Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2759 ggr
Frosstis
0

Multivitaminer?

När jag köpte min hamster för 1 år sen i djuraffären, sa de att jag behövde köpa extra vitaminer att ha i vattnet (-.-). Den burken kostade 89 kr, var det helt onödigt att köpa den eller kan jag ha sånna droppar i vattnet ändå? :)

[squash97]
0

Vilket märke? Har 2 flaskor animix här som jag fick från gurkans förra ägare men jag använder dom aldrig… Iaf så tror jag inte att det behövs om du ger allsidig kost och grönsaker varje dag :)

[Em_I_Am]
1

Nä det behövs inte, men det gör inte heller någon skada. Man ska alltid ge djuren bra kost och då slipper man såna tillskott.

Problemet med många såna där vitaminer man har i vattnet är att det försvinner så snabbt ur vattnet att djuret ändå inte hinner få i sig det. Jag läste en del om det där när jag hade marsvin som bland annat ska ha c-vitamin. Det fanns att köpa att ha i vattnet men om jag minns rätt försvann det redan efter några minuter. Så ge bra grönsaker, lite frukt och bra hamsterblandning så behövs det inte :)

Frosstis
0

Okej så det gör ingenting då om jag ger han deT? :)

Roonja
0

#3 nepp, helt ofarligt. Det behövs inte men det skadar aldrig med lite extra vitaminer. Jag har en flaska med sånt. som jag använder sällan. Men jag ar det alltid i säkerhets skull! :)

[Em_I_Am]
0

Nej det gör ingen skada. Men ingen särskild nytta heller så det är inget jag rekommenderar att man slösar sina pengar på :) Bättre man köper någon rolig leksak eller något för dom pengarna tycker jag :D

Adrina
0

Om hamstern är kräsen och inte äter några grönsaker skulle jag använda det. Men annars håller jag med dem andra - bara onödigt!

Roonja
0

#5 Fast det kan även vara nödvändigt. Hamstrar med vita tänder har oftast vitaminbrist. Så då är det ju ganska bra ändå! :)

[Em_I_Am]
0

#7 Nä vitaminer av den sorten man blandar i vattnet bryts som sagt ned väldigt snabbt. Har man en hamster som inte får i sig rätt kost eller redan lider av vitaminbrist ska man gå till veterinären och få en lösning man sprutar direkt i munnen på hamstern.

Roonja
0

#8 Jo, men det kan ju hjälpa. I små doser varje dag! :)

[Em_I_Am]
0

Nej det gör det inte. Blandar du vitaminer i en vattenflaska har alla vitaminer mist sin verkan inom 1-2 timmar. Ska hamstern få i sig tillräckligt med vitaminer behöver den med andra ord dricka hela vattenflaskan inom en timme. Vilket är omöjligt.

Googla själv om du inte tror mig. Såna vitaminer är enbart ännu en onödig pryl djuraffärer försöker sälja för att tjäna pengar.

En hamster ska ha en bra kost vilket då tillgodoser dess behov av vitaminer. Gör den inte det ger man antingen fel mat eller så har hamstern något problem som gör att den inte får i sig tillräckligt med mat o då är det veterinären som gäller.

Det finns exakt samma vitaminlösning för Chinhillor, Marsvin, Undulater osv och ALLA är totalt värdelösa och helt utan mening.

Roonja
0

#10 jaja, jag tror dig! Flört

Men enligt "MIG" kan det vara nödvändligt någon gång i bland. Så jag har det i nödfall.

Jag ger hamstrarna varierad kost nästan varje dag och har aldrig haft en hamster med vita tänder! :)

[Em_I_Am]
0

Det är ju bra att dina hamstrar får bra mat och det tvivlar jag inte på Flört

Det är dock viktigt att veta att det faktiskt inte går att byta ut bra färsk mat mot vitaminer i vattnet. Tyvärr finns det folk som tror det och därför tror sig kunna slarva med hamsterns mat eller rent av bara ge dom lite taskig sallad eller gurka som inte innehåller så mycket mer än vatten och tänker att de ju ändå ger vitaminer i vattnet. Ja om hamstern dricker inom en timme o då i enorma mängder hade det väl funkat rent teoretiskt. Men det är ändå inte okej. Nu tror jag inte att du gör så Ronja, jag bara säger det så andra vet om det.

goldenhamsters
0

Vet att det var någon som brukade ge vitaminerna i eller på maten som man ger. Det kanske fungerar bättre när vitaminerna inte späds ut med vatten utan är direkt på maten, då försvinner ju inte vitaminerna.

Mvh Alicia.

[squash97]
0

Men man bör inte ge för mycket för då kan njurar och… öh typ lever(?) ta skada… :/

Roonja
0

#12 Ne, jag ger ju inte bara sallad och gurka. men mina första hamstrar fick bara torrfoder och dem blev 3 år gamla. Jag tror att färskmaten gör skillnad i storlek och sedan får dem i sig vitaminer. Men det är ju liksom inget måste. I naturen får dem ju ingen mat på beställning.

