Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 4915 ggr
Alice98
0

Chinchillasand

Hej!

I min hamsters toalett så har jag en slags Sand som är som kattsand, fast för hamstrar. Alltså typ som små gråa stenar, ni vet? Det är jättebra att ha till hamstertoaletter eftersom att det gör så att hamsterns kiss blir som en stor klump så det är jättelätt att mocka sedan.

Jag funderar på att köpa chinchillasand så att han kan tvätta sig i sanden. Men en fråga: Blir kisset som klumpar om hamstern kissar i chinchillasanden? Det blir det väl inte..? Om nej så får jag väl ha en skål/burk med den sanden jag har nu och en skål/burk med chinchillasand. Glad

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

lakrits93
0

Chinchilla sandet vi har i skolan, så klumpar kisset sig :)

Alice98
0

#1 Okej, men då ska jag deffenitivt införskaffa mig chinchillasand! Skrattande

www.alihams.weebly.com

lakrits93
0

jaa gör det :). men ett tips om han gör sina behöv i sin toalett, så låt han ha kvar det och ha kvar sandet som du har nu. och sen  så skaffar du  en till låda och ha chinchilla sandet i :) blir ju renligare med :). Och förhoppningsvis så håller han sig till sin toalett med sina behov!

mandyosv
1

Ja tycker som #3, ha en till rymlig skål till chinchillasanden där han kan gräva och rulla sig :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Odette
0

Tror inte det är så bra att ha kattsand och liknande- som klumpar sig. Risken finns ju att hamstern börjar äta på det eller sätter det i halsen, får det i kindpåsarna eller nåt.
Så det är bättre att använda kattsand som inte är klumpbildande, eller chinchillasand. Chillasanden kan klumpa ihop sig även den, men inte riktigt på samma sätt och jag har fått för mig att det ändå är mindre farligt om de skulle få i sig det.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

mandyosv
0

#5 det är ngen fara med kattsand, många använder det och klumpbildande är bra! Då är det farligt med spån också för det kan också fastna i halsen ;P

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Alice98
1

#3 Han kissar alltid i sin toalett. :) Jag tycker han är så duktig! :D Hmm… Jag gör nog som #3, har en skål med den sanden jag har nu och en med chinchillasand.

www.alihams.weebly.com

Frosstis
0

Jag har en skål med chinchillasand i min Bur, har alltid haft sån Sand. Men han kissar bara där i, ibland kan det komma en bajsklutt. Han bajsar i sitt hus, haha ^^ Har också en plastlåda med Sand fast i rasthagen, där kissar han inte utanbara rullar och gräver i hörnen. Han har blivit jätteglansig och fin av det :) När jag hade en glasslåda i buren också med Sand i (hade två st sandbad då) tänkte att han skule kisse i en och tvätta sig i andra, men han kissade i båda. Så han tror nog att i buren kissar man, utanför tvättar mig sig =)

Alice98
1

#8 Okej Glad

Ska köpa chinchillasand nästa gång jag åker till djuraffären! Skrattande

www.alihams.weebly.com

lakrits93
0

#5. Man kan ha kattsand som klumpar sig. Hamstar är smarta djur, dom vet vad det kan äta, och jag tror inte dom tycker om deras avföring så mycket precis.. Däremot skulle det nog tycka det va gott om det va nån annans avföring.

Odette
0

Man kan aldrig vara nog försiktig.. här finns iaf en gammal tråd man kan läsa om man vill :)

http://hamster.ifokus.se/discussions/4d71453ab9cb46224405a2b0-sand

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Roonja
0

Jag håller med om att man kan ha sån "katt sand" som klumpar sig. Jag har ever clean. Det har jag haft ända sedan jag startade med hamstrarna. Tror det var 2002. Ingen av mina har ätit det. Dock testade jag chinchilla sanden. och mina hamstrar gillade det inte alls. Dem gick jättekonstigt i den. Tungan ute Sen blev chinchilla sanden helt äcklig och gäggig när dem hade kissat i den, inte alls fräcsht! :/ och det blir inte katt sanden.

Alice98
0

#12 Okej, typ alla säger olika om sanderna… Obestämd Nåväl, värt att testa chinchillasanden. Glad Men visst använder du everclean utan lukt?

www.alihams.weebly.com

Alice98
0

#14 Det har jag hemma och Casper's hamstersand är snart slut, så ska prova med everclean också. ^^

www.alihams.weebly.com

mandyosv
1

Om det hade varit farligt med kattsand så hade det ju farligt för kattungar också :P Hamsterbebisar älskar ju att kissa i Sand och chinchillasanden blir stenhård och är det 12 ungar som precis lärt sig att dricka ur flaska som dom tycker är skitkul så kissar dom så det blir en pöl ovanför sanden.. inte fräscht!

men vissa av mina älskar att rulla sig i chinchillasanden!

Alice98
0

#16 Jag är kattuppfödare och den enda kull jag fått, dom gillade att äta kattsand. Tungan ute Jag får hoppas att min hamster inte kissar i chinchillasanden, men han har en annan skål med nå Sand som liknar kattsand. Förresten, jag köpte chinchillasanden idag. Glad

www.alihams.weebly.com

mandyosv
0

#17 braa!! visst är den så mjuk och fin att den tilomed fastnar under fingrarna!

Alice98
0

#18 Ja, chinchillasanden är jättemjuk och fin! Glad

www.alihams.weebly.com