Det är inte rätt..
Vill bara säga hej då jag är ny medlem här och jag vill även dela med mig av en upplevelse som gjort mig väldigt upprörd gällande hamster köp i England. Jag bor då i England och hade nu bestämt mig för att bli med hamster igen då jag saknat att ha en fluffig liten vän sen min guldhamster gick bort från hög ålder för ett par år sen. Googlade efter hamster uppfödare för jag ville köpa privat men inte en enda verkar finnas här i närheten (eller ens inom en timmes bilfärd bort) vilket jag blev rätt förvånad över. Så det slutade med att jag och min sambo åkte till Pets At Home som är en nyöppnad djur affär i stan. Kollade runt på de söta djuren och tillbehör osv och bad sedan om hjälp för att välja hamster.
Människan som jobbade där kom fram, spottade uttråkat ut en massa osammanhängande information om hamstrar samt frågade vilken vi var intresserade av. Jag frågade om jag kunde få kolla på en grå hona som jag genast tyckte såg fin ut där hon låg tillsammans med sina syskon (de var fortfarande unga, antog det var därför de var ihop) frågade hur gamla de var och om alla var honor i den buren och tjejen svarade kort och osäkert på båda. Sen tar människan fram en bytta - typ en hundmatsbytta med mått på (som royal canin) och sveper i hamstern däri?! Hon frågar, precis lika uttråkat och oförskämt om vi ska ha den och jag fråga om vi kunde hålla den, nej de blir för stressade och kan då bitas var svaret.
Jaha tänkte jag, hur ska man kunna veta hur hamstern är då? Om den är frisk? Men men, med den otrevliga personalen och sambon som ville fort hemåt efter en lång jobbdag slutade det med att vi valde den lilla gråa guldhamster honan, åkte hem och släppte ut henne i buren som vi förberett. Hon verkade helt okej - tills vi såg baken på henne och jag insåg till min förtvivlan att det var alldeles blött ända upp mot ryggen - hon har ju wet tail!!
Vi ringde upp djuraffären och de sa att de har inget ansvar för hamstern efter att vi köpt den och önskade oss lycka till. Vår fina lilla Aeries klarade sig inte mer än ett par dagar, som så många hamstrar som drabbas av wet tail. :( eftersom hon var ung och helt otam lät vi henne vara i buren för att inte stressa henne ytterligare, bara bytte mat/vatten samt la in lite färsk sallad då hon inte drack över huvud taget men som sagt, hon klarade sig inte. Redan i bilen på väg hem var jag orolig (detta var ju innan jag ens sett henne ordentligt) för hon var helt still och tyst i lådan.
Hemskt dåligt av djuraffären tycker jag. För det första stressar de väl djuren än mer genom att hasa in dem i en bytta och inte låter köparen ta en ordentlig titt? Iallafall, jag ville inte köpa en ny hamster från samma ställe både på grund av att Aeries dog inom dagar av wet tail plus personalen men beslöt mig för att testa samma djuraffär men i staden brevid, och om de var lika oseriösa där hade jag tänkt leta vidare i en småstad häromkring där jag vet att det funnits en liten lokal djur affär förr. Jag begav mig till denna Pets At Home i den närliggande staden och klev in och bad att få se hamstrarna - och det var helt annorlunda.
Personalen var trevlig, frågade e del frågor, berättade om hamstrar i allmänhet och lät mig sen hälsa på hamstrarna. Hon sa det att de kan vara lite stingsliga eftersom de just vaknat, och eftersom de inte känner igen mig, men att de blir ju så tama som man gör dem i slutändan. Jag hälsade på 4 av hamstrarna och bestämde mig för en creme/beige färgad hane med ett par vita tecken, som glatt trampade omkring i mina händer, sniffade runt och med öronen uppe. En jätte söt svartvit kille tog sig en rejäl tugga av mitt finger också - han tyckte nog inte om mig! :)
Men igen, det är inte rätt att behandla djuren ELLER köparen så som de gjorde på den första affären. I den andra affären, trots att det var djur affär och till och med SAMMA kedja som den första, visste de ändå lite om djuren de sålde och var mycket trevligare. Jag vet inte hur det är med djur affärer i Sverige längre men efter detta vet jag att jag helst skulle köpa en privat uppfödd hamster både i Sverige och England.
