Springer alla hamstrar i hjul förutom mina?
min första guldhamster jag hade som barn sprang aldig i hjulet, hon klättrade under eller över det, men sprang aldrig i det.
Nu har jag också en guldhamster, vi har snart haft henne i ett år och jag tror hon sprungit i hjulet en handfull gånger. Den här guldisen tycker bäst om att gräva gångar i spånet.
Är mina hamstrar konstiga?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Nej, det är väl snarare bra. Det betyder förmodligen att hon får tillräckligt mycket motion och stimulans utan att behöva springa massa i hjulet. Sen är det ju även viktigt att se till att hjulet är tillräckligt stort, kan dock inte måtten för tillfället.
Hjul är aldrig nånting du måste ha, så länge hamstern får röra sig utanför buren och har tillräckligt mycket leksaker och utrymme i buren.
Har själv tre dvärgar, två springer ganska mycket i hjulet medans den tredje inte ens provat hjulet nån gång (vad jag sett)
//Jessie
Min kille springer inte heller i hjulet :)
#0 Alla hamstrar är ju olika och tycker om olika saker, alla har olika personligheter helt enkelt.
Tror nog hon får tillräckligt med motion ändå.
Jag har bara Hjul i rasthagen och de får välja själva om de vill springa i det eller inte, alla mina gillar dock att springa i hjulet.
#1 Minsta lagliga mått på ett Hjul till en guldis tror jag är 18-20cm någonting? Mitt är 28cm och det är runt den storleken man bör ha för att hamstern inte skall böja rygg/nacke för mycket när den springer.
#3 Eftersom jag inte har guldisar själv så har jag faktist ingen aning om måtten. Har bara dvärgar och dom kan springa utan att böja opå ryggen så jag har faktist inte kollat måtten på hjulen, eftersom jag ser att dom inte har några problem med att springa i dom. (:
Kan tillägga att mina har Hjul i buren dagtid men jag tar ut det på natten eftersom ljudet stör mig.
//Jessie
#4 Ja jag anklagar dig inte för något. Läste att du hade dvärgar ;) Tänkte bara informera eftersom du skrev att du inte kunde måtten för tillfället. Och eftersom hon har guldis så är det ju bra att veta även fast den nu inte springer i hjulet just nu:)
Det är nog olika från hamster till hamster. Jag hade en hamsterhona som aldrig sprang i hjulet..men när hon närmade sig 2-årsåldern tyckte hon helt plötsligt att springa i hjulet var jätteroligt
Mina springer i hjulet då och då men det är helt normalt att de inte gör det :)
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"