Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 952 ggr
lilyflower
0

Klätter apa!

Jag har en hamster hane som är ca 10 veckor, nyligen köpt honom. Han bor i en mellanstor DUNA med galler i taket. Denna herre kan sträcka sig och bli väldigt lång och han har förvånansvärt bra balans stående på bakbenen och har nu börjat klättra upp och ner på gallret i taket! Jag är rädd att han ska ramla ner och slå sig på leksakerna i buren trots att det är en rätt så låg Bur.

Vad kan man göra åt detta? Ska jag kanske köpa honom en hängmatta att hänga i taket, men det kommer ju bara att täcka en del under gallret? Blir det större skadorisk om jag sätter in en dvs om han skulle falla, är det troligt att han skulle fastna med ben/arm i hängmattan? Någon som har erfarenhet av detta? :)

mandyosv
0

Jag hade också en som gick balansgång i armarna och även med alla fötter i taket och spindla omkring. En gång ramlade hon ner i vattenskålen och sedan började hon rulla sig i sanden…..

Jag tror inte det är någon fara, dunan är inte så hög, ta ett djupare lager med spån så blir de lägre fallhöjd ju! Och en hängmatta är en bra och rolig ide, Sätt den högt upp mot gallret :) Du behöver inte vara orolig, många hamstrar klättrar i gallret!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

lilyflower
0

#1 Haha oj, hon måste behövt en ordentlig borstning när sanden torkade! Fast de är ju väldigt bra på att rengöra sig själva när de blivit lortiga också. :)

Okej, ja jag ska lägga i extra spån nästa gång jag gör rent i buren samt kika efter en hängmatta, även om han slutar klättra i gallret så tycker han säkert det är en rolig leksak. :)