Har rymt igen...
Känner hamstrar igen olika omgivningar? Typ som rummet där hans Bur står?
Nu är det så att busungen rymt igen… :S
Förra gången så hittade vi honom i matrest avfallspåsen under diskbänken.
Tror ni att det är troligt att han går dit igen? Att de liksom lär sig känna igen saker?
Suck… Nu har jag iaf lagt mat i pappers påsar, i de flesta rum…hoppas man hör ett prassel ikväll.
Har letat överallt verkligen, så tro inte att jag ger upp eller liknande…
Tacksam för hjälp/tips hur man fångar hamstrar som rymmer,… :-)
Tänkte lägga ut favoritmaten i påsen i mitt rum…ha dörren öppen och lyssna på om han kommer tassande fram…
Och om de rymmer in i trånga utrymmen, är de kloka nog att komma ut därifrån när de blir hungriga?
Ja de känner igen omgivningen hyffsat bra. Min ena hamster har rymt 3 grr, 2 av de gångerna var han i köket bakom/under köksskåpen. Dit hade han rymt från vardagsrummet från en bokhylla… GALET! krypt in i något hålrum i skåpet och gömde sig där på samma ställe båda gångerna. Sista gången var han under soffan och sov, trodde han var död… SJUKT läskigt :(
Men det var ett skafferi i det skåpet han gömde sig i med hamstermat i på den hyllan över. Han klättrade upp där och bet hål i påsen och smaskade i sig lite pumpakärnor ;) haha. Tror de gärna går till ställen där det finns mat. Verkar ju så :)
Tipsar igen om följande "fälla" som alltid funkat för mig.. Ta en spann eller låda, tillräckligt hög för att hamsterbusen inte ska kunna ta sig ur. ( hade plastspann som var 25cm hög till mina guldisar.. ) Lägg massor av mjukt fallvänligt material i botten. Gör en trappa av böcker eller likn upp till kanten av spannen. Lägg en fallbräda av wellpapp eller likn material från böckerna ut över spannkanten. Lägg några chips eller annat stinkande godis längst ut på brädan.. Busen kommer trilla i spannen… Se bara till att brädan är av ett material som inte skadar hamstern i fallet! Lycka till!
Hittade honom! Haha!
Vet ni hur? Jo, jag gick in i alla rum, tog med mig en plastskål med hans torrfoder (hamsterblandning) i, och satte igång o prasslade/ skakade skålen i varje rum.
Tillslut gick jag in i sista rummet. Prasslade, och vände mig om… Då var han där! Under skrivbordet och stirrade på mig. Vi stirrade på varandra i säkert 2 minuter, innan jag tog honom i famnen. :P Haha.
Överröste honom med tusentals pussar.
Tack alla för tipsen o stödet. :)
Vilken snäll grabb du har! Så lätt har jag aldrig haft det! Nästan lite orättvist, men grattis grattis! Fin komplimang som matte! :D
Jo, han är allt en speciell krabbat :P Dock kommer det säkert bli svårare nästa gång han rymmer… vem vet!