Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendehamster
Läst 15166 ggr
Sannaes5202
13

gnager på gallret...

Hej! Jag har ett problem min guldhamster har plötsligt börjat gnaga på burgallret han gör det hela tiden och förut läste jag i en bok att hamstrar gnager på gallret om de antingen vill komma ut och eller vill få sina tänder att inte bli för långa men jag har gett flera olika saker att gnaga på och tar ut han jättemycket.jag skulle bli jättetacksam för svar! / en tjej med ett hamsterproblem.

• Redigerat 2022-01-08 18:59 av Cireea
Rebbie
0

Har inte själv haft det problemet då jag har en duna-bur men har läst att det kan bli lite som ett "beroende" för hamstrar att gnaga på gallret, och det är inte bra. Du verkar ju ha försökt lösa problemet med att ge saker att gnaga på och sådär… Hurdan Bur har du? Om du har en Bur där bara en del är galler och inte hela buren, kan det gå att lösa genom att "täcka" gallerdelarna och göra dem oåtkomliga för hamstern så gott det går.

Har hamstern mycket andra leksaker att underhålla sig med i buren?

kentis
0

Lägg ner kartongbitar eller göm saker, ge den utmaningar att hålla på med! Och så som den över mig säger, att täcka för så den inte kan gnaga :)

Twisted_T
0

Har du vanlig gallerbur kan det ju fungera att täcka en bit hela vägen runt med wellpapp/kartongbitar.

Men om den börjar bita sönder allt det med så är det nog svårt att ha hamstern i en gallerbur.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Twisted_T
0

Men prova lägga ner lite mer leksaker och saker att gnaga på som det sagts innan. Hamstern kan vara uttråkad och det kan ju hända att det hjälper.

Har du Gnagpinnar och sånt i buren?

// Linn

mandyosv
6

Se till att INTE ge den något när den biter på gallret!! Min gallerbitare slutar oftast när man ställer in henne i ett annat rum för sig själv (ex. toaletten) För hon gnager för att hon vill ut så när man ställer bort henne så vet hon att ingen är där som kan släppa ut henne/mata henne med godis.  jag brukar alltid ha som regel att hon inte får komma ut när hon gnager, så att hon inte lär in det som att hon får belöning då.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

;).
0

Min hamster har också ibland bitit på gallret men har du provat sätta in t.ex. en pinne att gnaga på? Det hjälpte för mig ;) Det kan också va att den är uttråkad så man kan ju ha nå toa rullar lr nått!

Twisted_T
1

#5 Den kan vara uttråkad då är det nog inte så bra att den sitter själv i ett rum. Då vill den ju ha uppmärksamhet, antingen komma ut mer eller ha mer att göra i buren.

Antagligen vill den både och.

Och jag tror att om du låter den vara på toaletten så hör du inte ljudet från att den gnager, men tror nog att hon gnager ändå.

De flesta hamstrar gnager på gallret för att de är uttråkade, buren är för liten eller att de inte har någonting att gnaga på i buren.

Sen tycker inte jag att gallerbur är det bästa alternativet, men det funkar ju bra för vissa hamstrar.

Jag är mest rädd över att mina ska klättra och sitta fast i gallret och kanske bryta benet eller någonting, så jag själv väljer akvarium och samla lådor.

Går ju lika bra med duna- burar med :)

Men jag hoppas det går bra med lillkillen.

// Linn

Sannaes5202
1

jag har har alltid några toa rullar som han kan gnaga på och hans Bur är ganska stor så jag tror bara att han vill komma ut för förut hade han smitit och han hade varit ute ur buren ganska länge så jag tror att han vill uppleva friheten igen som då…

Sannaes5202
0

jag har en dunabur men han klättrar upp på taket på sitt bo och gnager på gallret så…

Twisted_T
1

#8 Ja det är klart att de försöker smita, det är ju mycket roligare att vara ute på upptäcksfärg än inne i sin vanliga bur;)  Jag har mina i akvarium och samla lådor, de som når upp till gallret i taket klättrar ju och biter i det med, även om det inte alls låter lika mycket som vanligt burgaller.

Men om hamstern gnager väldigt mycket, alltså nästan konstant och den verkligen verkar besatt av det så kan det ju vara något galet.

Det kan ju vara att han verkligen inte gillar buren pga storlek eller annat.

Jag vet inte hur stor din Bur är så jag kan inte uttala mig om detta.

