Han bara bits
Idag så märkte jag att Olofs Hjul inte satt fast så jag tog ner handen för att ställa det på ett annat sätt så att han skulle kunna springa igen. Olof är van vid att man har händerna i buren men nu bits han bara. Denna gången bet han mig i nagelbandet så det började blöda ordentligt. Vet inte varför jag började gråta eftersom jag är 21 år gammal men det bara kom… Känns som att han är arg på mig för något, men jag har ingen aning om vad.
Vad ska jag göra?
Varför bits han så?
Madsan
Är han ostimulerad?
Madsan
Ge han grenar!! Han kanske blir arg för att du inte tar upp honom? Han kanske blev rädd när du tog ner handen?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Testa och använd handskar tills du är trygg med honom igen. Kakan bet mig en gång som tusan i fingert en gång, riktigt hängde sig fast och jag är 21, och grät som ett litet barn. Men jag använde hanskar efter, tills jag kände mig trygg med att hålla på med honom igen. Har du gett han mycket mat från handen så kanske han biter för att du inte ger han något. Har du väckt han när han bet dig ? Kakan har nämligen ett surt "morgonhumör" så måste man väcka honom så måste man låta han vara i 10 minuter efter så han får vakna :P
Sen tydligen, vet dock inte om det gäller guldisar men dvärgar blir lite nafsiga i tonåren vad jag har förstått det som.
Jag har gett han godis i handen för att träna honom ja…Men hur ska jag vänja honom av vid det då? han biter bara ibland med, ibland luktar han bara och går vidare…Fattar nada
Madsan
#3 han är inte så tam än att jag kan ta upp hon bara sådär…och han är inte tillräckligt bekväm med att jag lyfter upp honom i händerna heller. Då försöker han hopp tillbaka till buren. Kanske behöver något att ganga på? Gud har ingen aning detta är min första hamster.
Madsan
Ta in björkgren eller äppelträdsgren
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
okej kan man köpa sånt trä på djuraffären? För annars kan man ju få in ohyra å sånt…
Madsan
Nä , ta bara utifrån, de har aldrig hänt mig med ohyra. gå ut nu å plocka in en gren som han kan äta på :) tvätta den under kranen lite innan bara :)
aha ok det är så enkelt? jag har ett äppleträd utanför kanske kan sno från det? haha
Madsan
Du vänjer han av med det genom att helt enkelt sluta ge han godis från handen. När du ger han mat i sin skål kan du t.ex klappa honom lite där (med handskar på om du vill). Du kan träna honom med godis, men inte varje gång. Kanske var 3dje gång istället för alltid :)
Jag rekommenderar dig dock inte till att bara ta in en bit träd och bara duscha den under kranen. Bättre att du häller kokande vatten på den då eller har den i ugnen några timmar. Mina marsvin fick ohyra pga det. ^^
kan inte det vara giftigt med saven och det?
Madsan
Själv tycker jag inte hanskar är nödvändigt. Det skrämmer oftast hamstern mer och det kan ta mycket längre tid innan hamstern vänjer sig vid händerna igen. Tycker du ska ha tålamod. Han akn ha blivit rädd som Mandyosv redan nämt, då försökte han bara försvara sig. Tror inte han med avsikt om han visste att det var du och om du inte kom plötsligt skulle bitit.
Men ta det lungt, testa ge han godis fårn handen, ha sedan handen i buren ca 10-15 min per dag, så kommer han sagta men säkert vänja sig vid handen. :)
Mvh Nova
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
#11 Nej. Inte nu när det inte är löv. Har gett det till alla mina ingen har blivit sjuk.
Jag kanske kan köpa grenar i djurafären vet att det finns att klättra på osv…
Madsan
Saken är att det är väl mer att jag har använt det för att jag har blivit helt spänd och hoppat till vid minsta rörelse efter Kakan bet mig. Hade dock bara handskar i..3 dagar ? Ibland tycker jag det är bättre med en handske än att skrämma livet ur hamstern varje gång man hoppar till för att man blir rädd XD
#12 han är van vid min lukt och han är van vid mina händer. Jag tror det är det med att jag tränat honom med godis som gör att han tror att hand=godis :( Han biter aldrig tillexempel om man har flatan mot eller om man leker i sängen och styr honom bort från farliga saker…
Madsan
Då har du nog svaret på vf han bits helt enkelt ^^ Träna bort godiset helt enkelt :)
Ok inget godis haha
Madsan
Jag har lite problem med det där med att lyfta med. Han litar inte riktigt på mig. Vad gör jag åt det?
Madsan
Tålamod ^^ Jag har en hamster som jag haft sen januari och jag kan fortfarande inte lyfta honom utan att han sprallar iväg. Han har precis frivilligt börjat gå upp och sätta sig i min hand :) Jag kan dock inte svara på den frågan för jag vet inte riktigt hur jag själv gör xD
#20 okej då förstår jag tänkte att om han vill upp i handen så borde det la vara safe att lyfta, men nejdå haha :P Att det kan ta så lång tid är så jobbigt men ändå så kul eftersom att man ser framsteg med jämna mellanrum :D
Madsan
Nej man kan inte köpa det i djuraffärer. Djuraffärer plockar själv grenar utifrån för att djuren där ska ha något att gnaga på.
Ja Kakan min första hamster har där aldrig varit något med, social,glad och trevligt från början och han är från en djuraffär XD Medans Mc muffin som jag köpte från någon jag trodde var en seriöst uppfödare, vilket hon inte var märkte jag dagen efter, han är precis tvärt imot Kakan. ^^ Jo, glad är han väl, men inte speciellt social eller tam :)
¨#22 Jag menade typ att man kanske kan köpa träleksaker typ broar och sånt som han kan gnaga på.
Madsan
Ja det är klart du kan köpa det, träsaker är bra ^^ Det förenar nytta med nöje, nytta för tänderna, nöje för dom är roliga :) Du kan också bygga själv om du vill. Det har jag gjort :)
Och det här med att han bet dig och du blev ledsen är inget konstigt. Jag gick omkull med en häst som landa ovanpå mig och rörde inte en min, men när Kakan bet mig grät jag i 1 timme efter :P Så det är inget konstigt med det. Och jag är lika gammal som dig. ^^
#22 Jo det verkar som en bra ide :) Haha ok ah jag vet inte varför det blev så kändes lite personligt med om man kan vara så töntig med sitt djur. Han har gjort det några gånger med nu så man blir ju trött på det efter ett tag…
Madsan