Fy vad ruggigt!! Kan tyvärr berätta att det inte är bättre på flera djuraffärer jag besökt i Skåne.. En uppfödare är alltid bäst att köpa djur från, men vad gör man om en sådan inte finns. Jag förstår dig..
Du kanske skulle ta och kolla upp det där med Affärskedjans huvudkontor? Ett mail med din berättelse kanske skulle rädda några av djuren i affären du besökte först. Bara en tanke…
#1 Ja det var väldigt obehagligt och jag är orolig ifall de andra hamstrarna som var i samma Bur som Aeries också lider av wet tail eftersom det är så pass smittsamt och hon måste ha haft det sedan innan eftersom det första jag märkte när jag såg hela hamstern hemma var att det såg illa ut. Jag har mailat till den allmänna customer services grejen men har inte fått något svar än, hoppas på att de ska svara och åtminstone se till att personalen i butikerna är kunniga och VILL jobba med det de gör. Samt självklart hela tiden se till att djuren hålls friska och krya.
Usch, det är inte alls kul. Köpte en vit sö.mö. hane på ett zoo 30 min härifrån och även han fick wet tail. Det var sommaren 2011.
Han dog några dagar efter jag fick hem honom.
Nu köper jag bara hamstrar från uppfödare. :)
#3 Usch vad tråkigt, låter som det som hände med min då. :( min var också som sagt förvånansvärt tyst på hem vägen (ca 5 min med bil) så hon var säkert väldigt stressad, förvirrad och rädd vilket bara gör wet tail värre.
Den nya herren både väste lite grann (!) och tuggade friskt på den tunna kartonglådan hela vägen hem (ca 15 minuter med bil) och när jag väl var hemma och öppnade lådan hade han gnagt sig ur den första och halvvägs ur den yttersta lådan, kom hem precis i tid! :P
Fint att du delar med dig av din erfarenhet, man tror ju att det ska finnas rätt bra med uppfödare och andra privatpersoner där omkring. Men det beror kanske lite på vart man bor. I vilket fall som helst så är historien med din första hamster ett typiskt skräckexempel; man får knappt se djuren i sin helhet och blir dessutom pressad till att bestämma sig fort. Man ska helt ha gott om tid på sig när det kommer till val av djur, oavsett om det är en hund eller en liten hamster.
Men det är ändå roligt att höra att det var så pass mycket bättre på den andra butiken, då känns det ju som att det finns lite hopp iaf :) Just bemötandet är ju jätte viktigt, och att man känner att man faktiskt får se djuren och fråga om dem i lugn och ro.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#5 Det är tyvärr på tiden att fler folk inser att det är bättre att köpa djur över huvud taget privat faktiskt. :/ ja jag googlade efter uppfödare i alla städer jag kunde komma på som är under en timmes bilfärd bort och även kollade hamster organisationers sidor för uppfödare, de få jag hittade var på andra sidan av England. :( jag håller med, oavsett vad det är för djur, stort eller litet, så ska man känna att man FÅR fråga, att man får titta och hälsa osv.
Ja verkligen, jag blev glatt överraskad i den andra butiken där de var så mycket mer seriösa och trevliga. Mycket går ju på första intrycket när man köper ett djur och om man inte hinner se, fråga, utforska lite så är man ju helt oförberedd, tänk bara på det stackars djuret som inte ens är van vid människor. Nu vet jag bättre iallafall, om jag någon gång skulle hamna i en liknande situation.
#6 Verkligen märkligt att det verkar finnas så få uppfödare där i kring. Det är tur internet finns så man kan läsa på lite själv om djuraffärerna inte har så mycket kunskap själv. Däremot är det ju långt ifrån alla som gör det, och går efter vad som sägs i butikerna. Men möjligheten till att läsa på är ju betydligt bättre nu med nätet.
Kollar man igenom böcker om smådjur så kan man garanterat hitta minst 5-6 olika felaktigheter i texterna och boken behöver inte vara speciellt gammal för det :p
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_