Fästa vattenflaska i SAMLA låda?
Hej på er!
Skall åka och köpa en SAMLA låda idag och tänkte höra med er som har sådana, hur fäster man vattenflaskan på bästa sätt? Kan tillägga att min vattenflaska har inget sånt hål på ovansidan som man kan hänga den i.. Har redan använt sökfunktionen men hittade ingenting om det..
Mvh Sara!
Hål i sidan på lådan och tejpa fast flaskan på utsidan med pipen genom hålet borde funka.
Det kan nog funka.. tack för tipset!
Min lösning :o) hihi
Det var en bra lösning:) Fin bur föresten!
Hm, smart… Men det bir svårt om man inte har en krok lr når på flakskan…
#5 Det tror jag är busenkelt att fixa. man skaffar en flaska med ögla i botten å sen tar man en ståltråd (ex. den som följer med i flaskan) å böjer till till en bra krok :)
Okay =D

Annars kan man göra ett hål för pipen och två mindre hål lite högre upp och sen ta ståltråd och binda fast den med….
aa, smart! ;) ungefär hur långt upp ska hålet va? :)

På den som jag har är ungefär 10 cm imellan men sen beror de ju på hur lång flaska man har…..så du får ju kolla sen hur högt upp du behöver ha ståltråden….
ok

det jag har gjort med mina vattenflaskor utan krok på, är att ta ståltråd och tejpa fast i botten på flaskan och böja till en egen krok så att den kan hänga. då slipper man fixa hål som ev hamsterna gnager sig igenom senare.
svårt att förklara själva kroken, men först viker man ståltråden dubbelt så den är lagom tjock. en tång är bra att ha. sen virar man den runt flaskan med mitten av ståltråden i mitten av botten på flaskan. där är kroken. ta antingen silvertejp eller eltejp, så bred som möjligt, fast vanlig genomskinlig tejp fungerar det med, bara den är bred nog. å så virar man fast tejpen åt alla möjliga håll så det sitter säkert.
se bara till att det inte finns några vassa kanter på ståltråden som sticker ut så hamstern inte kan skada sig på den.
fattar inte :/ hehe, vad ska vattenflaskan hänga i då? och vad ska ma ha för lock? :P

jadu inte lätt å förklara, man får prova sig fram, eller så köper man helt enkelt en flaska med krok i botten. fråga djuraffären om de inte har, så kanske dom kan ta in. har man galler över taket är det ju inga problem, eller om man bara tar nåt långt och hänger upp i, en tråd eller snöre/ståltråd. man får ha lite fantasi och utgå lite ifrån vad man har hemma som man kan pyssla med=)
Kan tillägga att detta är en gammal tråd och jag löste problemet ganska fort genom att borra hål där flaskan ska sitta samt vid fästena.. =)
Denna tråd kan raderas om ingen annan får nytta utav den.

Kanske fler som funderar på detta, så den kan nog stå kvar=)

En sån här sak hade jag till mina gerbiler förut.
Den är byggd av 2 träbitar. En träskiva borrar man hål i och sätter i flaskan (den gröna på bilden) sedan så tar man ståltråd runt (det lila på bilden). Sedan sätter man träskivan med flaskan på den andra (90 grader) och sedan borrar/skruvar man fast den. Då har man fått en (förhoppningsvis) stadig flaskhållare. Det enda dåliga är väl att dom kan gnaga på flaskan om dom har lust.
#14 men om man inte har galler dåå :P finns det "hamstergaller" att köpa?
okej, vlke storlek på dom här plastlådorna är lagomt för en guldhamster????
Aa, okej :) man kan väl inte ha locket som fäljer med, även om man borrar hål i det? Det blir väl för varmt?
Jo det kan du absolut ha, men då måste du göra ganska mycket hål.. själv så använder jag inget lock eftersom jag är rädd att det ska bli för kvavt där inne..
ok, men tänk om dom rymmer? eller det kanske är för högt ^^
Det är så pass högt att dom inte kan rymma. =)
bra :P
Hur mkt kostar dom?

#27 Den största samla lådan kostar 129kr har jag för mig..
// Nathalie
Okii
vad har man en samla låda till?

Har kommit på en ganska smart lösning jag med, tror jag ^^ Har inte testat än så vi får se om det funkar… Ska skaffa gerbiler, och de ska bo i ett akvarium, då blir det ju en aning svårt att borra hål i glaset ;) Så då har jag gjort en sån här…:
(Det är ju bara ett par sugproppar och lite ståltråd, så det är inget avancerat precis ^^)
#32 smart
att man inte tänkt på det =P kanske man ska pröva =)
#33 smart också :) bara sugpropparna orkar hålla vattenflaskan ;)
#34: Ja vi får hoppas det, fast de är ganska stora och kraftiga så jag tror det ska gå bra. =)
;)
Annars kan du gör a ett litet hål där pipen kan sticka ut, sen ett hål lite snett över flasan, där kan snurra fast stältråden som hänger med vattenflaskan där ..
Jag änevänder SAMLA lådor till mina hamstrar och jag har gjort som #19 med vattenflaskan.
Mvh John Weinerhall
Elsa var har du köpt det där finfina hjulet?
#39 Jag rekommenderar verkligen dom hjulen hamstern kan fastna med klor/tass och skada sig.
Mvh John Weinerhall

#40 Du menar väl "Jag rekommenderar verkligen inte dem.."? 
Haha tänkte väl, aja dåfår jag väl leta efter ett annat då.
#41 Jaa jag menade ju det ;) #43/44 Precis som jag har gjort hemma på mina.
Mvh John Weinerhall
Annars såg jag inne på ett annat forum, en riktigt smart tjej som köpt en tandborsthållare med sugploppar (jag har sett dem på ica maxi) där man helt sonika sätter i flaskan!! Helt suverän idé!!
Puttar, hur kan man annars göra om man inte vill borra hål? Fäster sugproppar?
#47 Kardborrband! Självhäftande :)
#48 Hur fäster man kardborreband på plasten?
#49 Den är ju självhäftande? :) Så det är klister på baksidan!
#50 Jo men fastnar den även på plast? Eller måste man limma?
*dummafrågor*
Och sen har man fäst kardborreband på vattenflaskan också? Håller den för det?
#51 Ingen fråga är för dum ;)
Nej man kan bara fästa fast den! Funkat bra för mig senaste dygnet :D
Kardborreband är det smartaste, enklaste och bästa som finns! Bara att klippa rätt storlek och sätta en bit på flaskan och en på väggen. Sitter bra och är jättelätt att byta vatten. Jag har haft så i akvarium och liknande länge och det har aldrig lossnat. Billigt är det också