Sätta ihop unga hamstrar?
Hej!
Vi har skaffat en dvärghamster för lite mindre än två veckor sedan, det är en hona som är åtta veckor.
Vi köpte henne på djuraffären. Dels så ville jag väldigt gärna ha en dvärghamster och dels pga att barnen också är intresserade.
Jag köpte henne under veckan då barnen bor hos pappa så att hon skulle få en mycket lugn start i nya hemmet :)
Jag valde just dvärghamstern av lite olika anledningar men delvis pga att jag läst att de kan bo tillsammans om de sätts ihop före 12 veckors ålder.
Efter några dagar bestämmer vi oss för att skaffa en till.
Jag köper en stoor Bur med dubbel inredning av hus, skålar, leksaker osv.
Sambon åker tillbaka till djuraffären men får där inte köpa en till dvärghamster trots att det bara gått en vecka. Om vi inte har dem i olika burar..
Här finns mycket kunnigt folk, vad anser ni? Har de på djuraffären rätt?
Jag vill inte att någon ska bli skadad eller värre :(
Tacksam för svar!
Eftersom det är lag på att dom ska vara 2 och då så har djuraffären FEL. Dom är ju flockdjur. Var hon själv när ni köpte henne eller i en grupp ?
#2 Rätt djuraffärer går inte att lita på. Tyvärr. Dvärghamstrar är som sagt flockdjur, därför måste ni alltså köpa en till snarast, så inte den lilla sötnosen ni har vänjer sig att vara själv och blir elak mot en ny dvärghamster. :/
Eftersom vi kom tillbaka efter bara några dagar och hon fortfarande är så ung trodde vi inte det skulle vara någon fara.
Men enligt djuraffären var det då alltså redan försent.. Lät som det skulle bli ett fasligt blodbad med dödlig utgång och det vill vi inte vara med om!
Tror ni ändå jag kan skaffa en till i samma ålder, de får som sagt dubbel uppsättning av allt och mycket plats.
Nya buren är iordninggjord och tjejen har inte varit där inne än i väntan på sin kompis.
Går det inte kan de ju få ha varsin Bur men det var som sagt inte tanken från början.
Nej det är inte förrsent. Men ni bör nog göra det snarast för Att undvika bråk ^^ Jag hade åkt tillbaka och sagt att jag ska ha en till, men den ska vara i en annan Bur och att du redan har buren, åkt hem och släppt ihop dom.
Men ha en extra Bur ifall att. Men jag tror det borde vara lungt.
Jag blir tokig på sånt där. TS jag tycker du tänker mycket förnuftigt. Du vill djuren det bästa och du är dessutom beredd på att ha två burar om det inte funkar. PRECIS såna köpare blir jag överlycklig av att höra av när jag säljer bebisar. Och att en sådan som du så ska bli nekad köp gör mig förbannad.
Jag hoppas ni får köpa en till någonstans och se då till att den nya hamstern är så ung som möjligt så kan det gå hur bra som helst. Och skulle det inte göra det så har ni ju åtminstone försökt.
Tack snälla ni som tar er tid att svara mig! 
Du gör helt rätt i att köpa en kompis.
Man ser människor hela tiden som inte lyssnar på när man säger att dem ska bo 2 och inte köper en kompis. Men du kanske köper en till Bur i fall det inte skulle funka som Emma (Em_I_Am) sa.