Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 5027 ggr
Schniigel
0

Nu är det dags...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… Att diabetestesta några Campbells här hemma så var snäll och håll tummarna för oss ;)

Någon som vet om det räcker med att ta ett test eller om man för säkra sidan ska göra två per hamster?

Sigriiid
0

Jag håller tummarna som bara den!

HUr testar man det? Vart köper man såna test?

Jag tror att det räcker med ett test per hamster :P

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Schniigel
0

Jag rekomenderades att köpa speciella stickor på apoteket som man sedan testar i urinen (:

agnes_S
0

Precis, man använder stickor från apoteket, sätter dem i en ren petbox och väntar tills de kissar. Sedan testar man urinen. När jag gjorde det använde jag bara en sticka per hamster, tror det räcker.

Dodat
0

Jag visste inte att man kunde göra det, lycka till! Glad

// Dodat :)

Sigriiid
0

Jasså! Spännande! Vad heter de sakerna? Det måste jag ju absolut testa på mina små dvärgar!

// Emmily

Odette
0

,,, tänk om man kunde testa Guldar för svansknyck och sternumkrok genom en sticka i urinet.. det hade ju varit guld värt… Flört Får verkligen önska dig lycka till, hoppas alla är fria från diabetes!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

UlrikaD
0

#5 Fast det är väl just Campbells som är diabetes-drabbade.

Minitassen
0

VV kan vå diabetes, men vanligaste hos Campbell.

Schniigel
0

Hamster nummer ett är testad! Lakrits är frisk som en nötkärna haha ;D

Nästa hamster som ska testas är Snorre!

PsychoTroll
0

Va heter dessa sticktester som man tar i urinen? Kan man göra detta på hund med? :O

Schniigel
0

Clinistix heter dom, har dock ingen aning om vilka djur dom funkar till. Man får 50st i ett paket så jag tänkte testa hela familjen haha… utom möjligtvis Ekorren ;)

Odette
0

#11 även dig själv..? hela familjen tänkte jag hihi

_

Schniigel
0

hahaha ja, båda jag och mamma har kollat oss xD

Tinwe
0

Min pojkvän har diabetes, och han måste ju ta sprutor och sånt varje dag, hur gör man med hamstrarna? Bara ändrar kost eller? :O

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Schniigel
0

Ja man får ju anpassa kosten och så länge dom inte lider så kan man ju ha kvar dom men annars blir det nog tyvärr avlivning..

Tinwe
0

#15 Ah okej :( Shit vad jobbigt.. Men endå förstår jag.. får man inte insulin så kan man ju dö av det med.. och det blir ju en smärtsam död tillslut.. :/ Har det gått bra hittils med testen då?

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Schniigel
0

Ja jo det är jobbigt men so far så har det gått bra, Snorre är också frisk! :D

Nu är det Prozac som ska testas!

Odette
0

#17 sååå fin! gillar verkligen teckningen

_

Schniigel
0

Ja han är jätte fin. Tyvärr så blev han skadad av en annan hane och har plötsligt blitit hysteriskt rädd för allt och alla så OM han ska ingå i min avel så ska han på lite rehab först ;) … det ska han ju iofs i vilket fall som helst

Schniigel
0

Prozac är också frisk :D:D

Schniigel
0

Sist men inte minst så har vi Salmiak som ska testas!

Sigriiid
0

#7 Aha… trodde det var dvärgar i stort. Men alltså inte… så robbar o kineser behöver alltså inte testas?

#17 Galet söt!!! :)

// Emmily

Ellenfyrkant
0

Gammal tråd. Men hur funkar testet? Vad kostar ett paket stickor? Visar de på all diabetes både ärftlig och orsakad? Hur går man tillväga och hur ser man resultatet? Vore intressant om någon ville förklara! :) Och detta med att sätta dem i transportbur tills de kissar… Har man alltså en tom utan spån och lägger stickan i kisspölen när de kissat?

Mvh Ellenfyrkant

NinjaKakan
1

#23 Vad jag läste på internet så kostar det cirka 82 kr, och innehåller 50 stickor :P Kan dock inte svara på alla dina frågor, men jag tror man ska lägga stickan i kisset och ja, du har dom i en Bur utan något underlag alls, tills dom har kissat ^^

NinjaKakan
0

Och jag tror att där är en lapp med olika färger på som visar vilken färg stickan ska vara i om hamstern har diabetes eller ej. Men har inte själv testat, men ska fixa det så kan meddela senare om det är intressant ? ^^

Ratlings
0

Är diabetes vanligt på guldar? Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

NinjaKakan
0

Tror inte det är så vanligt hos guldisar, men det kan förekomma vad jag har förstått det som.

Ratlings
0

#27 Ah, bra att det inte är vanligt iallafall. Kan förekomma… Vid stort intag av socker då, som tex. söta frukter?

// Lise

NinjaKakan
0

#28 Antagligen, jag är inte så insatt på diabetsfronten, men det lär ju bidra till att dom får diabetes iaf :)

mjuhm
0

Vad jag läste så var det tydligen väldigt/ganska ovanligt hos guldhamstrar.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Ratlings
0

Ja men dåså, då är det nog ingen fara här iallafall! Glad

// Lise

Ellenfyrkant
0

Så vad gör man åt det om man testar en bebiskull och endel av dem visar på diabetes? Säljs de normalt till reducerat pris? Avlivas de?

Hur farligt är det för en hamster att ha diabetes förutsatt att ägaren är mycket insatt i näringslära och Foder? Kan de leva ett normalt liv?

Mvh Ellenfyrkant

Charlie2006
0

Hålls tassar och tummar att alla är diabetes fria. :)

#32 Vad jag förståt från uppfödare, kanske inte stämmer nu var ett tag sedan jag läste det. Så avlivas både vuxena och bebisar som har diabetes. Själv behövde jag aldrig göra det när jag födde upp dvärgar.

Lite kortfatat vad det står om diabetes hos hamster på SHF sida - Det höga blodsockerhalten gör att inre organ tar skadda. Tynar så småningom bort, då den dricker betydligt mera än normalt. Diabetes behandlas inte hos hamster och man bör avliva hamstern så snart den börjar verka trött och hängig.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

NinjaKakan
0

Jag börjar fundera på om Kakan har fått diabetes. Tycker inte jag har gett han speciellt mycket frukt,torkad frukt osv, men har på senaste dagar märkt att han kissar mer. Så ska iväg och köpa diabetesstickor såfort jag fått pengarna den 25 så får vi helt enkelt se. Men visar det sig att det är diabetes så vet jag faktiskt inte hur jag ställer mig till det.