// Linn

Nallebus
0

Jag hade/har en hamster som brukade bita på gallret i taket på sin dunabur, han fick massa olika saker som han fick gnaga på men inget hjälpte. Sen så la jag in en äggkartong och den gillade han verkligen och slutade då att gnaga på gallret och gnagde på äggkartongen istället :)

Man får helt enkelt prova sig fram och se vad som funkar ;)

VinkarCrazy hamsterlady and a turtle! Spelar pajas

BallongFlingans Qito The LegendBallong

Frosstis
0

det du sa att du hade en duna Bur, jag hade det och när han bet på gallret mkt så lade jag en bok där på så han inte kunde bita. :) fast nu har jag en samlalåda ;)

Sannaes5202
0

För några dagar sen tog jag ur boet ur buren föratt han inte skull nå upp till gallret och gnaga men då började han gnaga på plasten på vattenflaskan och jag kan ju liksom inte ta ut vattenflaskan. Men på den positiva sidan så gnager han mycket mindre än förut:). Förut gnagde han hela tiden både natt och dag. Suck…

Sannaes5202
0

En till sak: jag har inte lust att köpa en ny bur…

WilmaP
3

#14 Vadå "har inte lust att byta bur" ? Ett tips är att skaffa IKEAS största samla låda. Billig & jätte effektiv. I vissa fall kan man inte göra något annat än att byta Bur för att få hamstern att sluta gnaga på gallret.

luddtott
0

Hej!

Jag har en dunavariant och min käre hamster bet ett tag på gallret med…trotts storleken på buren, saker att  gnaga på han va ute flera timmar o lekte/gossade…jag satte in ett hjul…nu gnager han inte längre…visst han springer i hjulet det gör han men inte hela nätterna igenom utan det blir en stund då o en stund då…

Ja SAMLA lådorna är säkert super bra särskillt den allra största o billig är den med men hur man än väder o vrider på den tar den platsFörvånad o självklart ska hamstern ha det bra! Men man kan juh iaf prova lite olika saker innan man byter bur…

Så prova med hjul…man kan juh ta ut det X antal timmar om hamstern tokspringer sig igenom hela natten i det…

Jenna_Nord
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade samma problem med min förra hamster ibland.
Jag tog en vattenspruta (sådan man man spruta på blommor med) och sprutade på baken när han gnagade. Då slutade han och de tog ett tag innan han började.

Sedan byggde jag ut buren så han fick större plats att vistas på, och de hjälpte väldigt mkt! Såg även till att lägga in lite aktivitetssaker. Sandbad ÄLSKADE min hamster (samma Sand som till chinchilla/gerbil)

En tag när han gnagade riktigt mycket, kom jag på mig själv att jag hade hans matburk väldigt nära buren och de var den han ville åt. Så se till att du inte har några godsaker precis utanför eller i närheten av buren!

Sedan är dom små dunaburarna oftast för små för en guldhamster! Hade definitivt rekommenderat att satsa på en ny större Bur!!

När min hamster blev nöjd med utrymmet såg min Bur ut såhär. Vissa individer kräver stor plats för att trivas, och som ägare tycker jag de är upp till en själv att lösa hamsterns behov på ett eller annat sätt..

Mvh Jenna

luddtott
0

#1 har du en mini duna?

Frosstis
0

#17 wow!!

Sannaes5202
1

Kan ni ge något tips om var man kan köpa någon ny Bur. Jag skulle nog kanske behöva en ny bur…för min hamsters skull.Glad

Sannaes5202
2

Han gnager nästan inte alls nu. Men jag borde nog skaffa en större Bur ändå han är ju så snäll och gosig, så jag tycker att han förtjänar det. Jag tackar väldigt mycket för alla era tips.Det är det som har gjort att han nästan har slutat att gnaga. Men om han fortsätter gnaga hör jag nog av mig. Förresten om ni undrar hur han ser ut så har jag honom som profilbild Glad.

Nallebus
1

#20 Jag skulle rekomendera en 130l samla-låda på ikea :D

VinkarCrazy hamsterlady and a turtle! Spelar pajas

BallongFlingans Qito The LegendBallong

Sannaes5202
1

Jag har sju hamstrar och han kanske vill få barn med nån av mina tjej hamstrar!!!! haha! Det kanske därför han vill smita.Han vill skaffa hamsterungar haha!

luddtott
0

….hm ja finns det plats för större Bur är juh större Bur alltid bättre…

…fast det där med ställa in buren på toan….alltså jag förstår att vissa är skeptiska till det men jag kan säga att det på fullaste allvar funkar! Iaf min gamla hamster när hon vissa nätter gnagde som en besatt satte vi in henne i badrummet och när man gick på toan då hade hon slutat…

Nemi-->
0

#13: du borde inte ta ut huset för hamstrar ska altid ha gömor och hus, men om hamstern biter mycket på galleret så tästa att köpa gnag pinnar eller leksaker till hamstern

91Marran
0

#25 Detta är en väldigt gammal tråd.

Mvh
Mig

Cireea
1

Tråden är från 2012. Låser.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Inlägget är låst för nya kommentarer