SAMLA-LÅDA bra/dåligt ?
Vad tycker ni om samla lådan, säg för och nackdelar :D skulle vilja veta eftersom jag fundarer på en… :)
Jag tycker dom är jätte bra! Lite trixigt att ordna ventilationsnät om man inte har bra verktyg så som borrmaskin, bågfil eller som jag nu använder sticksåg med speciellt blad avsedd för plast.
Det är viktigt att man gör den rymningssäker så jag rekommenderar lock, men då måste du som sagt ordna ventilation :P
Annars tycker jag de är kanonbra! Rymliga, tåliga, lätta att bära in i duschen o skura rent när man städar. Ingen hamster har lyckts få tag någonstans o gnaga hos mig iaf :)
Väldigt bra, det följer med Hjul också så man kan lätt flytta på buren när man damsuger golv. Jag använder min SAMLA låda som rasthage, då kan jag lätt dra med hagen t.ex: till soffan så hampisen får sällskap medan jag sitter i soffan och pluggar.
Och som Emma säger, de är väldigt lätta att rengöra också. =)
Fördelar: Billiga, lätta att flytta på och tömma då de knappt väger + har Hjul att rulla dem med, lätt att fixa lock till; bara att köpa lock av rätt storlek, skära ut mitten och sätta fast galler. Lagom stora så man får plats med mycket skoj. Bättre isolerade för drag än t.ex gallerburar. Inget galler som de kan börja gnaga beroende på.
Nackdelar: Inte helt genomskinliga som t.ex akvarium, så man måste öppna och kolla ner uppifrån för att kunna kika in.
I enstaka fall så gnager de sig ur dem, men det är riktigt hård plast så det är inte alla som ens försöker. Kan bli riktigt varmt och fuktigt i dem om det blir dålig ventilation, så det är viktigt att man har ett välventilerat lock med tillräckligt mycket hål.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#1#2#3 Tack för alla tips! jag blev så sugen så jag började leta här hemma och så klart hittade jag en samlalåda :D lycklig :) men det har typ "kanter" inne och min hamster gnager väldigt mycket(därför vill jag inte ha honom i galler för att det låter så mycket) tror ni att han kan gnaga sönder de, eller gnaga hål eller så? :)
kan jag testa att ha honom där i några dagar och sen ta ut honom om han börjar gnaga på plasten? :)
Dock var min låda inte så lyxig och hade Hjul :(
4# Skicka en bild på hur det blev! :D
#4 Samla lådor har kanter och Hjul :) De ser inte så lyxiga ut men är väldigt praktiska. Jag har en hona i min som vart där hela tiden. Men hon biter mest i gallret i taket. Hon har pinnar och kartonger att bita på i buren så hon biter inte i plasten. Dessutom är plasten väldigt tjock så man märker om den börjar gnaga någonstans och ser om den fortsätter och om det blir ett djupt hål. Om det skulle vara så sedan så får du ju antingen försöka laga det eller byta till akvarium/duna el dyl.
#5 ja, ska göra det snart :) den är inte klar än, gör lufthål nu (y)
#6 min hade inte Hjul.. Men det står SAMLA på en lapp som sitter på lådan :)
#7 Ok. Kanske är de mindre då? eller så är hjulen bara borttagna :)
Jag har galler över hela lådan. Råkade göra sönder locket då det är så tjock plast. Men det går ju med rätt verktyg, vilket vi inte hade ;)
#7 Galler går också bra, tycker dock att hål i ocket är sämre. Speciellt på sommaren ;)
Jag tänkte att jag gör ett stort hål i mitten och lägger galler över :) Linnea jag köpte den där rasthagen, och då kan jag ju ta en av de gallrerna :D
Ja, fast behöver du inte större hål? ;o jag har över hela xD
#13 jo, kanske… men då får mamma leta upp nåt nät, men jag kommer bara ha locket på natten, för när jag är hemma så ser jag ju honom :)
aa :) har en hel baouta rulle med nät hemma du kan säkert komma över och ta en bit om du vill :P
vi hade tänkt attåka och köpa det idag så det är lungt, men tack ändå :)