Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2953 ggr
Bejbymoose
0

snart hamsterägare.

hej! Jag ska snart köpa hamster, men jag håller fortfarande på och kollar på burar till det lilla livet. jag har sett alla inlägg om minsta storleksyta o.s.v. men där står det bara i m2 och mattegeniet här skulle gärna uppskatta cm mått ^^
Så passar en duna multi till en guldhamster? 
Burens mått Långsida: 71 cm
Kortsida: 46 cm
Höjd: 31.5 cm

Ska jag köpa hamstern från djuraffären eller en uppfödare tycker ni? och de har väl en toalett hörna? skapar dem den själv och sedan sätter man dit en toalett eller ska man göra det från början så den får hitta dit?

En till liten snabb fråga, måste man ha ett Hjul i buren hela tiden? Jag tänker på nätterna så låter det ju så väldigt mycket, kan man inte ha hjulet i lekhagen där hamster får vara nån timma om dagen? Har ju hört att dem kan bli hjulberoende så det kanske är bra om de inte har den i buren?

tack för svar
/snurrig tjej ;)

Nova_Filippa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja , jag tycker du ska ha hjulet i buren…min dvärghamster har sitt Hjul om netterna ….men min är inte så (hjul) Beroende! men aja din kanske är det..

Nova_Filippa
0

har du fått en?

Bejbymoose
0

Nej jag ska köpa en snart, tänkte bara läsa på lite mer om dem först så jag kan försvara mig i djuraffären (de brukar ju packa på än en massa skit) :)

Evovva
1

Köp hellre hamster från uppfödare. Dom är mer hanterade och sedan får du hjälp när du behöver.

Oftast så vet inte dom i zoo affären speciellt mycket om djuren dom säljer tyvärr eller om skötseln av djuret ifråga.För 10 år sedan när jag köpte min dotters första hamster var det från en zoo affär.

Det ångrar jag bittert. Den gick nästan inte att ta i och den bet både mig och min dotter.

När jag sedan köpte hennes andra hamster så var det från en uppfödare. Skillnaden var som natt och dag.

Bara den fick bo in sig så kunde man hålla på med den hur mycket som helst.

Efter det har jag bara köpt från uppfödare förutom när vi fick en från djurhemmet tigerharen och när jag för ett år sedan tog hand om 2 hamstrar som Ulrika D här på forumet fick hasthigt och mindre lustigt fick hjälpa till att omplacera.

Men båda 2 kom från uppfödare från början.

Frosstis
1

köp.från.uppfödare.!!!

min zoohamster är underbar, men jag tror han kommer från uppfödare från början. Men zoohamstrar brukar oftast vara aggressiva.

Du ska inte ge hamstern Hjul förrän den är 5 eller 6 månader. Köper du dvärghamster ska du ha 2 st, guldhamster 1.

Hjul kan du ha i endast rasthagen om du vill, och multy duna är bra. Men du kan också köpa en samla-låda från ikea, mycket större&billigare! Köp den största modellen för 149 kr, sök på SAMLA på ikeas hemsida! :D

Jao, du kan läsa på mer här:

http://hamsterinfact.n.nu

Frosstis
1

ajuste tänkte också tillägga att om det där med toalett, om du har en skål med Sand i brukar de fatta att de ska kissa där, annars skapar de en egen hörna. Men vissa hamstrar är inte så rumsrena, så de kissar lite överallt. Tänkte också säga att ha trähus, inte plasthus! :D Och inte hamstervadd eller någon sorts sten, alltså saltsten, kalksten etc.

Odette
1

Är det en guldhamster du funderar på? I såna fall finns det lite information på min hemsida, lite om skötsel, mat osv. Sen är det bara att kolla lite olika artiklar här på iFokus, gamla trådar och så.
Hoppas du hittar all info du behöver :)

Min hemsida- direktlänk till hamsterfakta

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

mandyosv
1

Jag har massa små bebbar hemma om du är intresserad! Multi duna är jättebra! :D

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

luddtott
0

dom Tjo!