[Em_I_Am]
0

#15 Nej men de äter ju färsk mat när det är säsong o inte bara torkad mat :)

Roonja
0

#16 klart! Men dem får ju liksom inte pasta, Barnmat m.m på beställning varje dag.

[Em_I_Am]
0

Nej men de kan fritt välja i naturen av färsk mat som stått i solen o blivit sprängfyllda med vitaminer :)

Roonja
0

#18 jo, klart. men som sagt så är dem ju inte så "tjocka" som hamstrarna i fångenskap. Så dem borde inte få i sig så mycket ändå?!

[Em_I_Am]
0

#19 Nej det är ju mer begränsat. Eller rättare sagt, de får springa många kilometer per dygn i det vilda för att få samma mängd mat som i fångeskap. Sen är det ju så klart kärvare på vintern då de får äta ur sitt förråd o hoppas på att det räcker. Det blir ju annat. Men jag tror att djur är bra på att välja den mat som är bäst för dom i naturen, medan vi bestämmer vad våra djur ska äta i fångeskap. Pasta, potatis, Barnmat osv äter de ju som sagt inte i naturen. De äter annat som är nyttigt o som innehåller det de behöver och jag tror de väljer olika föda beroende på vad de behöver för stunden. Sen beror det på i vilket område dvärhamstern bor.
Några forskare undersökte vad hamstrar i ett visst område åt och det va tex övervägande fröer och nästna inga växtdelar eller insekter. När de sedan undersökte hamstrar i ett annat område åt hamstrarna desto mer insekter och färska växtdelar. Jag skulle då tro att det första området bjöd på fröer o annan mat som ersatte det animaliska behovet på ett annat vis än i det andra området.

I fångeskap har de ju inte det valet o därför får ju vi se till att de får så varierande kost som möjligt så de får i sig vad de behöver i olika stadier i livet.

Roonja
0

#20 ja, absolut jag håller med dig. Hahah. Nu pratar vi ju inte ens om Multivitaminer längre.

Men jag kan inte säga imot. Skrattande

[Em_I_Am]
0

Hihi nä men det hänger ju ihop. Tycker sånt här är jätte intressant! Särskilt nu när jag även fått Campbells jag behöver vara stenhård med rätt mat till eftersom de har lättare att få diabetes än VV. Därför jag läste om den där forskningen de gjort på de olika områdena. Tyvärr va texten på tyska o google translate översätter ju inte sådär jätte bra så jag förstod inte allt tyvärr :-S

Roonja
0

#22 Du har ju mig. Jag är 15 tysk. Fråga bara mis så översätter jag! Flört

Jaha så campbells har lättare att få diabetes? Så hur är det med kosten. Vad får man ge och inte?

[Em_I_Am]
0

Meh attans att jag inte visste det! Jag ska se om jag hittar artikeln igen så får du vara tolk haha. ;)

Ja tyvärr är det en del diabets på dom så man får vara noga med både kost o testa dom. Och vara benhård när man sedan väljer vilka man avlar på eftersom det är ärftligt. Det är det största problemet men precis som människor kan de utveckla diabetes om de äter dålig mat också. Och har man en hamster som visar på glukos i urinen när man testar kan man få ordning på det med rätt kost eller åtminstone skjuta på det. Diabetes gå ju som du säkert vet inte behandla på hamstrar. De dör och det kan tyvärr gå fort om de drabbats hårt. Helena (Roslagens) har skrivit intressanta artiklar om diabetes o kost om du har lust att läsa: http://www.roslagshamstrar.se/Diabet.html

En kost bestående av minst 50% fröer (som hirs, kanariefrö osv ej solrosfrö) visar sig vara bäst. Solrosfrö kan man (o ska man nog) ha men inte i så stora mängder som de andra fröerna. Jag själv blandar eget Foder som innehåller över 50% fröer varav hälften av det är undulat- eller kanarie blandning utan solrosfröer eftersom jag vill tillsätta dom själv sen o då kunna anpassa mängden individuellt efter hamstrarna och andra hälften är duvblandning som också är kanon att grodda.

I den tyska artikeln stod det att man ska akta sig för att ge frukt. Lite frukt är helt okej. Men ge hellre grönsaker o bara frukt som godis. Röda grönsaker innehåller ofta mer fruktsocker än andra. Så röd paprika, rödbetor och till o mer morötter är något man ska hålla lite koll på. Röd paprika är ju dock en väldigt bra C-vitamin källa så tar man bort det får man ju ersätta det med annat som är C-vitaminrikt. Man kan så klart ge lite av det ibland, men inte för mycket. Torkad frukt och grönsaker går bort till mina campbells eftersom det innehåller mer koncentrerat socker än i färsk frukt o grönt. Det finns ju nästan inget vatten kvar i torkad frukt men fruktsockret finns kvar o de kan äta fler torkade bitar som ju är mindre än färska större bitar.

Ska se om jag hittar artikeln sen så kan jag länka den. Jätte intressant information som inte bara rör Campbells så klart!

Roonja
0

#24 intressant. Då får man vara lite försiktig med campbellsen då! :)

Heheh, ja försök leta reda på artikeln igen, så visar du mig det du inte förstod. :)