova och aldrig vakna igen.
Så inga mer sådana här sötnosar hemma hos mig.
Chill-Zones hamsteruppfödning är död.
Gud vilken historia..kan ju inte förstå hur du känner men sätta mig in i situtationen och det verkar jättehemskt! Jag vet ju hur ledsen man blir när en dör. Hoppas att du mår bättre snart och att du kanske någon gång börjar med uppfödningen igen!
Fy fan
Sitter med gråten i halsen och tycker så fruktansvärt synd om dig!
Nä fy fan. Jag gråter Ulrika. Jag är så ledsen att du, att någon, behöver gå igenom det här.
Jag tycker du gjorde rätt. Hur gärna man än vill kan man inte ge djuren det de behöver när dygnets timmar inte på långa vägar räcker till alla.
Och det fanns inget du kunde ha gjort annorlunda. Du kunde inte veta att den normala karantänen du höll inte dög i det här fallet. Det visste ju ingen.
Vila i frid alla underbara hamstrar!
Beklagar. :( förstår att det var ett tungt beslut.
Tycker å hemkt synd om dig Ulrika, det hela är så hemkt, skickar massa styrke kramar till dig
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Men gud så trist Ulrika!
Vilken sorglig historia! *Styrke kramar*
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Jag försåt inte vad viruset gör för något? Eller varför de måste vara separerade? Kanske bara är jag osm är trög idag. Men jag beklagar iallfall.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Tack så mycket!
#7 Om du läser länken jag skickade med i inlägget så förstår du bättre.
Ulrika, jag kan inte beskriva med ord det som jag läst. Den sorg och smärtan du känner är obeskrivlig. Sålänge du har följt ditt hjärta så har du gjort rätt. Du fixar detta du också. Kram på dig.
Åh, Ulrika….Jag grät när jag läste din text. Jag gråter än!
Vad jag tycker synd om dig. Jag kan inte förstå hur du har det nu, hur du känner dig nu. Hur det är hemma hos dig nu.
Du behöver inte vara besviken på dig själv. Jag förstår att du inte kunde klara av dem. Jag har aldrig förstått hur du kunde klara av alla innan. Du har verkligen varit en underbar hamsterägare som gjort allt för dina små älsklingaroch det uppskattar nog var enda en av dem som du haft. 
Jag hoppas verkligen du får le och känna dig glad så snart som möjligt. Du har ju andra underbara små saker där hemma som kan göra det lite bättre i alla fall! <3
En massa styrke kramar från mig. Jag hoppas du mår bättre snart! <3
2 år och 3 månader gamla Snövit hälsar till dig och säger att han tänker på sin underbara matte. <3
ja, jag förstår lite nu. Men vad händer med en hamster som fått papovaviruset? Kliar den sig? Dör den till slut? varför får den inte vara med andra hamstrar.
Frågorna är många.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

