Skillnad på dvärg och guldis
Vad är den största skillnaden på en dvärghamster och en guldhamster i tempramentet ?
Hur skulle ni beskriva en guldhamster i temprament?
Hur skulle ni beskriva en dvärghamster i temprament ?
Oh, den här frågan tar jag mig gärna an
. Har ju både och.
Av mina djur nu så skulle jag säga att dvärghamstrar är lite gosigare än guldhamstrar. Mina dvärghamstrar är inte exakt lika nyfikna och ska inte upptäcka allt på en sekund, de kan ta sig mer tid för att sitta och gosa, sitta i en luva m.m. Många dvärghamstrar somnar ju av att man kliar dem.
Guldhamstrar tycker jag verkar mer livliga. Man kan ju självklart gosa en massa med guldhamstrar med, men de är lite mer nyfikna och ska på upptäcksfärd lite mera. Av alla mina guldhamstrar så har jag tyckt att det verkar som om alla misstrivs i sina burar, hur mycket inredning eller hur stor buren än är, de tröttnar fort och vill ut från buren. Så känner jag inte med mina dvärghamstrar, där är problemet nästan åt andra hållet, de vill inte från buren
.
Folk som säger att guldhamster är mer gosdjur och bättre än dvärghamstrar eftersom de är större har fel tycker jag. Jag trodde också så förut, men mina dvärghamstrar är mycket gosigare och lugnare än mina guldhamstrar, även fast de är mindre. I början när jag var van med guldhamstrar och började hålla på med vintervita så blev jag fascinerad av deras lilla storlek och jag trodde att de skulle hoppa ur handen, men jag lärde mig fort att de kan sitta mer stilla än en guldhamster. En guldhamster springer gärna från hand till hand, medans mina dvärghamstrar gärna sitter stilla i handen och checkar läget med nosen.
Jag var innan 2012 en guldhamsterperson som inte gillade dvärghamstrar. Sen skaffade jag vintervita och vips så blev antalet vintervita fler än guldhamstrar och jag måste erkänna att jag fäst mig lite mer vid vintervita än guldhamstrar
. Jag hade dömt vintervita innan eftersom jag hade en bits liten vintervit som liten.
Detta är mina egna erfarenheter av dessa djur, det är säkert helt annorlunda hos någon annan.
Mvh Alicia.
Måste nog säga helt tvärtom!
Har aldrig träffat gosigare gnagare än guldisar. När jag kommer in i rummet så kommer alla för att träffa matte. Alla står och kollar efter mig och vill att jag ska plocka upp just den. När dom kommer upp sitter dom blixt stilla i handen och man kan klappa hur mycket man vill eftersom dom bara älskar det, speciellt bli klappade på huvudet. Att bli pussad på kinderna är också en favvo. När jag sedan har gosat med alla så pysslar dom med sitt i buren, gnaga på pinnar eller hamstra mat eller ja äta mat. Dom är så tama och sååå snälla och skulle aldrig bitas och vill bara gosa. Upplever att dom är väldigt nöjda med sina burar och inredningen.
Dvärgarna jag haft och dom som finns på jobbet är.. ja.. lite små och lite omysiga. Har haft några stycken och dom är lite snabba och sprättiga om man kan kalla det så. Har upplevt att många honor knastrat och verkat väldigt upprörda. Att dom inte vill bli burna och bara vill sitta i sitt bo. Det är så jag upplevt dom i alla fall!
Är heeeeelt kär i mina guldisar, dom verkar gilla mig också och är så mysiga att ha och göra med!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag tror att de har med vart man fått djuren ifrån. Mina guldhamstrar kan jag själv självklart gosa med framför tv:n osv, men inte lika länge som en dvärg. Dvärghamstrar från djuraffären är nog helt annorlunda, de är ju lite hoppiga, springiga, lite bitska.
Jag har dvärgar från Mapilamis och Vildvittrans som är väldigt bra uppfödare, de är helt underbara och snälla. De har aldrig bitit mig eller vart nära, eller när dvärghamstrar är små så provsmakar dem gärna på allt med att naffsas, men det slutar dem ju med rätt fort sen.
