Jordgubbar
Hej! :) jag ska skaffa en dvärghamster, men jag vet inte vad det är för ras än. Jag har läst att dvärghamstrar kan äta söta bär, kan de äta t.ex jordgubbar, hallon osv då?
Hejsan! Om du ska skaffa en dvärghamster, så ska du först veta att det är lag på att dom ska vara 2 och 2 för att dom är flockdjur, så ska du skaffa dvärghamstrar får du köpa 2 :)
Man kan ge dom bär, men man får vara lite försiktigt med t.ex hallon för det är en stenfrukt. Jag ger mina hallon, men bara lite och mycket sällan :)
Okej då vet jag. Så en dvärghamster kan inte ens vara själv om den är van med det från början?
Om jag köper den hamstern som jag har tänkt så får jag väl köpa en kompis till den senare. :)
Nej helst inte. Dvärghamstrar är flockdjur och ska därför ha en artfrände enligt lag. Det ena undantaget är om dom bråkar och man får sära på dom. Det bästa är om du köper 2 kullsyskon och har en stor Bur, med 2 saker av allt. :)
#4 De ska helst vara köpta på samma gång och från samma kull om de ska trivas bra tillsammans. Det är svårare att få en äldre hamster som levt ensam att fungera ihop med en ny. De är flockdjur och det är en lag på att de ska leva 2 och då om det går. Går det inte är det en annan sak men man bör prova först.
#6 Det låter bra :) Jordgubbar kan man ge. Hallon skall man vara försiktig med som NinjaKakan sa. Finns en del trådar på sidan angående vad som går bra att ge och vad som inte är bra för den eller vad man skall vara försiktig med.
Eller 2 st från en djuraffär som har bott med varandra.
Okej tack :)
#8 Jag hade hellre satsat på hamstrar från uppfödare då får du handtama hamstrar och om det inte fungerar så vill de flesta uppfödare ha tillbaks hamstern. En djuraffär tar ju inte tillbaks en hamster om dina 2 inte kommer överens bla. Inte heller om de är väldigt otama och rädda, vilket det finns en del djuraffärshamstrar som är.