Arg!
Måste bara säga att jag blir så arg på alla som bryr sig mer om vad som är snyggt och coolt en vad som är bra för hamstern! Det finns många höga och coola hamsterburar men vissa köper dom justvdärför men tänker inte på att hamstern kan klättra och sedan falla och slå ihjäl sig! Någon annan än bara jag som blir trött på sådant ?
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
- Redigerat 2021-06-06 11:42 av Herveaux
Jag tror inte att det handlar om att man bryr sig om designen före djurets bästa, utan man tror helt enkelt att buren i fråga är bra för djuret eftersom den sälj i djuraffären.
Det handlar om okunskap helt enkelt.
Ja det är det jag menar! Att man inte vet och därför skaffar massa dåliga saker som tillexempel en hög galler Bur.
Tyvärr är det så lätt att bara gå in i en djuraffär och i princip få en hamster i handen och en Bur. Verkligen tråkigt är det.
Jag begriper inte varför djuräffärerna säljer burar som är olämpliga. Hur svårt kan det vara att ta reda vad som är bra och vad som är mindre bra eller rent av farligt?! En djuraffär borde vara proffs på detta.
Därför att en djuraffär är just det, en affär. Det är som att alla affärer skulle sluta sälja godis, dricka och annat onyttigt för att det är onyttigt. Det är inte deras problem att folk köper det, dom är där för att tjäna pengar.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Fast jag tycker ändå att det är skillnad på att sälja godis och alkohol och annat som helt klart är onyttigt, jag tror de flesta som handlar i en djuraffär förväntar sig att affären är kunniga och inte säljer sådant som är farligt. En djuraffär bör vara expert på att sälja djur och utrustning, ungefär som en hästsportaffär, där förväntar man sig ju att sakerna som säljs är till för att användas till en häst och därmed inte är farliga eller olämpliga. Eller en bilhandlare, man kan förvänta sig att hjulen sitter fast på bilen och att ratten går att styra med och att de som säljer bilen kan något om den.
Jag tycker det är tråkigt att djuraffär inte åtminstone försöker hålla en högre standard, speciellt eftersom det inte är så svårt att ta reda på vad som är bra grejor eller inte. Jag tror att en proffsig djuraffär på sikt tjänar mer pengar än en oproffsig därför att kunderna kommer återvända. Att sälja farliga eller olämpliga prylar är kortsiktigt.
6# Håller med dig till punkt och pricka!
#6 Jag håller med dig fullt ut jag med. Men skillnaden är att folk som går till en hästsportaffär ofta har häst och själv har koll på vad som är bra för den eller inte. Dom kan helt enkelt inte sälja skitgrejer. Och om du köper en bil av en bilhandlare så ligger han risigt till om det är något allvarligt fel på bilen. Hade dom haft möjlighet hade dom nog också fuskat med både det ena och det andra för att tjäna lite extra pengar. När det kommer till en djuraffär så kan dom komma undan med det, eftersom folk som går dit själva är okunniga och tror att personalen kan. Och dom kan fortsätta med det eftersom en olycka sällanskylls på okunskap hos personalen i butiken man köpte det som orsakade olyckan.
Säg t.ex. att man har en hög hamsterbur och hamstern ramlar och slår ihjäl sig. Hur många skulle för det första ens lista ut att det är det som har hänt när dom hittar hamstern död i buren? Dom kände ju liksom inte ens till att det kunde hända i första hand. Och om man listar ut det, hur troligt är det då att man börjar skrika om att djuraffären har sålt en dåligt Bur? Det mest troliga är liksom att djurägaren ser det som en tragisk olycka som ingen kunnat förutse och går och köper en ny hamster. Samma med hamstervadd: "Ojdå, hamstern fastnade visst i den och gjorde sig illa, vem hade kunnat ana det?" Det är liksom som när min hamster lyckades fastna i vattenflaskhållaren och fick avlivas p.g.a. sina skador. En fruktansvärt tragisk olycka, men inget jag tror händer sårskilt ofta och skulle skylla på djuraffärspersonalen för att dom inte kände till att det kunde hända.
För övrigt så förlorar djuraffärer kunder hela tiden iaf, och får nya kunder i samma takt. Djuraffärsdjur är nämlingen inte alltid så roliga som folk väntat sig. Folk tröttnar och säljer djuren/köper inga nya när dom blir gamla och dör. Eller så söker dom sig till forum för att få hjälp och lär sig att det finns uppfödare (och vad som inte är bra för djuren) och vänder sig till dessa istället. Det är förlorade kunder. Men nya tillkommer hela tiden när mamma och pappa ska köpa ett litet djur till sina barn som tjatat så. Det är dom skit samma om någon kund blir missnöjd och inte kommer tillbaka. För dom har iaf lyckats tjäna en massa pengar på att sälja en massa skit som inte är bra för djuren till den kunden. Och dom kommer fortsätta tjäna pengar på att sälja samma skit till nästa kund, och nästa…
Det är upprörande, men det är så det fungerer när pengar kommer in i bilden.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?