Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1034 ggr
[sussi7378]
0

Stödmatning!?

Någon som har tips på vad för mat o om man kan stödmata ungar som är ca 2 veckor gammla..?!

Det ser ut som om honan inte har tillräkligt med mat till ungarna…Hon fick en jätte kull på 14 ungar….

[dynamitella]
0

Stödmata, heter det dock :) Så att folk inte uppfattar fel.

[Em_I_Am]
0

Modersmjölksersättning för katter eller hundar funkar och det finns på apoteket att köpa. Kolla om de har små nappflaskor med tillräckligt liten napp till. Annars får man droppa långsamt och försiktigt med en smal spruta eller pipett. Det är lite trixigt men det kan gå. Se som sagt bara till att ta det försiktigt så du inte sprutar för häftigt o bebisarna drar ner ersättningen i lungorna!

Hoppas det löser sig!

UlrikaD
0

Är det guldhamster det rör sig om så äter de ju vanlig mat vid två veckors ålder. Mina mammor och bebisr får "vanlig" mat två gånger om dagen och då får även bebisarna.

Så allting du ger till mamman kan du ju ge till bebisarna. Det som är extra viktigt är väl protein, äggpulver är bra.

Tycker du ungarna ser smala, undernärda eller uttorkade ut? Annars brukar de klara av stora kullar ganska bra.

Så länge man själv ger mamman massa näringsriktig mat så kan hon oftast ta hand om sina bebisar.

Men som sagt, vid 2 veckors ålder så äter ju bebisarna vanlig mat så det är ju lättare då.

[Em_I_Am]
0

När jag fick hem ett gäng Guldhamsterungar som precis va 3 veckor när mamman stötte bort dom pga stor kull och hon hade inte fått någon färsk mat alls så hon orkade inte dia dom som hon skulle va de väldigt små och ganska tunna.

Då såg jag till att ha färsk mat framme i buren i princip jämt. Barnmat, ärtor osv som jag bytte ut 3 ggr om dagen så det höll sig färskt. Utöver det ställde jag fram ett fat modersmjölksersättning två gånger om dagen o de ökade i vikt väldigt fort! Man kan också göra röror av mat o välling har jag hört.