Mår dvärg hamstrar dåligt av att vara ensamma?
Igår var jag i djuraffären för att köpa två st dvärghamstrar, ''tanten'' i affären sa att jag absolut skulle ha dom var och en och inte tillsammans. Jag sa att jag läst på internet väldigt mycket där det står att man ska ha dom tillsammans, men hon sa att om hon skulle säga att man kunde ha dom tsm så skulle hon ljuga.. hon har jobbat i djuraffär i 35 år så jag kände väll att hon visste vad hon snackade om. Så iaf jag kom hem med en liten kille på 6-7v som är vintervit och jag undrar om han mår dåligt av att bo ensam?
Och någon som kan se vilken färg han är? glömde fråga i affären
Färgen kan jag inte svara på vad det är men enligt lag ska dom vara 2 och 2. Dom kan faktiskt dö av att dom mår så dåligt att dom är ensamma. Men det är inget som har hänt mig. Jag har 2 stycken som inte går ihop, eftersom min ena var ensam redan från början.
Men jag tycker du ska åka tillbaka och köpa en till av dom som han gick tillsammans med. Ha en extra Bur klar ifall att och om det inte går har du iallafall testat.
Hamstrar från djuraffärer kan vara kinkiga mot andra så ibland går det, ibland går det inte.
Snarast möjligt är det bäst att åka dit, så det inte dröjer förmycket tid imellan för då går det oftast också bättre :)
Okej tackar för svaret. då blir det att åka tebax till djuraffären imorgon :) Jag vill ju verkligen det bästa för min lilla kille. Gåre bra att åka buss med hamster? kommer inte kunna få sjuts imon.
Ja… de är ju flockdjur och jag tror ju inte att de precis vill vara ensamma dom har ju inget annat val.Sen är det ju lag på att de ska vara minst 2 & 2.Jag tycker också att du ska åka tillbaka och köpa en till bror till den.Han är av färgen sapphire pearl eller agouti pearl, tror jag.
//Flöffo
Tackar för färgen :D (Y) Ska ringa och kolla om affären som jag köpte honom i har uppet idag, ganska liten chans pga att det är röd dag men alltid värt att försöka
Du kan säkertligen åka buss med hamstern, se bara till att ha han innanför jackan och så han har det varm och inte får massa vind på sig :) Eller om du tar med dig en liten transportbur istället och har en varm vattenflaska i den och en tjock filt över :)
Något du bör vara medveten om är att dvärghamstrar som kommer från djuraffären kan ha problem med att bo 2 och 2. Det är därför djuraffärerna rekommenderar att man har endast 1 dvärghamster då det flera gånger hänt att den ena dvärghamster bitit ihjäl den andra och skrämt ägaren så att den kommit tillbaka till djuraffären och skällt ut djuraffären.
Men jag vet flera som har har djuraffärs hamstrar som klarar av att bo 2 och 2 :)
Det ser ut som din hamster är en agouti pearl.
Mvh Alicia.
#5 tack för tipsen hur jag ska kunna åka buss med den :)
Det är värt ett försök iaf :) annars har jag en samla plastback som jag tänkte sätta ihop med min nuvarande gallerbur men om dom inte funkar tsm så blire 2st bra burar :)
Känner mig lite rädd också att jag inte kommer märka om dom bråkar :o och inte hinna dela på dom innan något alvarligt händer.
Och ska man ha två st hus,eller kommer dom kunna sova tsm om dom går bra ihop?
Du kan ha galler imellan när dom träffas så dom bara får lukta på varandra och du kan ta på dig en vante om dom börjar bråka så du kan sära på dom och så slipper du själv med att bli biten.
Ha 2 av allt ^^ 2 sandlådor, 2 hus, 2 matskålar så minskar du också på chansen att dom bråkar :)
okej ;)
Som dem övre sagt så ska dem bo 2 och 2. 
Sen är han av färgen Agouti pearl inte Sapphire pearl. 
ah okej tackar :)
Jag ringde och hörde om dom hade uppet idag och som tur var så hade dom det.. Men så passade jag på och fråga om burkompisen som min lilla kille bodde med var kvar, då svrarade hon att han redan blivit såld :( .. Hur gör jag nu? Kommer min hamster bli typ deprimerad om den inte får någon kompis??
#12 Vart bor du? Det finns en massa uppfödare som föder upp fina hamstrar med ungar till salu just nu. :)
Bor i göteborg :) .. Kollade själv runt lite efter uppfödare innan jag bestämde mig för att köpa från djuraffär, och närmaste jag hittade var i Trollhättan. Har inte möjlighet att ta mig dit.
Men nu har jag iaf min lilla kille, uton någon burkompis.. Vill verkligen att han ska må bra
#14 då borde det ju finnas zoo i närheten där du kan skaffa en liten kompis? :)
kan man sätta ihop när han är 7v :D ?isf måste det vara samma art och sånt :o ?
#16 Det behöver inte vara samma art eftersom båda ska vara hanar. :) Sen är oftast zoo hamstrar hybrider, alltså en blandning mellan Campbell och Vintervit. :/ Men ja, du kan sätta ihop honom med en annan när dem är 7 v. :)
Toppen då blire nog ett försök med det ;D tack så mkt för hjälpen