Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2069 ggr
madsan
0

Rengöring

Vad använder ni för rengöringsmedel till buren och intedningen? Finns det i djuraffären eller finns det på typ ica? Madsan

Madsan

Evovva
0

Använder inte rengörningsmedel. Jag spolar av allt i hett vatten flera gånger.

[Avarice]
0

Kör med gammal hederlig Yes diskmedel, funkar fint. Är väldigt drygt med så behövs inte mycket.

Lojs
0

Jag använder vanligtvis vanlig grönsåpa och hett vatten, miljövänligt och får rent rätt bra, kissfläckar får jag bort med stålull.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Em_I_Am]
0

Rengör också buren med antingen yes eller tvättsåpa. Träsaker sköljer jag bara i hett vatten.

madsan
0

#2 tänkte att yes kunde vara giftigt. Har alltid yes hemma så då blir ju det bra :) Hett vatten är ju gratis med har jag hört haha ;) Jag har kört med hett vatten hittills men undrade om det fanns något medel till detta ändamål?

Madsan

madsan
0

Vad är det för såpa då? Märke?

Madsan

Twisted_T
0

Jag kör på Grumme grönsåpa :) Den är miljövänlig med så det är bra :)

Eller så har jag Grumme diskmedel som är ganska mild och miljövänlig med.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

madsan
0

#7 ska köra på det då :D

Madsan

[Avarice]
0

Yes är absolut inte giftigt och funkar fint ;) Men Grumme ska vara mer miljövänligt sägs det, båda två är bra så kör på det som känns bäst.

madsan
0

#9 okej vad bra! Tack för tipset!

Madsan

Flöffo
0

Jag har hört att Yes är farligt för hamstrar Förvånad

Men iallafall jag sköljer bara av med ljummet vatten flera gånger och skrubbar med en liten disk borste som jag har speciellt för djuren.

//Flöffo

[JoannaStridh]
2

Bara varmt vatten! Tycker det känns lite läskigt att ha massa rengöring och sånt…

[Avarice]
0

Okey, i STÖRRE mängder är det ju giftigt. Men det gäller ju alla rengöringsmedel. Jag brukade bada hundar och hästar i utspätt Yes då det är såpass snällt emot hud samt att det inte torkar ut.Jag använder det själv när jag diskar då jag annars lätt får så torra händer om jag använder andra medel, dock inte testat Grumme!

Scorpio97
0

Använder Grumme grönsåpa om det behövs, annars så kör jag med hett vatten. Sen har jag en speciell tvättsvamp som jag har enbart till hamstergrejorna.

//Jessie

Twisted_T
1

Tror inte att det är något fel på Yes heller om man bara har lite för doftens skull och blandar med mycket vatten. Jag har dock Grumme diskmedel hemma till all disk och hamstrarnas saker då jag tycker om dofterna, de är inte så starka samt att det är miljövänligt. Vet inte hur det är med Yes när det gäller miljö osv men jag gillar helt enkelt Grumme bättre. Grönsåpan använder jag när jag städar hamsterburarna (2 akvarier och en samla låda). Då spär jag ut lite grönsåpa i en hink med en del lagom varmt vatten och skurar ur med svamp. Den är inte heller så stark till doften men känns fräsch. Hade jag bara haft ljummet vatten i så hade det luktat en del kiss.

// Linn

Zorro_Tiger
0

Asså jag brukar bara skölja av grejorna med varmt vatten och om det har blivit någon klissfläck så spolar jag bara lite extra där. :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

[Em_I_Am]
0

Ja jag kör också grumme när jag använder såpa. Har jag inte det tar jag Yes. Nej det är ju inte giftigt eftersom man naturligtvis sköljer väldigt noga efter man tvättat med såpa eller diskmedel!

Däremot ska man inte använda något medel på träsaker, tycker inte jag iaf. Trä suger ju åt sig vätska o där kan du ju få medel de sedan kan få i sig om de gnager.

Frosstis
0

måste man skölja/tväta buren? Jag tömmer bara ut allting och sen fyller på med nytt .. Jag tkr det är ganska bökigt att få in hela samla lådan i dushen och sen få ut allting hehe..

