Lite frågor kring kost:)
Nu är allt förberett och den här veckan hämtar jag min Yuki, iih!:3
Sitter och funderar lite på kosten.
*Han kommer få färska mjölmaskar men funderar även på om hamstrar brukar gilla syrsor, och om levande eller frystorkade isf är bäst?
*Jag ser att många tuggleksaker är gjorda av något som kallas "China-fir tree", är det ett okej trädslag? Just checking.
*Såg dessa kakor som inte verkar vara speciellt söta eller nånting (läser på paketet när jag får dem ang sockerhalt osv..), och har för mig alfalfa är något bra?
* Vet att hamstrar inte är ett djur som behöver hö. Uppskattas det ibland ändå? Är det farligt? Hur är det med halm? Tänkte ha halm som bäddmaterial/myggmaterial…
* Ang animaliskt protein har jag funderat på om det går att köpa katt eller hundmat på burk? Alltså utan fet sås och sådant, och om det isf finns ngn rekomenderad sort/märke eller liknande?
Hade varit praktiskt då det finns ett stort sortiment på ica precis bredvid skolan där jag kommer ha honom.
Kommer att skriva igen i den här tråden om jag har fler funderingar kring kosten. Tack på förhand!
Hej!
Härligt att läsa när folk planerar och förbereder i god tid :) *tumme upp!*
När det gäller mjölmask har jag inget positivt att komma med, mina hamstrar har inte fattat att man ska äta dem, bara döda dem :P
Syrsor kan däremot vara lite roligt. Jag har provat ett par gånger och då släppt ut hamstern i en större låda eller hage och sedan släppt ner 1-2 syrsor. Det blir världens jakt ;) Stimulering för hamstern samtidigt som de får sig ett nyttigt mål mat :)
När det gäller animaliskt protein så funkar hund/kattmat bra. Man kan även blanda i torrfoder för tex kattungar i fröblandningen. Det gör jag.
Och då även välja ett högkvalitétsfoder som tex Iams, eukanuba osv, inga konstigeter där.
När det kommer till blötmat så brukar jag köpa såna portionspåsar. Men jag ger det väldigt sällan. istället brukar jag antingen köpa Barnmat på burk eller göra eget storkok med diverse grönsaker/rotfrukter och tex kyckling. Koka ihop detta och sedan mixa. Mums är det :)
När man pratar om hö så är det delade åsikter kring detta. Vissa säger nej till all sorts hö medan andra tycker att mjukt ängshö funkar. Jag är en av dem som ibland har hö till mina hamstrar, och då mjukt hö som varken dammar eller är vasst.
Det finns väl en risk att hamstern kan punktera kindpåsarna av för vasst hö.
Som tuggleksaker funkar det nästan bättre med kartonger av olika slag. Äggkartonger, pasta/flingpaket m.m. toarullar :) Och till våren/sommaren kan man ju plocka in grenar från frukträd.
// Sofia
1# -
Hej, tack för svar:) Jo jag är en liten planerare jag, som tar det här med att skaffa husdjur på fullaste allvar!
Har haft en del djur men är som sagt första hamstern så har tusen frågor^_^
Vår hamster i skolan ääälskar mjölmaskar så tänkte prova iaf! Får nämligen köpa billigt där ifrån. Syrsor har jag lite fobi för så isf blir det nog att släppa in en i akvariet och backa! haha xD
Jag är vegetarian själv så att stå och greja med kött/kyckling i köket är ngt jag vill undvika… därav funderar jag på tex hund/kattmat… variera det med mjölmask, syrsor och typ ägg borde ju funka. Eller?
Ska kika in märkena du skrev upp :)!
Hade tänkt att torrfoder finns hela tiden, grönsaker varje kväll (osäker på portionsstorlek dock för är van vid marsvin :o ) och animaliskt protein har jag fått delade svar om… men typ 2-3 gånger i veckan??
Är det bättre att blanda i kattfoder i torrfodret tro?… hm.
Okej men om jag har halm som bäddmaterial, är risken stor att han försöker äta det och skadar sig tro?:o Mina marsvin äter bara de mjuka halmdelarna så kan hoppas att han gör likadant isf.
Ang tuggleksaker kommer han få både Gnagpinnar och kartonger men har ett presentkort på AMAZON.COM där det finns massa roliga/söta tuggleksaker och därav undrade jag kring det träslaget :)
Det där med syrsor måste jag verkligen testa. :P Hade varit roligt att se Kakan och Mc muffin in full action efter syrsor :P
3# - haha eller hur :'D Bitsy (hamstern i skolan) blir galen när hon får mjölmask. KILLL KILLL!
HAHA XD ja, det ska jag minsann testa. När jag nu hittar en djurbutik som säljer syrsor och mjölmaskar. Den jag handlade ifrån innan till min skäggagam har klappat igen -_-
Ja levande vet jag inte vart det finns men har sett frystorkade…
Ska du ha hamstern på en skola??? :o ;o
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
Internatskola ja, på mitt rum:) Och tar med den hem på helgerna.