Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödninghybrider
Läst 1801 ggr
mandyosv
0

Varför får de inte ungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två tjocka dvärghamstrar, och de får aldrig ungar! Har haft de ihop i flera månader nu & de är ca ½ år gamla tror jag.

Ser de för tjocka ut? De har alltid sett ut så båda två..

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

saga97
0

men varför låter du dem vara tjocka det är nt bra för dem har du plats för fler då? har dem inget motionshjul?

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

mandyosv
0

#1 låter dem va tjocka, ska jag göra en gastric bypass på dem då eller, haha :)? ja jag har massa plats :) & ja de springer i hjulet ofta! Jag ger dem smådjursblandning varannan dag och sedan grönsaker varannan dag! och mus & rått pellets också

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

saga97
0

det är väl inte samma som du hade till mössen det är bara färgämnen som djuraffären  finns bra recept på hamstermat va bra att du har Hjul till min hamster så hade jag krångliga vägar att komma upp till maten det var väldigt bra

Roonja
0

Är dem hybrider (som dem är) så rekomenderar jag dig att inte para dem. Man får inte så värst bra rykte. Dem är ju hybrider, alltså går det inte att säga vilken färg dem har, men den på bilden ser ut att vara mandarin pearl. Och 2 pearl med varandra orsakar att ungarna växer i magen, sedan utvecklas dem till baka. Samma sak med mandarin. Så du har liten chans att få ungar. Och det tar mycket kraft på honan!

[Em_I_Am]
2

Jag håller med Ronja.

Mandarin har en lethalgen. När du parar Mandarin med Mandarin ärver ungefär 25% av kullen dubbla lethalgener och då dör de i livmodern. Oftast redan som små foster och då tillbakabildas dom bara. Men det finns en risk att de inte gör det och då kan modern rent av avlida eftersom hon går runt med döda ungar i magen som ger henne infektioner.

Samma sak sägs det vara med Pearl om nu båda är Mandarin Pearl. Så redan där har ju 50% av ungarna dött i livmodern.

Det är viktigt att man läser på innan man börjar avla och inte hoppa över genetiken i tron om att det inte spelar någon roll om man bara vill ta en kull för skojs skull. Genetiken handlar inte bara om vilka färger man får i kullen, det handlar också om vilka parningar man bör avstå från att göra.

saga97
0

ts bra att lära sig :) det värkar inte som om du läst på ta det långsamt fram hur många kullar har du tagit? läs på lite mer genitik men sakerna du ka göra nu är bara att…

.1 om det tär på mammans krafter kan du sära på dem.

.2 skaffa RIKTIG mat till dem

.3 du kan väl vara snäll och fråga innan du avlar två hamstrar bara för (säkerhetsskull)