Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2807 ggr
Rebbie
1

Hurdan kattmat?

Funderar på att börja ge min guldis lite kattmat eftersom jag har läst att det är bra för dem, liksom kött ungefär. Är det samma som Barnmat, dvs. har mycket fett och ska ges bara 1-2 ggr/vecka? Hur mycket ska man ge per gång och hur ofta?

Och viktigaste: Hurdan kattmat ger ni era hamstrar? Är det torrfoder eller påsmat och vilka märken och smaker? :)

[aammE]
0

Ger mina möss och hamster ORIJEN kattmat, dagligen! Det är torrfoder.

Adrina
0

Om man har katter ska man välja de torrfoder som innehåller mest protein. Kattmatsmärket Frieskes eller hur det stavas är en av dem sämsta då det innehåller mycket spannmål vilket katter absolut inte ska ha, då blir dem lätt överviktiga. Det mest proteinrika torrfoder enligt mig som har katter är mjau. Jag ger även min hamster detta, spannmål av olika slag får hon i sig av sin gnagarblandning ju. Kattfodret är endast till för proteinernas skull.

[aammE]
2

#2 Wtf, MJAU? :S Det är ju ett skitfoder, innehåller spannmål och massa trams. 

Orijen är helt spannmålsfritt och innehåller 85% kött!! (Mjaus torrfoder innnehåller 15% kött… och består till största delen av spannmål!) Mjau har tillsatt taurin vilket är skadligt för smådjur, det naturliga som finns i Orijen är ofarligt.

Adrina
1

Jag vet inte om du hittade på 15% eller om du har varit inne på ett labb och kört prover, men på förpackningen står det iallafall 65%… Okej inte lika mycket som ditt "orijen" så du vinner, men enligt din profil har du ju inga katter alls, så klart du köper lite lyxigare Foder om det bara ska vara till hamstrar och möss, själv har jag 3 katter och köper ett Foder som passar budgeten och katterna, jag köper mycket större mängd än till gnagare bara, vad äter dem? Typ 3-5 st bitar var dag, mina katter äter betydligt mer än så…

[aammE]
0

#4 Hade två katter på 8kg var förut… Så visst har jag haft katter. Ena åt royal canins intestinal och den andra orijen. Sedan tog det slut mellan mig och mitt ex så han har katterna.

Dessutom har jag över 40st möss så det går lätt en säck i månaden. 

Kollade på deras hemsida, där stod det 15% kött. :) Sen är det 65% proteiner men det är inte bara protein från kött, hur som helst är det mer protein i Orijen också.

Mjau = Dåligt budgetfoder

jollycox
0

#4 och #5 Mjau blötmat är dock väldigt bra kattmat.

Jag har aldrig gett min hamster kattmat. Han får Barnmat med kött och ibland rå köttfärs, annars får han lite hundmat(orijen).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[aammE]
1

#6 Det kan jag förvisso hålla med om, men inte torrfodret, det är under all kritik.

Amun-Ra
0

Jag ger mina latz eller friskies som torrfoder! Brukar även ibland ge pate (kattmat) dock inte i sås… Mina gillar färsk kattfoder jätte mycket! Fast det blir en tsked ca 1-2 gånger i veckan…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Adrina
1

#5 Okej, men royal Canin är också väldigt väldigt dåligt. Dem smaksätter sitt torrfoder med nån glansig olja på utsidan av fodret som gör att katterna tycker om det. Dessutom är det dyrt.

[aammE]
0

#9 Han fick det för att det var det enda han kunde äta, han kräktes så han vändes nästan ut och in på allt annat. Hade inte heller gett det som förstahandsval just på grund av tee tree oil, men hellre det än att han dör… Det är ju ändå hästlängder bättre än mjaus torrfoder.

Rebbie
0

Tack för era tips! Får se vad det finns nästa gång jag far till butiken…

Men vilka smaker ger ni? Brukar det inte finnas ungefär kyckling eller oxkött smaker på kattmat?

becca93an
0

men.. för mycket protein skadar väl hamsterns lever..? har oxå undrat de där med kattfoder.. men har inte vågat ge något….?

[CruellaDeVil]
0

Jag kör Eukanubas kattfoder. Alltid antingen det eller Pro Plan. Då ska det inte vara ett av de för kastrerade eller tjocka katter utan det med högst kötthalt.

NaDa...
0

Min Brage fick en burk Sheba kattmat i julklapp.
Har fryst ner hela innehållet i små påsar så håller det längre. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Amun-Ra
0

Torrfoder så brukar jag ge i oxkött eller i fisk. Pate brukar jag ge oxkött eller nörkött (ICKE I SÅS)…

mandyosv
0

Royal canin som jag ger till katten, men hade nog inte köpt det om det inte var för att katten får det, för de e ju rätt dyrt.

Sedan köper jag animaliska pellets. sk. mus & rått pellets till dem också :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Elshira
1

Gnagare ska inte ha kattmat efter som det är tillsatt taurin i det, ge då hellre hundmat!

Jag brukar köpa en liten påse med hundmat (går ju inte åt så mycket…) så då tycker jag lika bra man kan lägga det ett bättre Foder :)

Hakuna matata!

AnnaCDSG
0

Mina får Royal Canin Kitten. Både torrfodret och blötmaten av den sorten.

#17 Det där ska jag tänka på! Får kolla på hundmaten istället nästa gång jag ska köpa nytt.

Amun-Ra
0

Jag skall också kolla om jag hittar någon hundmat. Bara jag hittar något som inte luktar skit så att det börjar lukta i hela lägenheten hui!

Elshira
1

#19 Det brukar vara dom som är flottiga och kletiga som luktar, med andra ord ofta de billiga märkena som måste ha tillsatser för att det ska hålla ihop. Foder med hög köthalt brukar vara torkade och inte alls kletiga :)

Hakuna matata!

Amun-Ra
0

#20 Tack! Bra att veta! Skrattande