Mina dvärgar från Mapilmis är rena soffpotatisar, jag kan verkligen sitta i en massa timmar med dem i knäet utan att de går ett endaste steg, de sitter och myser bara, de små tjockisarna. De har inget jättebehov av att vara utanför buren. släpper jag ner dem i en hage så går de och sover direkt.
Den andra dvärgen som jag har från Vildvittrans är den enda av alla mina hamstrar som vaknar och springer upp och kollar läget varje gång någon går in i rummet. Hon gr upp i min hand och är jättesocial. Hon springer gärna rally i en rasthage. Men hon somnar också supernkelt om man gosar med henne, hon är underbar. Vintervita är ju helt mjuka vid sidan av nacken, jag vet många dvärghamstrar som blundar när man kliar där.
Sen på utställningar och på husdjursmässan så har jag hållt i en massa okända dvärghamstrar och guldhamstrar. Jag anser att dvärghamstrarna har varit lugnare då. Men det är dvärghamstrar från uppfödare jag pratar om, de från djuraffär brukar var lite annorlunda.
Mvh Alicia.
Tack så mycket ^^ Anledningen till att jag frågar är för faktabloggen om hamstrar. Och jag har ju inte själv haft guldar och jag vill kunna berskriva dom i tempramentet, även så dvärgar och dom har jag "bara" haft 2 av ^^ Tacl så mycket för era svar!
#1 Kan inget annat än att hålla med! Har exakt samma åsikt som dig. :)
MVH Wilma
bara en fråga hur gör era hamstrar min behöver kisssa jätte ofta behöver inte era hamstrar de när ni gosar med dom??
#6 Kissar din hamster alltid ofta ? I buren och när du håller på med h*n ? För då kanske du ska göra ett diabetestest ?
de e inte diabetes men tror han har njurproblem de har blivit lite bättre efter ja sökte information om de o visste vad han inte fick äta då
#8 Har han njurproblem så borde du kolla upp det, för hamstrar som har diabetes får oftast problem med organen. Om du tror att han har problem med njurarna så ring till veterinären och be dom att ta provet osv, så att han inte mår dåligt.
Guldhamstrar: är mycket att ta i tycker jag. och är lite roligare. Jag föredrar Guldhamstrar mest. Dem är väldigt nyfiknaav sig, medans vissa är mer lugna och avslappnade. Alla har en egen personlighet.
Dvärghamstrar: är båda nyfikna och lugna. När jag har mina i handen ligger dem platta som pankakor. Men om jag släpper dem i sängen eller på golvet blir det full fart i benen.
Alicia: Min lilla Mapilamis Frizzi är en riktig charmör. hon är så himla härlig, så jag förstår dig Alicia att du börjat tycka mer om dvärghamstrar. Dock så är ingen av mina dvärghamstrar lika söt som Frizzi. Alla har olika personlig heter. Du fick ju dem onaturligt söta sorten. 
Så jag tycker ju självklart båda sorterna är underbara. men ändå är Guldhamster min favorit. Självklart finns det undantag. Dock är det lättare att sälja Dvärghamstrar. :)
Tackar för svaret ^^ Jag ska i framtiden någongång skaffa mig en guldis av nyfikenhet eftersom jag inte har någon erfarenhet om dom ^^ Därför är det också svårt att beskriva dom när man aldrig haft någon ^^
Men min största dröm förtillfälligt, är en grupp dvärgar som kan leva i frid och fröjd i en enorm Bur ^^ Men det är lång fram tills dess ^^

Vad sugen jag blir på att skaffa dvärg av den här tråden. :)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#12 Haha ^^ Sånna här trådar är farliga 
Nä men dvärgar är underbara små djur och jag kan tänka mig att guldisar är det också ^^
#10 Jo just nu har jag av den "söta" och gosiga sorten av dvärghamstrar.
