är det verkligen sant?
Är det verkligen sant att ifall man väcker sin hamster på dagen så förkortar det deras liv?
Jag väcker min hamster runt 18/19 eller senare på kvällen, så får han komma ut. Men hur mkt behöver en hamster sova egentligen då? För min hamster går och lägger sig när jag släpper in han igen i buren, sen sover han hela kvällen och någon gång på natten är han uppe (och han är uppe och kissar regelbundet) Sen sover han heela dagen ända tills jag väcker han.
Det är väl väldigt mkt? Han är 1 år och 4 månader ungefär..
Jag gör likandant med min sömntuta och jag har väldigt svårt att tro att jag förkortar hans liv bara för det. Han får bra och varierad mat, färskt vatten varje dag, rent i buren, aktiveras och motioneras regelbundet, borstas/kammas varje dag osv osv osv…
Jag har också läst kommentarer om att man förkortar deras liv om man väcker dem, men då säger jag bara såhär: Ge mig tillförligtliga källor 
Haha okej bra att det inte bara är jag som inte direkt tror på det :D Hehe fast de kanske behöver sin skönhetssömn? ;)
Klart att de måste få sin sömn, det är viktigt. Men om man inte väcker dem helatiden/flera gånger under dagen så känner inte jag att det kan vara skadligt. Jag väcker min latmask runt 20-21 så han får komma ut och motionera lite, annars hade han sovit tills jag skulle göra samma sak = han hade aldrig fått komma utanför buren. Det är snarare mer skadligt.
Men som sagt, man ska inte väcka dem i onödan och så sent på kvällen man kan :)
Ja såklart :) Min hamster kommer upp och kissar ganska ofta, elelr hämtar mat, då brukar jag också ta upp honom så han får komma ut :) Därför varierar tiderna lite, men jag håller mig till 18-19 ;)
Jag började väcka mina runt 18 i början med att ge mat och prassla lite i ströet. Nu har de vant sig vid tiderna ganska bra så de kommer ut själva från 17-20 ca. Oftast någonstans runt 19 tiden. Nej att det förkortar livet är en myt. Självklart kan det förkorta livet om man inte låter dem sova ordentligt. Men de mår inte dåligt av att få in en ny rutin sålänge de får sova på dagen som de gör i det fria. Sen skall man ju inte gå och väcka och peta på dem osv när de sover helt i onödan.
Ja sant, min hamster verkar aldrig vänja sig vid tiderna. Han vill alltid sova verkar det ju nästan som ;)
Och han har blivit jättetjock nu.. :( Man känner typ att det sticker ut lite på magen, haha så nu har jag sättit in hjulet och så ska han inte få Barnmat mer. Bara typ max 1ggr/vecka. Haha han som älskar det ;)
#6 Har också en som lägger på sig lätt ;) dratt ner lite på det feta till han med. Men visst känns det taskigt när man har 2st hamstrar till som behöver lägga på sig som får massa feta saker och inte han:/. Men det är ju bra att det är så dock, de mår ju bäst av att ha en bra vikt. Tycker att Panter har bra vikt nu men behöver inte lägga på sig mer än så :)
#7 haha ja, min har ju vart bra vikt i typ hel sitt liv (förutom de första månaderna då han vägde typ 260 g, haha asmkt fast han var egentligen inte tjock) och itne lagt på sig lätt, men nu verkar han ha gått upp ;) Säkert för barnmaten..
Men han väger iaf över 200 g, och det är väl bra att ha en stor kille? ;)
Nä det är nog ganska överdrivet att man skulle förkorta deras livslängd, däremot kanske det inte är så bra i längden om man väcker dem flera gånger per dag. Det stör ju dygnsrytmen, är ju trots allt nattdjur vi har att göra med :p
Men man brukar kunna vänja dem ganska bra vid att kliva upp tidigare på kvällarna, så att man hinner ha dem ute så mkt som möjligt. Så man får försöka kompromissa lite, det är ju för deras eget bästa såna gånger.
Sover de till 22.00 är det kanske inte så många som har möjlighet att vara uppe en timme till, eller två- för att hinna ha ute sin hamster 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Haha ne precis, min slöis vaknar TIDIGAST 00-01 och då har han sovit ostört hela dagen och vad jag kan bedömma så är han uppe till ca 4-5 på natten 
#10 Min hamster också, men jag tror inte han är uppe ända till 4-5, kanske 3-4. Sen kanske går han upp en timma kl 5 också.. Han sover jättemkt!
#11 Sömntutor vi har :-P