Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 527 ggr
Nannah
0

På rymmen - åtgärder efter...

Nu har Simba varit på rymmen (!) första gången…

Dock är det inte positivt då vi hittade honom i matrest avfallspåsen (under köksbänken)

Tur, i och med att han var på ett ställe som man lätt kunde hitta honom vid.

Nu är han alldeles smutsig… Hur kan man på bästa sätt göra rent honom utan att han tar skada?

Just nu är han i mitt rum o utforskar…Han var så sprallig och omtumlad (?), höll på att klättra ur buren (hänga sig på gallret som är i en dunabur, och krafsa på kanterna)

Nu springer han med illfart vid golvet.

Om ni undrar hur han rymmde så misstänker jag att han klättrade på gallret, och smet sedan ut därififån. Gallret på buren funkar ej som det skall, och man kan lätt få en stor glipa, om man skjuter gallret åt sidan.

Ge mig tips för bra åtgärder ang. hamster rymmning!

Detta är min lista:

1. Införskaffa större, roligare bur…

Tack på förhand.

NinjaKakan
0

Du kanske kan tvätta han försiktigt med en fuktigt bomullstuss ? Iaf dra av det värsta, sen tror jag han sköter resten sj :)

Ang rymningen osv har jag ingen aning för det har aldrig hänt mig "peppar peppar ta i trä" men det finns säkert någon annan som kan hjälpa dig med den saken :)

plutopellis
0

Haha, ja du.. Jag har nog haft tre utbrytarkungar i mina dar! När jag bodde hemma flyttade jag alltid buren till badrummet på nätterna för jag tyckte de väsnades och stängde dörren för katterna så då kunde man ju lätt fånga in dom. Min värsta var en bjässe, svart långhårig guldhamster. Han öppnade luckorna själv. Min syrra byggde ett hus man hänger utanpå buren till en av luckorna sedan fick jag ha hårklämmor på de andra. När jag hade honom ute med bara gallret över sig ex i trädgården tog han gallret i munnen och gick iväg med allt! Han var otrolig! Gjorde störtdyk ner för trappan en gång när han rymde. Det var en riktig personlighet :) de andra två rymde varsin gång sen var det hårklämma för luckorna så gick det bra :) och stor Bur! Lycka till!

sotlynx
0

Har haft flera helvilda och svårfångade rymmare.. King, en helgalen tös som blev nästa fem år gammal, lyckades vid ett tillfälle gnaga ett litet hål och tog sig in under köksskåpen. Därifrån smet hon mellan vatten och avloppsrör. Jag var helt uppgiven tills min välunderrättade hyresvärd ringde 4 dagar senare och berättade att damen under mig ringt Anticimex ang en mus i hennes sopskåp.. Det var King. Hon hade byggt bo bland damens inkontinensblöjor och ätit sopor.. Hon var gråbrun istället för svartvit när jag hämtade henne. Var tvungen att bada henne och använde babyschampo. Gick hur bra som helst. King sov på min mage i en filt flera timmar efter badet. Andra rymmare har fått extra stora sandbad och fixat rengöringen själva. Hon var två när det hela inträffade..

Andra gånger hon rymde fick jag bygga fälla.. Liten spann ( INTE FÖR HÖG ) med trappa upp av böcker. Fallbräda av wellpapp ( Tänk "gå på plankan på piratskepp"..) och rejält med mjukt spån i botten av spannen. Chips och annat gott i spannen.. Fungerat vareviga gång.

Lycka till! :)

plutopellis
0

#3 hahaha, skrattar gott när jag läser detta. Kanske inte så roligt när man är mitt i det men nu efteråt måste det ge ett gott skratt Glad

sotlynx
0

#4 Jo, men tänk vad nära det var att jag blev av med henne! Jättejobbigt. Det här hände för över 10år sedan! Saknar fortfarande underbaraste hamstern genom tiderna!

Måste bara berätta… Står i kö på en liten tös ur Porlamarkens nästa kull! Wiie! Har inte haft hamster på 7år!! Ska bli så himla kul!

plutopellis
0

Känner igen det där, saknar mitt Spån fortfarande. Bästa hamstern man kan ha, stor som ett marsvin! Haha, nä men han var enorm Glad de andra jag haft efter kunde inte alls mäta sig med honom…