Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 6316 ggr
Guldhamsterdjur
0

Hur transportera hamster på bästa sätt?

Min hamster behöver ett veterinärbesök. Han sover dock på dagen och hans Bur är för stor för att flytta. Han vägrar sova i en mindre Bur eller på annan plats än den han är van. Han är lättstressad och strikt rutinbunden. Inte helt handtam.

De symptom han behöver veterinärvård för är en lättare men ihållande klåda samt ett mindre antal av någon sorts små vita knottror som syns och känns på ryggen.

Han är inte tam nog att gå att hålla i även om han med mig är ganska avslappnad och vänskaplig.

Hur ska jag göra? Blir galen. Han måste ha hjälp men jag vet inte hur jag ska få honom till veterinären eller hur veterinären ska kunna undersöka honom.

Bruden-Mbuti
0

det säkraste är om hamstern reser i en box el låda.

åker den i buren och en olycka sker så kan den få lösa saker på sej eller fara iväg i buren så han skadar sej.

är du rädd för att ta i honom sätt på dej vantar.

Guldhamsterdjur
0

Han bits inte. Han är bara omöjlig att lyfta. Risken finns att han flyger iväg och skadar sig om man lyfter honom.

Dessutom känns det hemskt att väcka honom mitt i hans sömnpass och utsätta honom för en massa ljud, ljus och förvirrande intryck. Kan han inte få t.ex Wet-Tail av sånt?

Clariiz
0

Att han blir lite sur för att bli väckt skulle för mig inte spela någon roll när det är ett nödvändigt veterinär besök det handlar om. 
Gör i ordning en transport Bur med en massa spån och toapapper och ställ den riktigt nära hans vanliga Bur. Lyft sedan ordentligt och släpp honom inte. Då borde han inte kunna bryta sig loss. 

Sedan kan du ju låta honom göra sig tillrätta i transportburen ett tag innan ni måste åka.

Självklart ska man undvika stress, men i sånna här situationer finns det nog inte så mycket du kan göra. Ev. kan han få lite lugnande hos veterinären.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lojs
0

Om det går så skulle du ju kunna låta transportburen stå i den vanliga buren, liggande ner, ett par dagar, om hamstern tycker den ser mysig ut så kanske den sover där i och det borde bli en lugnare resa när den är van vid transportburen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Nilla_93
0

jag köpte en liten låda till min hamster aom jag fyller med flis från buren + hans wc och en mysig handuk då klarar min lille kompis av en färd på 2 timmar

mandyosv
0

#5 Jättebra, ta upp honom i en skopa eller burk och lägg försiktigt i honom i lådan. Lägg i en bit gurka som han kan ha under åkturen, så han får vätska. Är veterinärvård nödvändig får du helt enkelt försöka skopa upp han ur buren och få honom i lådan, det är inte speciellt svårt när du väl gör det. Lycka till :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Evovva
0

Som #4 sa låt gärna transportburen stå i den vanliga buren så han vänjer sig.

Toan behöver du inte ta med. Den är bara i vägen och kan vid en olycka skada honom.

Lycka till!

Nilla_93
0

det beror på hur långt man kör och om hamstern har kissproblem som min har

Guldhamsterdjur
2

Jag bestämde mig för att köpa en Maxi Duna, den som är 99x51 cm. Det får bli hans nya permanenta Bur iaf tills eventuella hälsoproblem är 100% utredda/behandlade. Den är lätt att bära, bra kompromiss mellan flyttbarhet och storlek, ryms i bilen etc. Tänker spänna fast den ordentligt i bagageluckan på en kombi och helt enkelt ta honom till veterinären medans han sover som vanligt. Han lär knappt märka det. Är inga bergsvägar eller leriga landsvägar man behöver köra på så är buren ordentligt fastspänd och man kör försiktigt lär ingenting flyga runt där inne. Dessutom ligger ju hamstern troligen och sover så.

En för sammanhanget dyr och kanske opraktisk lösning men jag hade tänkt skrota den nuvarande träburen förr eller senare ändå. När jag har fått grönt ljus från veterinären och hamstern är frisk kanske han får ett nytt öppet akvarium istället som är minst 120x60 stort, men tills vidare duger en en meter lång maxi-duna bra.

madsan
0

#0 Kanske du har något hus med botten som hamstern brukar sova i? Då kan du ju lyfta huset ner i en transportbur en stund innan ni ska åka? Då hinner han vänja sig vid miljön och du kan prata med hamstern under tiden så att den fattar att det inte är farligt och att du är där.

Madsan

Madsan