Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2034 ggr
Guldhamsterdjur
0

Klåda

Min hamster har kliat sig till och från sen i vintras. Det började ungefär samtidigt som köldknäppen i början av Februari och då kliade han sig nästan hela tiden tyckte jag. Tänkte att det var torr luft. Sen dess har det blivit bättre. Vissa dagar kliar han sig kanske bara någon enstaka gång efter att han vaknat, ibland är det mer men aldrig så intensivt som för en och en halv månad sedan.

Han är mycket pigg. Har inte tappat i vikt. Är som vanligt förutom att han ibland kliar sig bakom örat som en hund och ibland även sitter och ser ut som om han jagar sin egen svans, som om han hugger efter något osynligt efter ryggen. Kan vara så att han bara putsar sina doftkörtlar, detta beteende sker alltid i kombination med vanlig tvättning. Även kliandet bakom öronen är oftast i kombination med hans vanliga tvättrutiner. Det jag dock noterat är att han ser lite tunnpälsad och lätt röd ut över nospartiet. Lite Rudolf med röda mulen typ. Andra säger dock att de inte ser detta påstått röda och tunna, att jag inbillar mig.

De saker som kan ha orsakat klådan är:

Ohyra. Testade både aspspån och carefresh natural under tiden när kliandet började.

Svamp. Känns osannolikt. Vad kan ha orsakat det?

Allergi. Vid ett tillfälle tvättade jag ur hans Bur med vatten och änglamark diskmedel. Buren är av trä och kan ha sugit åt sig diskmedel. Har sen dess tvättat ur med vatten noggrant men kanske sitter ändå något kvar i träet. Kan kanske vara dammallergi också. Han kliar sig mer kyliga dagar när ventilationen varit sämre.

Jag tror att ett veterinärbesök skulle göra mer skada än nytta. I synnerhet eftersom veterinärer ofta inte är jättekunniga vad gäller smågnagare och för att min hamster faktiskt mår bra allmänt. Att köra honom några mil i en bullrig bil i en minde Bur på tider då han egentligen ska sova i sitt trygga bo och sen utsätta honom för undersökning som inte leder till någonting utan sövning och hudskrap (vilket är uteslutet) skulle stressa honom enormt. Han är av naturen ängslig och väldigt rutinbunden.

Det jag undrar är, kan jag testa Stronghold, förutsatt att jag får det utskrivet via telefon, en gång utan risk?