Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1343 ggr
chateaus
1

HaPV info

Nu har Statens veterinärmedicinska anstalt gått ut med information om HaPV på sin hemsida.

Http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Patologi/Obduktion/Polyomavirus/

Magda
0

ok! vad bra! på den infon låter det ju som att man skulle kunna vara säker om smittad hamster funnits i ett annat rum och man inte använt samma skålar och om man desinficerat/bytt kläder eller liknande.. så uppfattar jag iallafall det som står?

chateaus
0

#1 vart läser du det?

Det står att smittade djur möjligen är smittade för resten av sina liv och vi har varit inne på det tidigare att en hamster inte kan bli friskförklarad. Ingen av de som importerat djur har använt skyddshandskar, skyddskläder och vircon så hur kan de vara säkra?

Vanligt bakteriedödande desinfektionsmedel biter inte på HaPV. Du bör använda Vircon eller ännu starkare medel.

Twisted_T
0

Det står att ett tecken på det är att hamstern börjar avmagra, om de har lymfom i lymfkörtlar.

Har en hamster som har blivit smalare hela tiden men fortfarande lika pigg och inga problem annars. Ger han massor med näringrik mat, kolhydrater, Barnmat, gröt osv men känns som att ingenting hjälper.

Har varit orolig för han ett tag, detta kan ju i sådana fall betyda att han har blivit smittad?

Men då måste min hona bära på smittan utan att uppvisa några teckenj på det just nu…

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Magda
2

#2 jag läser i texten att det främst smittas genom direkt kontakt om de slickar på varandra eller slåss eller man använder samma saker åt dem? Jag ska läsa igen. Är trött så kan mkt väl ha missat ngt avgörande i texten…

qiiwie
0

det står att :

Nybilningarna kan utvecklas från cirka 1 månad efter tidpunkten för infektion, men det kan ta flera månader innan tumörer visas. Därför är det svårt att ange en specifik inkubationstid för denna smitta, den är högst varierande.

Hamstrar med hamsterpolyomavirus blir smittbärare under lång tid (möjligen för resten av sitt liv)

Smittspridning

**Hamsterpolyomavirus verkar i huvudsak överföras mellan hamstrar genom *direktkontakt* och förtäring. Hamstrar kan smittas till exempel när de slickar varandra eller när de slåss**. Olika föremål i hamsterns närmiljö, såsom buren, spån, vattenskålar, leksaker, etcetra blir förorenade med hamsterpolyomavirus och kan vara smittkällor.

Varken vaccin eller behandling finns mot hamsterpolyomavirus och viruset kan överleva i hamsteromgivningar under lång tid

det står inte 3 månader,,står bara lång tid o hur mkt är lång tid?

tycker att om det skulle vara så smittsamt som det står i texten på shf ,,så borde det inte finnas ngr hamstrar idag

har också läst en utländsk sida där det står att de kan bli resistenta och att vi får lära oss leva med detta virus

och just att det började upptäckas på 60 talet ,,det är 50 år sen o det finns ftf väldigt många hamstrar även fast det varit många utbrott sen dess

jag vet att det är en smittsam sjukdom o vill inte snacka bort det ,,,men jag tycker att det verkar vara en skräckpropaganda

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
qiiwie
0

När det var Papova i Finland (2005 kanske?), Evira (finska livsmedelsmyndigheten, de också forskning och övervaka djurs hälsa och välbefinnande samt sjukdomar) sade att det är omöjligt att viruset skulle hållas vid liv utan alla kapabla värdar (i detta fall, syrisk hamster) länge. Det dödas också av mycket stark desinfektionsmedel, Evira rekommenderar Virkon S - du kan till exempel använda samma burar om du tvättar dem med Virkon S

hitta denna text på papovagruppen på fb skriven av Marjut Kaakinen

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
chateaus
4

Att det finns hamstrar trots HaPV beror på att man tar till åtgärder. Om vi skulle låta alla hamstrar träffa smittade djur skulle vi snart inte ha några hamstrar kvar i Sverige nej.

Odette
0

Blir bara så frustrerad över att det kommer olika uppgifter från alla håll, inte ens forskarna kan vara eniga..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_