[Avarice]
0

Gör som jag? Jag skopar ur allt strö, dammsuger upp allt smått och sen har jag en hink med varmvatten+diskmedel som jag tvättar med noga. Sen häller jag ur hinken, fyller på med bara vatten som jag torkar buren med igen, sen torkar jag den torr med en trasa. Funkar fint då jag har ett akvarium som man definitivt inte vill baxa till duschen varje gång^^

Frosstis
0

#19 okej ska testa :D

Twisted_T
0

Trägrejerna tvättar inte jag heller med något medel men har inte behövt tvätta någon trägrej än heller då jag bara har hus utan botten och de kissar i sina lådor(inte haft mina hamstrar så jättelänge, min äldsta är lite över 5 månader).

#18 Jag gör precis som #19 säger med Akvarierna. Min samla brukar jag skopa ur och ta ut allt och dammsuga upp det sista sen brukar jag bära med den till badkaret där den sitter bra mot kanterna och så tvättar jag ur den med såpa och sköljer ur. Sen torkar jag av den och så är det klart. Det tycker jag är lättast med samla men alla tycker ju olika. Tycker man det är lättare att tvätta ur den med bara svamp så går ju det jättebra med.

// Linn

Frosstis
0

#21 jao, men jag har ju inte badkar, utan en fyrkantig dusch :P + så har jag ju borrat upp en ställning till puffs Bur som jag itne tar bort, men jag duschar ju den ändå ibland :)

Twisted_T
0

#22 Ok ja en sån liten dusch är det nog betydligt svårare i. Då går det ju jättebra med det andra alternativet :)

// Linn

Charlie2006
0

Jag använder Yes i mina burar, tycker inte bara hett vatten tar bort lukten speciellt i mössens burar, då lukten skulle sätta sig i burarna om jag inte hadde haft något medel i. ;) Träsakerna och skålarna kör jag i diskmaskinen och tygsakerna kör jag i tvättmaskinen eller tvättar för hand. Det ända som jag inte använder något medel till det är vattenflaskorna.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Evovva
1

Kissfläckar tar man lätt bort med ättika. Sitter det hårt så låt ligga i blöt i ättika en stund och skölj sedan med vatten.

madsan
0

#18 Så har jag med gjort men nyligen börjat skölja med vatten eftersom det finns lite kissfläckar och sånt :P

Madsan

Cafesinner
0

Gulsåpa eller grönsåpa.

mandyosv
0

TS, om det blir kissfläckar i botten av din dunabur så tycker jag att du ska fylla på med mer spån! Om du har fler våningar, så ta bara loss dom och tvätta i diskhon! :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Ellenfyrkant
0

Jag använder vanligtvis bara hett vatten om det inte finna svåra fläckar men då sköljer jag många många gånger för att säkert fått bort alla medelrester. Ättika ska vara bra mot kissfläckar i plasten! :)

Mvh Ellenfyrkant

[Avarice]
1

Ett tips är även att köra med Toalätt eller liknande strömaterial Glad Om hamster skulle kissa i det så suger det upp det jättebra plus att det inte luktar något alls nästan :)

mandyosv
0

#30 jag tycker stl e bättre än toalätt ;)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

[Avarice]
0

Kan så vara, inte testat faktiskt Tungan ute

Flöffo
1

#32 Jag tycker det är mycket bättre, fast smaken är som baken Flört

//Flöffo

[Avarice]
0

Delad? Flört

mandyosv
0

Jag tycker inte toalett är stadigt och mjukt att gå på.. tänk er själva att behöva gå runt på rullande block hela tiden typ :P STl ströet är mjukt och gosigt :)

Twisted_T
1

#35 Toa-lätt är ju dock mjuka pappers pellets. Det finns ju träpellets med som är i stort sätt stenhårda tills det kissas på dem då går de sönder helt. De kan jag inte förstå hur man vill ha i en bur…

// Linn

Nilla_93
0

när jag tvättar mina burar så använder jag katt och hund shampo varför vet ja inte men tycker de e bäst så. sen blandar jag med olika botten material beroend på vad dom gillar bäst