Håller med tidigare talare i tråden uppfödare är bäst. Jag har haft flera hamstrar från zooaffär och de har iof varit helt fantastiska individer som blivit jätte tama. Men fördelen med uppfödare är att du vet var hamstern kommer ifrån, du kan oftast få se föreldrarna och funderar du över något kan du alltid fråga uppfödaren. Ungen är hanterad från dag ett nästan så visst en liten bebis är alltid en liten bebis vilket kommer med mycke spring i benen. Skillnaden jag ser med min Griffe som kommer från Sulfidas är att han va van vid att bli upplyft när man fick hem honom medan flera av de tidigare fick man lära att det va helt ok att bli upplyft…

Så uppfödare helt klart :)

Sen hjul…hm alltså jag började utan Hjul med Griffe men det slutade med att han va helt vild i buren på kvällen trotts att han fick va ute i hagen flera timmar.

Jag vet att åsikterna om Hjul går isär och det pratas om beroende mm men vissa mår bättre av att få ha Hjul innan 6 månader… Jag ser det såhär jag gillar inte att jogga o tror att om jag va hamster hade jag klarat mej utan Hjul medan min kompis som tränar massor skulle blivit tossig om hon va hamster och inte fick springa i hjulet…

Har sett på mina tidigare (har haft 8st under åren) och de har sprungit olika mycke på nätterna.

I det vilda springer hamstern flera km per natt så springer flera timmar i hjulet är inte så konstigt. Sen visst vore det naturligt vis bättre om hamstern fick springa dom km på annat sätt än på något annat sätt än i ett hjul…

Annars får jag passa på att önska dej lycka till med hamster letandet. Hamstrar är super trevliga djur…och tro mej man vänjer sig vid hjulet…efter några nätter är du så van att du saknar det när du inte hör det :)

Bejbymoose
0

Tefatshjul, hade det kanske varit något? Någon som vet? Logiskt sätt så borde de ju vara tystare, någon som testat dessa? :) http://www.gnagarboden.se/tefatshjul-large-p-502-c-254.aspx

Lojs
0

#10 De är rätt tysta, låter lite mer än mina trähjul, men inte så farligt. Problemet är att den storleken som passar för guldhamster tar så stor plats i buren om man jämför med ett Hjul. Så jag har mitt i en rasthage.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Bejbymoose
0

Men man kanske kan sätta in det där några timmar på kvällen, 18-23 typ. Så får han springa av sig och jag slipper vakna av att han springer där :)

Bejbymoose
0

Funkar storlek medium (16,5cm) till en guldhamster?

mandyosv
0

#13 Ta största istället :) Guld ska ha minst 20 tkr jag

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Bejbymoose
0

Okej :) tack ^^ på söndag flyttar den lilla killen in :)

Frosstis
0

f16,5 är ALLDELES för litet, för litet för lagen också. Minst 20 cm, men ta så stor som du kan :D

Nova_Filippa
0

vad är det för slaks hamster dvärghamster? guldhamster? om det är en dvärghamster är det en sebirisk?

Zorro_Tiger
0

17# Det finns inget som heter sibirisk dvärghamster?

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Bejbymoose
0

ska köpa en guldhamster :)

mandyosv
0

#19 vart ifrån? :D

Roonja
0

#17 Det finns inget som heter Sibirisk dvärghamster! ;)

Minst 20 ca i diameter ska hjulet vara. :D

Bejbymoose
0

Det blev från en djuraffär, alla uppfödare i Göteborg sitter i karantän :(

Roonja
2

#22 inte alla. Hoppas du får det bra med din hamster. Var försiktig med den i början. Zoo hamstrar är oftast inte hanterade så dem kan bli stressade och bitas i värsta fall om man inte är lugn med dem. Men om man är det så kommer det bli din bästa vän.

