bur
behöver med lite tips på
bur till min nye vän som snart ska komma
då jag undrar vilken Bur man ska ha till
en dvärg och hur stor och hur mycket spån om det är bra med bomull som jag har hört tallas om att man inte ska ha och hur mycket spån om man ska ha sallt sten jag vet att salt är farligt för hamstrar och om man behöver ha vitaminer vattenflaskan och så vidare litte informattion 
buren bör vara minst 50x30 cm om jag inte tar fel, någon får säga till i så fall, och du kan har ungerför 5 cm spån på bottnen. vissa tar 10 cm för att hamstern ska kunna gräva gångar och sånt. Fast det bästa materialet at har på bottnen är kattpellets, efersom att spånet dammar och sånt.
Som du sa så bör du ej ha saltsten eftersom att dom kan få i sig för mycket salt eller vad de nu är ;) Du kan hitta mer info på min hemsida http://guldtassenshamstrar.weebly.com/ Och så bara håller (inte klicka) du musen på fliken "hamsterfakta" så kommer det upp fakta som är bra att veta :) Om buren, Foder, färger, hantering, förberedelser osv.
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
ok tack så mycket
Andra spån som man kan använda är alspån, ganska dyrt vad jag har förstått. Du kan också använda lättströ som går att köpa i balar på granngården. Dammfritt. Dock tålde inte min hamster det. Sen finns det stl-strö (tror jag det heter) som man också kan använda . Så det finns några alternativ för dig :)
Hur mycket spån man ska ha här svårt att säga. Jag har nog minst 15 cm till mina, om det ens räcker då min 2 älskar att gräva.
Saltsten är inte bra för njurarna.
Tillskott i form av vitaminer behöver man inte ha om man ger dom en tillräckligt varierad kost. Men det skadar inte. Har dock märk att vattnet kan smaka en aningen beskt utav vissa vitaminer så det är inte alla hamstrar som gillar det.
Hamstervadd eller bomull som finns i djuraffärerna är väldigt dåligt, som du säger själv. Toalettpapper fungerar väldigt bra.
Om du ska köpa en Bur så är mitt tips till dig att köpa en som inte har inredning som sitter fast. Då kan du inte möblera om eller så får du inte plats med speciellt mycket. Ju större Bur desstu bättre. 130 liters Samla låda som du kan köpa på Ikea fungerar superbra som Bur! Man får borra lufthål och ett hål för vattenflaskan, men jag tycker dom fungerar riktigt bra och du får plats med mycket saker i buren.
Lycka till!
tack så jätte mycket