badsand?
Borde man ha sånt till sin hamster? I så fall varför :)
Ja det ska man alltid ha.
De badar i sanden för att hålla pälsen ren o fin. Många använder sanden som toalett också och då får man antingen skaffa två sandbad så hamstern kan kissa i ena o bada i ena eller byta sanden ofta om man bara har ett.
#0 Har du en guldhamster eller dvärghamster?
Dvärghamstrar skall ha badsand då de ofta gräver mer och håller pälsen ren genom att gräva.
Vissa guldhamstrar gillar även de att gräva då kan man ju ha en till dem med, men vissa bara kissar och går därifrån.
Jag har matlådor till mina 3 där de kan kissa och gräva, då kissar de i ett hörn och gräver i den övriga sanden.
Nu har jag ju 3 guldhamstrar och 2 utav dem gillar att gräva den ena mer än den andra, den 3e brukar mest bara kissa och ligga lite i den men jag har en större till han ändå :)
Va!? Förlåt, men mina Guldhamstrar jag har hemma nu badar allihop. Är det ovanligt? 
Jag tog mig an kullen eftersom de va avlivningshotade så jag har ingen större vana av Guldisar mer än vad bebisarna skulle äta osv. Jag har annars bara dvärgar.
#3 Nä det är inte ovanligt egentligen. Det är mest vanligt hos dvärghamstrar dock. Men guldhamster ungar brukar aktivera sig bra i Sand och de brukar älska att ha ett stort sandkar. Hos mig badar/gräver 2 utav dem och den 3e gräver ju inte alls i stort sätt. Så det är lite olika.
# Aha då förstår jag. Va bara tvungen att fråga ^^
Har en dvärghamster :) ska köpa badsand på en gång.
#6 har du bara en ? :) den kommer älska det 
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
….köpte en fyrkantig porslinsform till min Guldis som han har som sandlåda…
Tidigare hamstrar har mest använt sanden som toa den här herrn gör både och…har därför lite större sandbad + att han har två sandlådor i sin rastlåda… Kör dessutom inte på bara fin Sand utan har nån miss cat tror jag det heter som är grövre…inga klumpar ingen lukt.Jag upplever att även om min guldhamster fixar pälshygienen på egen hand så underlättar lite Sand o den fina käns som den fixar pälsen bättre än den grövre…så jag har blandat i lite fin chingchilla Sand i den andra sanden…han gräver i det för fulla muggar o har super fin päls( i massor)… fördelen med att ha i lite miss cat i är juh att det drygar ut. Den är billigare än chinchillasanden. ett tipps bara om man har en lite större sandlåda :) Blanda o ge hihi
#7 aa jag har bara en, fick den av en kompis :)
Är dock osäker på vad det är för hamster. Han sa att det var en "Rex hamster." så jag är ganska osäker ändå.
#10 lägg ut bild!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Naw! En normalfärgad-rex Guldhamster! Var bor du?
#12 Ja nog är det en rex. En långhårig. Men varför klippte hon honom? :o
#15 Jag har ingen aning om varför han klippte honom…
#14 Jag bor i en förort i Stockholm :) en guldhamster? :o
#26 jaa, det är en guldhamster, så du kan inte skaffa en till :)
Ja det är en guldhamster och ingen dvärghamster :) De lever själva alltså skall du inte skaffa en till. Inte att ha i samma Bur i alla fall.
#17 Så han är en guldhamster som är rexfärgad, med långt hår…Han är cool. Lennart är cool! :D haha
#18 ska läsa på lite om hamstrar :) Är inte så bra på ämnet… Tog över den av en kompis för att dom inte kunde ta hand om den bra. Så nu har han det bättre! :)
#20 Bra att du vill ge han ett bättre hem. Ja det är bara att fråga om det är något det är många här på forumet som kan hjälpa dig :). Din hamster är en Normalfärgad rex långhårig guldhamster :)

#19 Färgen är normalfärgad (Nf) Han är långhårig och hans pälstyp är rex, som är krullig päls.
Han ser ut att vara en äldre herre på bilderna.
#22 Japp han är väl ett och ett halvt nu :)
Tack så mycket för informationen! 
ok då är han juh ganska gammal dom blir oftast lite drygt 2 år…
Men det är bara att grattulera till din guldhamster och jag välkommen till världen som hamsterägare det är väldigt mysigt! :)
Sen som sagt tidigare i tråden undrar du mer är det bara att fråga!
Tipps om hamstern idag inte har något sandbad/ hamster toa med Sand kolla om han kissar i något hörn då kan du köpa en hörn toa (ser ut som en kattlåda i hörnmodell) så kan du ställa hörnet med Sand i det hörn han är van vid att använda idagsläget. Främsta fördelen med sandlådan är tycker jag att man slipper göra rent i buren lika ofta innan det börjar lukta. Sedan är det självklart för hamstern del kul att dom verkar älska sin sandlåda :)
#1: Det är inte nödvändigt att alltid ha tillgång till Sand om man t.ex har en toalett istället. Det beror på hamsterns egna personlighet och dens behov av det.
#0: Hur som helst… Jag använde hamstersand till min hamster ett litet tag, men tyckte det tog så mycket plats med både en hamstersand'burk' och en vanlig toalett, så jag tog bort hamstersanden. Toaletten uppskattades ändå mer av min hamster, vilket kanske låter lite vidrigt. Han badade sällan i hamstersanden.
Gud vilken gammal tråd, kunde inte ens se skillnad på dvärgis och guldis *skämmas* var nybörjare…
Nu har båda min små tussar badsand :) Och dom båda uppskattar det väldigt mycket!
#26 Den här tråden är startad 2012. Så det är inte alls gammal? :o
#27 men hon kudne ju inget då, hon har ju lärt sig mkt på 2 månader.. ?
#28 Men då är den ändå inte gammal. Hon skrev "Gud vilken gammal tråd". och det är den ju inte. :P
#29 men kanske gammal för att ha lärt sig så mkt ;) för 2 månader sedan kunde hon inte urskilja på dvärg och guldis, det kan hon ju nu. Så hon har ju lärt sig mkt ;)
Precis :) För mig är den här gammal!
Tycker själv den är gammal, och jo jag har lärt mig en hel del :)
#32 Brukar köpa vanlig kattsand! Mina hamstrar älskar det :)
#31 haha ibland har någon av mina gamla trådar blivit puttad, å då kan de vara skrivna typ 2006 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#32 Finns giftfria varianter där också, fråga i affären och säg att det är till smådjur och ska vara giftfritt så ska de nog kunna hjälpa dig :)
#35 Haha förstår inte hur folk hittar alla trådar…
Trodde den här var flera hundra sidor bak…