#12 Alla svar finns där.
De som får viruset får vårtor eller tumörer. Eller så syns det inte alls, de kan vara bärare. Den får mer och mer vårtor eller tumörer tills den är full av dem ifall man inte avlivar. Så ja, de dör.
Varför den inte får vara med andra hamstrar? För att det smittar alla andra då.
Nej men det här måste ha varit hemskt jobbigt att gå igenom. Var inte besviken på dig själv. Tror alldeles säkert att hamstrarna hade det superbra och framför allt hade de en suverän matte.
Absolut jättetråkigt att du längre inte kommer fortsätta med uppfödningen, men det är ditt beslut och jag tycker helt klart att du gjorde rätt val. Att ta hand och pyssla om 55 hamstrar.. hur många klarar det?!
Många styrkekramar till dig Ulrika!
Tårarna var inte långt ifrån att lämna ögonen, kan inte förstå din smärta..
Det märks att du hade en otrolig kärlek till alla hamstrar, och jag tror att de tittar ner från himlen och är tacksamma över de dagar med dig de fick.
Många styrkekramar till dig.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Näe vad hemskt, nu vill jag inte höra mer
Alla dina fina hamstrar, du är ju en av dem som alltid har hållit på och alltid kommer hålla på, trodde jag när jag började med hamstrar.
Tänker på dig, kram!
Fyfan vad hemskt! Kan bara ana hur hemskt det måste kännas.. 
Åh, vad otroligt sorgligt att läsa. :( Beklagar verkligen, Ulrika!
Helt ofattbart att detta hänt, att du tvingades ta ett sånt beslut. Men det var rätt val. Jag förstår att du inte orkade mer, det hade ingen gjort.
Alla hamstrar har haft jättefina liv hos dig med all kärlek du gav dom, det är det som betyder något.
Vi tänker på dig här. Många, många styrkekramar!
Nej inte en till.. :( Visste att det skulle hända.. åh önskar att jag kunde ha hjälpt dig med alla dina hamstrar :( Stackaren.. :'( Skickar massa kramar och pussar och omsorg till dig. :( Men du kommer fortfarande att vara den mest hamsterkunniga person jag vet..! ♥
Lider med dig, det är hemskt för allihopa.. :'(
Beklagar verkligen!
Finns här som stöd om du vill/behöver!
Kram!!!
Så tråkigt.. Men det går ju inte i längden. Antar att du förstår varför jag tog det beslutet nu. Det är jättetungt i början, men det gäller att blicka framåt även om det känns omöjligt.
// Sofia
Åh, vad jag känner med och för dig nu Ulrika, så fruktansvärt det måste kännas för dig
Skickar en stor tröstkram och hoppas att du hittar en liten ljusglimt så du kan gå vidare.
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Herregud vad tråkigt Ulrika, men du ska inte behöva känna att du gjort något fel. Tror att alla här förstår hur fruktansvärt jobbigt det är & det var helt rätt beslut du tog.
*styrkekramar*
MVH Wilma
Jag sitter här med gråten i halsen. 
Jag tycker så synd om dig! Men om du inte klarade av mer och inte kunde sälja dina hamstrar - så var väl detta det enda du kunde göra.
Åh, jag tycker så synd om dig och är även ledsen att det blev så här. MEN du gjorde inget fel, tänk inte att det var ditt fel!
*Kram*
Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,
Fyfan.. sitter med en klump i halsen och tänker på dig.. har verkligen svårt att hålla sig för gråt.. Stora varma styrkekramar till världens bästa Ulrika! Alla ulrika hamstrar här hemma skickar massa varma kramar!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Men gud vad hemskt. sitter här och bölar jag med
Är så ledsen för din skull verkligen. Har varit orolig och funderat det senaste på hur det skulle gå för dig att klara av 55 hamstrar helt själv. Jag funderar fortfarande på om jag verkligen ska behålla Maybelline, att fyra hamstrar kanske till och med blir för mycket för mig här hemma. Och 4 är ju inte änns i närheten av 55 stycken! Vet känslan när de hoppar i burarna och vill komma ut som när jag ska åka till jobbet sent på kvällen t.ex, man känner sig så hemsk och otillräcklig. För både din och dina hamstrars skull var detta beslutet det enda rätta. Du kunde inte veta att det skulle gå så här, det visste ingen. Förstår att det måste kännas väldigt tungt nu, kan inte änns föreställa mig
Men det blir bättre med tiden..jag lovar!
Styrkekramar från mig och Themisto, barnbarnen, Calida och Tiny.
Det värsta är också att du inte ens såg något på dem, men ändå tvingas att ta beslutet att bara ge upp. Jag hoppas så innerligt att det reder sig ekonomiskt och med allt det praktiskt runt i kring för det är det sista man vill tänka på när man sörjer sina barn..
Kommer alltid att minnas din uppfödning som varm och kärleksfull, alla dina hamstrar fick så otroligt mycke valuta i livet. Å du var med dem till slutet :'(
Om jag hade kunnat lätta bördan hade jag gjort det utan att blinka, men jag är varken miljonär eller healare. Så allt jag kan göra är att säga att jag önskar att detta aldrig hänt. Och be till honom där uppe att han värnar och tar hand om alla underbara små som vi skickat upp nu det senaste 
Å jag håller med Sniff, du har alltid varit obligatorisk i hamstervärlden för mig!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#28 Smokie Här hemma hälsar att han ville skicka en stor puss och en stor kram till dig
Amor vincit omnia

#29 Ja, med den texten så var den allt stor:) Pussa tillbaka!
#30 Vet ej vad som hände med texten, han kanske ville att jag skulle va extra tydlig 
Ska jag göra
Amor vincit omnia
Det är med en stor klump i halsen och tårar i ögonen, som jag har läst din text. Men du får inte klandra dig själv. Att ta hand om 55 hamstrar och övriga djur, sköta om, gosa och kela med dom på ett dygn…
Styrkekramar till dig.
Å nej, du också :(
Men vad gör man då, när man tvingas välja mellan pest eller kolera? Har man bara två dåliga alternativ får man försöka välja det minst tråkiga.
Nej vad ledsen jag blir. Tårarna rinner ner för kinderna när jag läser det här. Skickar många styrkekramar till dig.
/Eva

Efter att ha sovit i ett och ett halvt dygn känns livet lika överjävligt. Lika bra att gå och lägga sig igen:(
Usch nej vad tråkigt..
Skickar mängder av styrkekramar! Du klarar det!
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Förstår dig, vilken värld att vakna upp till 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_