Men tycker du kunnat köpa från uppfödare. Men det är ditt val. Glad

Lojs
1

#22 Frida här på forumet sitter väl inte i karantän, jag bor visserligen i Varberg, men levererar ofta till Göteborg och sitter inte i karantän.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mandyosv
0

#22 Inte jag :) Finns i Kungsbacka men är inte reggad uppfödare eller så :) Kan någon säga varför de sitter i karantän är det detta papolova eller? Kan någon förklara

Roonja
1

#25 Ja, man har 8 månaders karantä när man importerar på grund av papova. Dock hade Kerstin inte det. Hon valde att inte ha det och utsätter nu sverige för papova igen. Hennes kanske inte ha det, men det är ändå dåligt att hoppa över karantän…

UlrikaD
0

Grattis till nykomlingen!Skrattande

Det går att läsa om papova på SHF:s forum.

mandyosv
0

Hur märker man om dom har det då? Då borde hela sverige dagligen utsättas för papova isånafall eftersom att väldigt många djuraffärer tar in hamstrar från grossister som i sin tur importerar de ifrån andra länder, eftersom att det är ungar så kan de inte ha suttit i karantän i 8 mån :)

UlrikaD
0

#28 Kanske inte ska ta papova-diskussionen i TS tråd.

Finns flera trådar om papova. Och du har helt rätt, folk som köper från djuraffärer borde också ha dem i karantän.

Detta står t.ex på SHF:s hemsida:

"Köper du ett djur från en zooaffär så bör du sätta dig själv i karantän om du inte vet härkomsten på djuret."

qiiwie
0

RONJA!!!!

NU SLUTAR DU!!

INTE ETT ORD TILL FRÅN DIG OM MIG!!!!

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
mandyosv
0

#29 Okej, då är det ju bra att jag har mina fina hamstrar från kerstin hemma hos min mamma och resten med ungar osv hos pojkvännen…..

Vad tycker du jag ska göra iochmed att jag praktiserar i zooaffär som tar in från imazo?

UlrikaD
0

#31 Som sagt, ta diskussion om papova i en annan tråd. Läs på vad som finns att läsa om det.

Vad gäller zoo-hamstrar så kan de ju dra med sig massor in, men det är ju upp till folk som köper dem. Har aldrig gillat att djuraffärer säljer djur men det hör ju inte hit alls.

Roonja
3

#30 jag sa bara att jag skulle haft karantän och att det är fel att inte ha det. Sen får du göra hur du vill. Jag kommer inte sluta. varför ska jag det? Jag sa bara det rätta att man ska ha karantän. Verkar som alla hoppar på mig idag.

mandyosv
0

#30, visst är inte cindy eller david importerade? Så då är det ju inget problem :)

Roonja
0

#34 Har du en roan, då måste deras föräldrar vara importerade.

Då sitter du ju själv i karantän!?

mandyosv
0

#35 aha hade jag ingen aning om, men visst, jag har dom ändå hos min mamma så det är inga problem, de är flera kilometer ifrån mina andra hamstrar :)

UlrikaD
0

#36 Kerstin informerar ju alla sina köpare om att de är från importer så då borde du fått reda på det.

Så här står det på SHF:s sida som jag länkade till. Sen är det ju upp till var och en vad man gör med dem reglerna, men säger bara vad det står där, men går alltså att läsas i sin helhet på deras sida. Men just angående karantän:

"Tar du in ett djur från andra länder till ditt hem så ska styrelsen kontaktas och du sätts i karantän i minst 8,5 mån. Lämnas djuret hos annan person så är det ditt ansvar att informera om karantän och vad det innebär.

- Under dessa 8,5 mån får du inte besöka några sammankomster med något djur från din     uppfödning.
- Du får inte sälja några djur vidare från din uppfödning.

Köper du ett djur från en zooaffär så bör du sätta dig själv i karantän om du inte vet härkomsten på djuret.

Köper du djur från uppfödare som har importdjur så bör du sätta dig själv i karantän en tid framåt, från det att uppfödaren tog hem djuret så bör du räkna med 8,5 mån.

Även här gäller då vår regel ang att inte besöka sammankomster med något djur från din uppfödning."

Charlie2006
0

#22 Jag bor utanför Göteborg och sitter inte i karantän, dock skulle det nog inte spelat någon roll då jag inte hade haft eller har inte någon tillsalu för tillfället. Lycka till med din nykomling. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida