Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2355 ggr
Amorita
0

Mamman bryr sig inte om ungarna!

Hej, jag har en guldhamster kull här hemma som är lite över än två veckor. Igår städade jag buren och nu bryr sig inte Hanster mamman om ungarna. Hon vägrar dia dom och dom är ju hungriga.sen sov hon. Bredvid sandlådan medan alla andra var lite här och där. Hon verkar ganska stressad. Jag har gett alla Barnmat och grönsaker. Men dom behöver väl mammans mjölk också vid den åldern? Vad ska jag göra????

Lamina
0

Om ungarna inte får dia överhuvud taget så måste du ju stödmata.

Sen vill jag inte låta hård… Eller jo, för det är faktiskt för många människor som tar ungar på sina smådjur utan kunskap. Vet du inte vad du gör ska du inte avla!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zorro_Tiger
0

1# Jag tycker också att man ska vara lite mer kunnig! Man ska veta vad man ska göra i sådana här sitvationer!

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Odette
11

Det är väl inte så konstigt att man får panik en sådan gång och att man behöver tips och stöd på hur man ska göra. Ska man låta mamman vara för att inte stressa henne ytterligare eller måste man gå in och göra något mer än stödmata?

Jag hade själv fått panik då jag aldrig varit med om det. Man behöver inte vara helt okunnig för att bli orolig och ställa en fråga.
Och det är väl bättre att man frågar och söker andras erfarenheter om man själv inte hunnit få den erfarenheten själv?

Vill hon fortfarande inte vara hos ungarna?
Är du säker på att hon inte diar dem och sedan sover i egen hörna för att få vara lite ifred? Det är inget konstigt med att mamman kan gå ifrån ibland och sova i en annan hörna emellanåt. Tror inte du behöver gå in och stödmata mer än du redan gör men försöka hålla koll på ifall hon inte diar dem alls! Hon kan mkt väl gå dit ibland och dia dem, utan att du ser.

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

mjuhm
4

När ungarna är två veckor gamla, så tror jag nog dom ska klara sig. Läste en tidigare här på iFokus där mamman dog när ungarna var 10 dagar. Dina har förmodligen (om dom inte kulle vara väldigt sena med det) öppnat ögonen, så dom ser ju iallafall vad dom gör. Bara du ser till att dom har det varmt, & ge dom gärna lättuggad mat. Såsom Barnmat! Du kan även ge dom sockerfri välling.

Jag har själv måstat stödmata mina ungar med valpersättning i små nappflaskor. Mamman rymde när ungarna endast var 4 dagar, & det var mammans syster som låg hos ungarna, men hon gav inte di. Så jag stödmatade 4 dagars bebisar, & utan mig vet jag inte om dom överlevt. Dock överlevde bara två stycken av tre bebisar, för att några på iFokus sa att jag skulle sluta stödmata, vilket jag inte skulle gjort då mamman stötte bort den svagaste ungen.

Okej, poängen var att om du ger dem lättuggad mat & ser till att det dricker (alternativ till det är att ge gurka & välling), så ska det nog gå bra. Sen kan det självklart vara så att mamman diar när du inte ser.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

atlanta
3

Hoppas det går bra för dig och bebisarna. Glad

Roonja
3

#1 Jag vet att Amorita kan mycket om hur man avlar. Hon vet hur man gör. Jag skulle såklart också få panik om mamma hamster slutade bry sig om ungarna, skulle inte du? :)

Nu är ju ungarna 2 veckor. Så det borde gå bra. Ge ungarna extra gottis. :)

Amorita
2

#1 & #2 jag har tidigare haft 3 kullar och har mycket efarenhet när det gäller guldhamster avel. men har aldrig varit med om när mamman struntar i ungarna och vill ju ha tips av er andra här på hif.

jag kikade in försiktigt vill inte störa henne så mycket nu när hon var så stressad igår. hon har lugnat ner sig och hon sov, ungarna diade på henne. dom får mycket grönsaker, bebisgröt osv. och ungarna verkar pigga. måste bara hålla koll så inte mamman attackerar ungarna. för när hon var vaken så stötte hon bort dom typ. det verkar gå bra iallafall. :)

Dumbo-
0

Är det Berit som stöter bort ungarna? Bra att det går på bättringsvägen iallafall, undra bara varför hon skulle vilja attackera ungarna på något sätt. Om hon har ont eller så? ;/

Amorita
0

#9 Ah det är Berit. Tror inte hon hade ont eller nåt, hon blev nog bara stressad när jag städade buren. Men det är bättre nu och Berit har lugnat ner sig. :)

Dumbo-
0

#9 Ah, vad skönt att höra! Hon har ju bra mammagener i sig, så för hoppnigsvis så har hon ärvt de generna! ;) Hoppas det är bra med henne i övrigt också. Hade tänkt att höra av mig till dig tidigare och fråga om hur det gått med ungarna, men har inte haft den tiden och när jag väl haft den tiden har jag glömt bort det. Haha, men jag tänker på snuttan iallafall! :))

Amorita
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 annars mår Berit bra, här får du se en bild på ungarna. :)

Dumbo-
1

#11 Aw, så söta! :3