Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3103 ggr
kimsanpimsan
0

Lugnar han ner sig?

Hejsan jag har haft min hamster i fem dagar nu och jag visste inte att man skulle lämna den ifred i 1-2 dygn först.. Så jag har hållt på med honom hela tiden är det någon fara? Även så undrar jag om den blir tam av att man bara håller på med den? Han är jätte snäll (har bitit mig två gånger men första gången var för han satt i sitt hus och jag stack in fingret och petade på hans rygg då vände han sig snabbt om och bet mig och det kan jag väll förstå att han vart rädd och inte var beredd och kanske ville va ifred andra gången råkade jag stoppa fingret precis mot munnen på honom så då kanske han misstog den för någon mumsbit?) Men han är också ganska sprallig och springer runt massa och han vill inte äta utanför buren och det är lite tråkigt jag vill ju att han ska kunna sitta och mysa med mig och äta ur handen och vara så tam som jag har läst att så många andra är. Blir han tamare om jag håller på med honom mycket?

Annars har ni tips om hur man kan göra honom tam/lugn och anske "lita" mer på mig och bli glad när jag öppnar buren och vilja komma ut till mig?

Han heter föresten Troy och är en guldhamster. Köpt i djuraffär.

Tack!

Kim

Anfa
0

Jo, hamstrar blir ju mer och mer tama med tiden, efter 5 dagar kan man inte räkna med att den ska vara tam. Tänk på att inte ta upp hamstern uppifrån, eftersom rovfåglarna gör det. Men pyssla med han nån gång per dag, och tvinga honom inte att gå upp i din hand. Lägg en godbit i handen så att Troy förknippar din hand med något posetivt och prata lugnande med honom när du håller på med honom. Ha tålamod och lycka till!

raudur
0

Min ena guld ville heller inte ha någon utan för buren en efter ca en mån så  började han äta utanför.Så det tar sin lilla tid,ha mycket tålamod såkommer det funka super sen =)

kimsanpimsan
0

Okej tack så mycket! :D

(skriv gärna mer förslag och tips!)

Sorkvandring
0

Man tycker ju i allmänhet inte om att äta när man är stressad eller på sin vakt. Min kanin till exempel accepterar aldrig godis från "främlingar"! :P

När han lärt känna dig så kommer han börja våga äta i din närhet, själva ätandet är ju förknippat med utsatthet för bytesdjur, något man bara kan göra om man känner sig trygg.

kimsanpimsan
0

Han äter utanför buren nu redan! :D Men bara om jag håller i honom och godisbiten (?)

linnea-n
0

Att man ska låta dem vara i buren i ett till två dygn är för att dem oftast känner sig ganska stressade efter resan och att komma till sin nya Bur med nya dofter. Det är nog inte allvärlden ifall du råkade göra fel, men undvik det nästa gång.

Din hamster är förmodligen ung? han kommer att lugna ner sig när han blir äldre och han börjar känna dig. Att du håller på med honom gör honom tam och van med din lukt. Stör honom inte för mycket bara för han behöver sin sömn också, men du ska iallafall hålla på med honom 30 min per dag.

Hamstrar äter när dem känner för det och brukar oftast inte vilja äta när dem inte är säkra på omgivningen.

hälsningar linnea nordlund

uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

www.narveshamstrar.weebly.com

emma-h
0

Hamster boar in sig i buren på natten, det är ingen fara! Det är bra om du håller han tam, men väck han inte för ofta, då det förkortar luvslängden om man väcker domm FÖR OFTA.

Lycka till! :)

Zorro_Tiger
0

Det tog gott och väl 3 månader för mig att få min lilla kille att bli tam. Sedan har jag ju min lilla tjej också som nog aldrig kommer bli tam :P

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

HejPåDig
0

Den här tråden är från 2009