Hårt bitande dvärgis
Hej!
Några av er kanske fortfarande kommer ihåg mig, har blivit mindre och mindre aktiv här sedan många av mina älskade dvärgar gått bort. Det är även ett annat problem som bidragit till ett intresse som avtagit.
Det är nämligen så att jag har en dvärgis kvar, Luna, en vintervit uppfödarfödd hamster. Hon är snart 2 ½ år gammal (alltså inte så ung längre) och hon är så bitgalen som det går.
Jag får dåligt samvete varje gång jag tänker på detta, men ska försöka skriva så gott det går. Hon biter mig varje gång jag håller i henne eller har mina fingrar nära. Det har hon börjat med för kanske ett halvår sen. Det blev stegvis värre, och idag kan jag inte ha henne uppe längre 
Hon biter med allt hon har, det blöder varje gång och ibland ramlar även skinnbitar av eller hänger löst efter hennes bett. Det är helt oprovocerat, det räcker med att jag bara låter henne springa på mina händer som hon älskade när hon var liten för att få helt blodiga händer. Hon ger sig inte när hon väl fått tag i fingret/handen, man får dra bort (gör ännu ondare men försöker ändå) eller slå på henne för att hon ska släppa.
Mår så dåligt varje gång när jag tänker på detta. Som ung var hon jättesnäll, världens goaste. Har filmer kvar på henne när jag klappar henne och hon somnar i min hand. Hade aldrig trott att det kunde bli så. Jag har verkligen ingen aning om vad som kan ha orsakat detta.
Hon lever inget värdigt liv längre. Jag är för rädd för att ta upp henne, och det ända jag gör är att snabbt stoppa ner handen för att byta mat eller Sand, och när jag ska lyfta henne t.ex över till transportburen när jag byter buren är jag tvungen att ha handskar.
Det är det som är så sorgligt. Jag låter henne aldrig springa på golvet som hon fick i timmar förr i tiden, det enda jag ger henne är mat, vatten, ren Sand och städad Bur. Inget mer. Det gör mig så ledsen och jag vet inte vad jag ska göra. Gråter varje gång när jag tänker på detta.
En halva av mig säger att det är bäst att ta bort henne, jag vill inte ha henne kvar. Hon får mig bara att må dåligt.
Andra halvan säger att jag älskar henne så mycket ändå, jag skulle inte klara att ta bort ett kroppsligt friskt djur. 
Snälla ge mig råd, jag kan inte ha det så här.
Det låter som att hon har ont, om hon nu biter helt oprovoserat. Har ni kollat det ?
Tycker du inte hon har ett värdigt liv så tycker jag du ska ta bort henne eller försöka omplacera henne. Det är aldrig lätt detta men det är min åsikt. Och du får följa ditt hjärta. Det kanske är bättre att ta bort henne om hon inte slutar helt eller för att man inte hittar en person som kan stå ut med en bitande dvärg och försöka bli av med beetendet.
Hon är nog bara gammal och har ont. Om hon inte haltar, har krökt rygg eller har magrat av så tycker jag nog att hon kan få leva livet ut. Alltså inte avliva.
Tycker iaf inte att du ska omplacera.
Och tycker inte du ska ha dåligt samvete över att hon inte kan hanteras ordentligt. Är hon lugn och sansad i buren och inte helt överaktiv och gnager galler pga understimulering tycker jag du bara kan låta henne vara. Men såklart alla basala behov skall tillfredsställas.
Kanske bygga en hage och låta henne aktiveras på det sättet? Istället för att handskas med henne.
// Sofia
Omplacera tänker jag inte göra. Alla hennes ungar + hennes "man" (ungarnas pappa) har redan gått bort så jag förväntar mig inte att hon lever så länge till. Dessutom tror jag inte att någon vill ha henne, faktiskt.
Kanske har hon ont, men även fast jag inte rör henne utan hålller fingrarna i närheten så hugger hon.
Och som sagt så märker jag inget kroppsligt fel på henne, hon hugger inte extra när man klämmer på henne, utan det är blandat med när man rör henne och inte, om ni hänger med.
Nej, hon gör inte så mycket. Hon sover och springer i hjulet. Är uppe då och då och ställer sig på den lilla högre plattan jag har i buren och spanar ut eller norpar lite mat.
Spännande med att den har lästs 90 gånger och innehåller två svar. Hur kan det komma sig?
Jag kan väl putta upp lite. Jag tror att det inte är så många som vet vad man kan göra, sdärför har de inte svarat men är ändå nyfikna :P
Men jag tror också att hon har ont..