Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2298 ggr
Guldhamsterdjur
0

Stronghold?

Är det detta man i första hand använder mot kvalster/ohyra? Har läst att många haft goda resultat.

Min hamster kliar sig till och från och har, vad jag tycker mig ana, väldigt diskret uttunning av pälsen över ryggen. Man ser hårbottnen i visst ljus och jag mistänker kvalster. Veterinären jag kontaktat har också sagt att kvalster är en trolig orsak.

Vilka andra medel finns det att tillgå?

UlrikaD
0

Stronghold används i första hand mot skabb och är receptbelagt och skrivs ut av veterinär.

Om man misstänker någon sorts kvalster eller ohyra så rekommenderas det att man tar ett skrapprov hos veterinären innan man börjar experimentera med någon medicin.

Dessa mediciner är ändå ganska starka och stronghold t.ex krävs bara en droppe i nacken.

Finns andra receptfria medel typ Frontline och liknande, men för att behandla hamstern så bör man först veta vad man behandlar den mot.

Guldhamsterdjur
1

Min hamster skulle aldrig tillåta skrapprov i vaket tillstånd. Veterinären tycker som jag att det är onödigt riskabelt och dumt att söva en hamster bara för det. Jag blir tokig på det här. Kommer aldrig gå att diagnostisera honom utan att riskera att göra honom sjuk från stress, störda sömnrutiner, jobbig resa flera mil till veterinären, mer stress etc… Det skulle inte vara bra för honom.

Verkar inte som om jag har mycket val annat än att vänta och se om det blir värre. Hans problem är minimala, endast lättare irritation som kan vara orsakad av vad som helst. Torr hud eller allergi är lika troliga orsaker.

UlrikaD
0

#2 Man söver inte för skrapprov. Ett skrapprov betyder att man tar och drar lite längst huden på hamstern. Alltså som om du själv skulle klia honom i hårbotten med en nagel. Det känns inte mer än så.

Vill du inte ta vägen runt veterinären, som faktiskt inte alls är en stor grej när det gäller sånt här. Går på ett litet kick och om inte hamstern är extremt lättstressad så lär han inte märka någonting alls.

Annars är det allergiutredning hemma som gäller, men det kan ju ta tid. Byta Bottenmaterial, byta Foder, kolla omgivningarna osv. Det är svårt att ta reda på om det är något han reagerar på allergi-mässigt.

Och är det då kvalster, ohyra, skabb eller liknande så hinner det bli värre under tiden. Ju längre det får fäste, desto jobbigare är det att få bort. Dessutom blir hamstrar som får gå och klia sig länge ganska sura och griniga och kan i många fall börja bli bitiga och allmänt otrevliga.

Fast vem hade inte blivit det om det kliade överallt på en:)

Guldhamsterdjur
0

Det som talar för allergi eller torr hud snarare än ohyra är att klådan kraftigt avtagit över den senaste månaden. Hans kliande började under en extrem köldknäpp i vintras med nästan 30 minusgrader då luften var kruttorr och elementen i huset höll på att brinna upp. Luftfuktigheten inomhus måste ha legat på 20-25% eller så max. Normal och behaglig fuktighet är ca 50%.

Vad som gjort att klådan avtagit och istället för att han kliar sig våldsamt en gång i minuten blivit ett lätt, snabbt avklarat kliande melan ca 5-6 gånger på 4-5 timmar kan vara att luften är minde torr nu eller att jag gradvis avlägsnat potentiella allergikällor.

Min hamster är stresskänslig. Han sover inte i samma Bur jag transporterar honom i eftersom hans ordinarie Bur är för stor för transport. Han är känslig vad gäller att byta boplats, han är lättväckt etc och väldigt rutinbunden. Han behöver få vara ifred och sova dagtid. Skulle vara en väldig stress för honom att bli väckt, flyttad till en annan Bur och sen åka bil 40 minuter med buller och nya dofter överallt, sitta i ett väntrum 15 minuter bland hundar och katter och sen bli jagad av helt främmande händer vid undersökningen trots att han inte vill att man rör i honom om det inte är på hans eget initiativ. Han sätter sig ibland i min hand eller klättrar på mig men han vägrar att bli lyft eller klappad. Han blir stressad om man försöker forcera. Jag ser ett veterinärbesök i det här fallet som djurplågeri långt värre än den begränsade klåda han har nu.

NinjaKakan
0

Min hamster fick konstaterad skabb nu förra veckan. Innan detta så har han gått i 2 veckor med det för jag trodde det var allergi mot stöet eftersom jag bytade det. Hans humör blev mycket mycket sämre och han var fruktansvärt sur,otrevlig och ville inte bli hållen eller någonting. Och Kakan blev väldigt lätt stressad när han var dåligt.

Kan du inte be veterinären att komma hem till dig istället ? Det finns dom som gör det, och det hade ju underlättat om din hamster är så känslig som du skriver. :) För jag tycker inte det är jättebra att låta han gå med klådan heller. Kakan slutade näst intill att äta eftersom han var helt uppe i varv av den klådan.

Jag tycker du ska åka in till veterinären med honom, det tar inte lång tid för dom att titta på honom och att ta ett skrapprov. Eller så försöker du hitta en veteriär som kan komma ut till dig och kolla. Han kan ju inte gå med klåda ändå.

Sen kan det ju också som UlrikaD säger vara allergi.

NinjaKakan
0

Sorry, jag missade att du skrivit att du tagit bort alternativa allergiframkallande saker. Men då tycker jag det är en ännu större anledning att kolla upp det. :) Försök få hem veterinären till dig.

Guldhamsterdjur
0

Men alltså, kan klåda från ohyra minska i intensitet? Är den inte mer eller mindre konstant? Eller är det så att hamstern vänjer sig och därför kliar mindre efter ett tag?

NinjaKakan
0

Jag tror att hamstern vänjer sig vid klådan. Precis som om vi alltid har ont i ryggen, så vänjer man sig vid smärtan. Detta är vad jag tror, inget jag vet ^^

Guldhamsterdjur
0

Peppar peppar. Just nu kliar han knappt alls. Hans röda hud har blivit mindre irriterad också och ser nästan normal ut. Jag har provat plocka bort hans fröblandning och endast låtit honom behålla Oxbow helfoderpellets. Så får han såklart färska groddar och sånt. Har dessutom börjat ge vetegroddsolja. Kan vara så att han haft foderallergi eller vitaminbrist. Kan bara hoppas att detta var orsaken.

NinjaKakan
0

Ja, du får helt enkelt testa dig fram :) Hoppas han mår bättre snart.