Jag har haft 6 dvärghamstrar sammanlagt, och alla är ju sådär att de blir pannkakor i handen som du skrev
. De 3 som jag har nu de är också riktiga klängapor, de klänger sig fast i fingrarna som kinesiska dvärghamstrar.

Mvh Alicia.
Men gud vad söta :O Jag dör lite…
Alltså jag tror det är från hamster till hamster. Jag har inte haft guldisar uten bara dvärgar men jag vill testa att ha guldar någon gång :)
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
Nu har jag väldigt liten erfarenhet av Guldisar eftersom jag bara haft några ungar hos mig som jag tog hand om tills jag hittat nya hem till dom (de va avlivningshotade av sin förra ägare).
Men de var iallafall mycket mer sprattliga, svårare att fånga och satt inte still när jag tog upp dom alls. Jag hanterade dom varje dag men de blev inte särskilt tama innan de flyttade till nya hem. Däremot har de blivit trevliga nu har jag fått höra. Men de gav mig inget jätte positivt intryck av Guldisar. Det kan ju bero på deras bakgrund och de hade inte blivit mycket hanterade. Någon gång hade jag gärna velat köpa en trevlig hane av en bra uppfödare för jag vill gärna ändra uppfattning om dom. Men inte nu. Nu satsar jag fullt ut på mina Vintervita och Campbells. :)
Jag håller med om att det är stor skillnad på djuraffärshamstrar eller hamstrar från uppfödare som inte temperamentsavlar och hamstrar från bra uppfödare.
Själv är jag otroligt kär i mina hamstrar och jag tycker de är väldigt mysiga.
En trevlig dvärg vill gärna "prata" med oss människor o kommer självmant till oss i buren. De allra flesta klättrar själva upp i handen. Annars ska de vara lätta att fånga. Inget skrikande, bitande, hoppande eller rusande! Väl uppe i handen är de lugna men nyfikna och gillar att gosa.
En rädd dvärg lägger sig också platt i handen men med bakåtstrukna öron o panikslagna ögon. Det är inte så jag vill att mina dvärgar ska vara. Mina lägger sig ofta och gärna i handen och gillar att bli klappade men de ska inte vara rädda. Antingen somnar dom om de är på det humöret eller så nosar de nyfiket runt. Har inga hamstrar som hoppar ur handen eller försöker komma ifrån handen på något vis!
Här är en video på Vildvittrans Alv i handen. En lugn men nyfiken kille. Värt att nämnas är också att han inte är helt vuxen ännu (född i feb), men är ändå helt pålitligt och väldigt mysig.
http://www.youtube.com/watch?v=h6009ReD2C8&feature=youtu.be
Och en bild på en gosboll till som ligger i handen och ser ut att låta tankarna vandra ;) Han heter Tarinan Pakkaslumi.
#14 hahah, japp det hänner jag igen. Tog nyss en bild på Flingans Just me.
(Eftersom dem ligger så platt i hanen har min pappa hittat på ett smeknamn…. Flobbor. Hahah. Min pappa och smeknamn.) 
Här är bilden på Just me.
Länkarna är här: HÄR! och ni som tycker det där va, nja. Titta här
HÄR!
Här är lilla ängeln Frizzi: HÄR!
#17 Du har ingen bild på en campbell som jag kan få låna till hamsterfaktabloggdelen ? ^^ Saknar nämligen en campbell och en kinesisk.
Jodå Ninjakakan. Gå in på min hemsida och se om du hittar någon du vill låna. Annars tar jag nya bilder till dig.
#20 Tack Emma ^^ Lånade en bild på en av dina campellhonor och skrev Vildvittrans dvärghamsteruppfödning på :)
Det blir kanoners! :)
Yeah :D Tack för alla svar och på tal om hamstrar så satt Mc muffin kvar i MIN HAND FRIVILLIGT IDAG. Ett framsteg som kallas duga när det gäller han. ÅH Lyckligtjej.se :D
Hihi GRATTIS! :D ;)
#24 Tack :D yees. Kändes som jag sprungit maraton 300 gånger :D

#14 Det där kunde verkligen varit en kines. Bara svansen som saknades.